Οι αρχές στην Ταϊλάνδη αγωνίζονται να σταματήσουν περίπου 100 εμπορευματοκιβώτια που φτάνουν στα λιμάνια της χώρας και φέρονται να είναι γεμάτα με επικίνδυνα βιομηχανικά απόβλητα από την Αλβανία.
Σύμφωνα με όσα μεταδίδει το Bloomberg, το Basel Action Network, ένας μη κερδοσκοπικός οργανισμός με έδρα τις ΗΠΑ που παρακολουθεί το εμπόριο τοξικών ουσιών (ο οποίος στο παρελθόν είχε προειδοποιήσει τη Μαλαισία για παράνομες μεταφορές ηλεκτρονικών αποβλήτων) ενημέρωσε την περασμένη εβδομάδα την Ταϊλάνδη ότι τα εμπορευματοκιβώτια που η οργάνωση πιστεύει ότι είναι γεμάτα με δυνητικά επιβλαβή σκόνη σακόφιλτρων ηλεκτροκαµίνου (EAFD) κατευθύνονταν προς το μέρος της.
Επιτείνοντας τον συναγερμό, ένα από τα πλοία που μεταφέρουν τα εμπορευματοκιβώτια δεν είναι πλέον ορατό στις υπηρεσίες εντοπισμού θέσης στη θάλασσα. «Χάθηκε» καθώς πλησίαζε στο Κέιπ Τάουν στα τέλη του περασμένου μήνα -αφού το Basel Action Network δήλωσε ότι ειδοποίησε τις αρχές της Νότιας Αφρικής για το φορτίο.
Οι Ταϊλανδοί αξιωματούχοι, αφού έλαβαν την πληροφορία ότι τα εμπορευματοκιβώτια είχαν φορτωθεί σε πλοία στην Αλβανία στις αρχές Ιουλίου, λένε ότι συνεργάζονται με τους ομολόγους τους σε Αλβανία και Σιγκαπούρη, όπου τα πλοία πρόκειται να δέσουν αργότερα αυτόν το μήνα, για να σταματήσουν τις αποστολές.
Οι αρμόδιες κυβερνητικές υπηρεσίες «δεν ενημερώθηκαν και δεν έδωσαν τη συγκατάθεσή τους γι’ αυτές τις μεταφορές», ανέφερε σε ηλεκτρονικό μήνυμα το Τμήμα Βιομηχανικών Έργων της Ταϊλάνδης, το οποίο επιβλέπει τη διεθνή διαχείριση αποβλήτων. «Επί του παρόντος συντονίζουμε και παρακολουθούμε για να αποτρέψουμε αυτήν την παράνομη διακίνηση».
Η Ταϊλάνδη και άλλες χώρες της Νοτιοανατολικής Ασίας έχουν δει μια εισροή «σκουπιδιών» από τις ανεπτυγμένες χώρες, από βρόμικο πλαστικό μέχρι βιομηχανικά και ηλεκτρονικά απόβλητα, τα οποία μπορεί να είναι γεμάτα με τοξίνες. Σύμφωνα με τη Σύμβαση της Βασιλείας των Ηνωμένων Εθνών -ένα παγκόσμιο σύμφωνο που έχει υπογραφεί από πολλές ανεπτυγμένες οικονομίες-, οι χώρες πρέπει να δίνουν τη συγκατάθεσή τους για τα απόβλητα που κατευθύνονται προς το μέρος τους.
Τα εμπορευματοκιβώτια βρίσκονται στα πλοία Campton και Candor της A.P. Moller-Maersk’s A/S, σύμφωνα με το Basel Action Network. Η Maersk επιβεβαίωσε ότι δύο από τα φορτηγά πλοία της μεταφέρουν εμπορευματοκιβώτια που προέρχονταν από την Αλβανία και τα οποία είχε κλείσει άλλη ναυτιλιακή εταιρεία.
Κανένα από τα εμπορευματοκιβώτια δεν είχε δηλωθεί ότι περιείχε επικίνδυνα απόβλητα, διαφορετικά η Maersk θα είχε αρνηθεί να τα μεταφέρει, δήλωσε η εκπρόσωπος της εταιρείας, Σάμερ Σι, σε ηλεκτρονικό μήνυμα.
«Λόγω των εικασιών σχετικά με το περιεχόμενο αυτών των εμπορευματοκιβωτίων, η Maersk θα παραδώσει τα εμπορευματοκιβώτια στη ναυτιλιακή εταιρεία που έχει κάνει κράτηση και είναι υπεύθυνη για τα εν λόγω εμπορευματοκιβώτια», ανέφερε η ίδια.
Ταϊλάνδη: Σήμανε συναγερμός
Το Basel Action Network, μαζί με την περιβαλλοντική ομάδα Ecological Alert and Recovery-Thailand, ειδοποίησαν πολλές χώρες όταν έμαθαν ότι περισσότεροι από 800 τόνοι σκόνη σακόφιλτρων ηλεκτροκαµίνου (EAFD) φορτώθηκαν σε πλοία στην Αλβανία και στη συνέχεια μεταφέρθηκαν σε πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων της Maersk στην Τεργέστη της Ιταλίας. Τα ναυτιλιακά δεδομένα που είναι διαθέσιμα στο Διαδίκτυο δείχνουν ότι στη μεταφορά συμμετείχαν επίσης πλοία της MSC Mediterranean Shipping Company S.A., με τελικό προορισμό την Ταϊλάνδη, σύμφωνα με το Bloomberg.
Η σκόνη του κλιβάνου, η οποία απαιτεί επεξεργασία, είναι ένα επικίνδυνο προϊόν αποβλήτων, που συνήθως προέρχεται από την ανακύκλωση θραυσμάτων χάλυβα και περιέχει τοξικά οξείδια μετάλλων, όπως το κάδμιο και το χρώμιο, που είναι επιβλαβή για την υγεία και το περιβάλλον.
Σαράντα εμπορευματοκιβώτια 20 ποδών φορτώθηκαν στο Contship Vow στις 4 Ιουλίου στο λιμάνι του Δυρραχίου της Αλβανίας, σύμφωνα με τα στοιχεία που είναι διαθέσιμα στον ιστότοπο παρακολούθησης εμπορευματοκιβωτίων της MSC. Στη συνέχεια τα εμπορευματοκιβώτια μεταφέρθηκαν στο Maersk Campton στην Τεργέστη λίγες ημέρες αργότερα και πρόκειται να μεταφερθούν εκ νέου σε πλοίο της MSC στη Σιγκαπούρη στις 18 Αυγούστου, σύμφωνα με τον ιστότοπο παρακολούθησης της MSC.
Είναι προγραμματισμένο να φθάσουν στο λιμάνι Laem Chabang της Ταϊλάνδης στις 20 Αυγούστου.
Εν τω μεταξύ, ένα άλλο φορτίο περίπου 60 εμπορευματοκιβωτίων, τα οποία φορτώθηκαν αρχικά σε πλοίο της MSC από την Αλβανία, κατευθύνεται επίσης προς τη Σιγκαπούρη με το Maersk Candor.
Το Campton σταμάτησε να μεταδίδει την τοποθεσία του στις 31 Ιουλίου. Η Maersk δήλωσε ότι το πλοίο δεν ήταν προγραμματισμένο να σταματήσει στη Νότια Αφρική και ότι δεν είναι ασυνήθιστο για τα πλοία να απενεργοποιούν τη μετάδοση της θέσης τους λόγω ανησυχιών για την ασφάλεια. Το πλοίο βρίσκεται αυτήν τη στιγμή στον Ινδικό Ωκεανό με προορισμό τη Σιγκαπούρη, σύμφωνα με τη Maersk.
Το Campton αναμένεται να σταματήσει στη Σιγκαπούρη στις 14 Αυγούστου και το Candor αναμένεται εκεί στις 22 Αυγούστου -πριν τα υποτιθέμενα κοντέινερ γεμάτα με σκόνη σακόφιλτρων ηλεκτροκαµίνου (EAFD) κατευθυνθούν στην Ταϊλάνδη.
«Οι επόμενες ημέρες είναι κρίσιμες, καθώς η Σιγκαπούρη και η Ταϊλάνδη θα πρέπει να δράσουν για να σταματήσουν τα πλοία», δήλωσε ο Τζιμ Πάκετ, εκτελεστικός διευθυντής του Basel Action Network.
«Η Αλβανία θα πρέπει να πάρει πίσω τα κοντέινερ και να διασφαλίσει ότι τα απόβλητα δεν επανεξάγονται σε άλλο ανυποψίαστο προορισμό», πρόσθεσε.
«Είναι πάρα πολύ εύκολο για τους εμπόρους και τη βιομηχανία να φορτώνουν απλώς κοντέινερ με υλικά που διαφορετικά θα κόστιζε πολύ η σωστή διαχείρισή τους», είπε. «Οι παραγωγοί αυτών των αποβλήτων και τυχόν συνεργοί στην Ταϊλάνδη που συμφώνησαν να δεχθούν αυτό το φορτίο θα πρέπει να διωχθούν ποινικά για να αποτρέψουν μελλοντικούς εμπόρους».
Διαβάστε ακόμη