Το προεκλογικό τοπίο στις ΗΠΑ ακροβατεί πάνω σε έναν τεντωμένο σχοινί. Μετά την απόσυρση του Τζο Μπάιντεν από την κούρσα του χρίσματος των Δημοκρατικών η υποψηφιότητα της αντιπροέδρου Κάμαλα Χάρις αναπτερώνει τις ελπίδες των Δημοκρατικών ότι η νέα περιπέτεια που προεξοφλεί επιστροφή του Ντόναλντ Τραμπ στον Λευκό Οίκο τελικά θα αποτραπεί. Ο πλανήτης στρέφει το βλέμμα του στην προεκλογική μάχη με την ενεργειακή αγορά να αναμένει τι μέλλει γενέσθαι. Η ενεργειακή μετάβαση βρίσκεται σε μία κρίσιμη καμπή, με την ενεργειακή πολιτική να διαμορφώνεται ως βασικό θέμα της προεκλογικής εκστρατείας

Σύμφωνα με τον διεθνή τύπο η Χάρις είναι σχεδόν απίθανο να απομακρυνθεί πολύ από την πλατφόρμα του Μπάιντεν, στην οποία ο Τραμπ έχει ασκήσει οξύτατη κριτική. Ο πρώην πρόεδρος των ΗΠΑ είχε σχολιάσει πως τα χρήματα που έχουν δαπανηθεί για να κερδηθεί το στοίχημα της κλιματικής αλλαγής είναι δαπάνες τρισεκατομμυρίων δολαρίων «που προωθούν την πράσινη νέα απάτη». Στο στόχαστρο έχει βάλει τις Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας αλλά και τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, ενώ εμφανίστηκε υπέρμαχος του φυσικού αερίου κάνοντας λόγο για ολική επαναφορά του.

Στην επιστολή του προς το έθνος, ο Μπάιντεν τόνισε ότι επί των ημερών του, η Αμερική «πέρασε τη σημαντικότερη νομοθεσία για το κλίμα στην ιστορία του κόσμου». Αναφερόταν στον νόμο για τη μείωση του πληθωρισμού του 2022 (IRA) – ο οποίος υποσχέθηκε εκατοντάδες δισεκατομμύρια δολάρια σε φορολογικές επιδοτήσεις και επιχορηγήσεις για έργα ανανεώσιμων πηγών ενέργειας. Ο Μπάιντεν υποσχέθηκε ότι ο IRA θα ενισχύσει τις πράσινες θέσεις εργασίας, θα στηρίξει τις κοινότητες που βρίσκονται στην πρώτη γραμμή της ρύπανσης και πολλά άλλα. Την πρώτη του ημέρα ως πρόεδρος τον Ιανουάριο του 2021, ο Μπάιντεν επανήλθε στη Συμφωνία του Παρισιού από την οποία ο αντίπαλός του και προκάτοχός του Τραμπ είχε αποσύρει τις ΗΠΑ. Σύμφωνα με το euronews.gr h Χάρις ήταν ακριβώς εκεί δίπλα του και σίγουρα θα προχωρήσει αυτή την πράσινη κληρονομιά. Ως κορυφαία εκπρόσωπος των ΗΠΑ στη διάσκεψη του ΟΗΕ για το κλίμα στο Ντουμπάι πέρυσι, δήλωσε ότι ο κόσμος «πρέπει να κάνει περισσότερα» σε αυτό το ζωτικής σημασίας ζήτημα.

Πολλοί περιβαλλοντολόγοι θέλουν να δουν τους Δημοκρατικούς να προχωρούν πολύ περισσότερο στην αναχαίτιση της εξόρυξης ορυκτών καυσίμων. Αλλά συμφωνούν ότι άλλα τέσσερα χρόνια με τον Τραμπ στο τιμόνι – δίπλα στον σκεπτικιστή του κλίματος υποψήφιο σύντροφο Τζέι Ντι Βανς – αξίζει να ενωθούν εναντίον του.

Αυτή δεν είναι η πρώτη φορά που η Χάρις θέτει υποψηφιότητα για πρόεδρος, και η βραχύβια υποψηφιότητά της το 2019 παρέχει κάποιες πληροφορίες για τον τρόπο σκέψης της – όπως και το ιστορικό της ως γενική εισαγγελέας της Καλιφόρνια από το 2011 έως το 2017.

Σε αυτόν τον ρόλο, διερεύνησε την ExxonMobil για παραπλάνηση του κοινού σχετικά με την κλιματική αλλαγή. Η Χάρις άσκησε επίσης δίωξη κατά της εταιρείας αγωγών, Plains All-American Pipeline, για μια πετρελαιοκηλίδα στα ανοικτά των ακτών της Καλιφόρνια το 2015 και εξασφάλισε διακανονισμό ύψους 86 εκατομμυρίων δολαρίων (79 εκατ. ευρώ) για την πολιτεία από την αυτοκινητοβιομηχανία Volkswagen για τις καταγγελίες περί εξαπάτησης στις δοκιμές εκπομπών ντίζελ.

Πριν από αυτό, ως εισαγγελέας του Σαν Φρανσίσκο από το 2004 έως το 2011, η Χάρις δημιούργησε αυτό που αποκάλεσε την πρώτη μονάδα περιβαλλοντικής δικαιοσύνης της χώρας για την αντιμετώπιση περιβαλλοντικών εγκλημάτων (όπως η απόρριψη επικίνδυνων αποβλήτων) κατά των φτωχότερων κατοίκων της περιοχής. «Τα εγκλήματα κατά του περιβάλλοντος είναι εγκλήματα κατά των κοινοτήτων, των ανθρώπων που συχνά είναι φτωχοί και χωρίς δικαιώματα», δήλωσε η Χάρις το 2005. «Οι άνθρωποι που ζουν σε αυτές τις κοινότητες συχνά δεν έχουν άλλη επιλογή από το να ζουν εκεί». Οι αναλυτές ελπίζουν ότι αυτό το εντυπωσιακό βιογραφικό σημείωμα και η διατύπωση της ρύπανσης ως εγκλήματος υποδηλώνουν μια προθυμία να αντιμετωπίσει τη βιομηχανία ορυκτών καυσίμων σκληρότερα από ό,τι ο Μπάιντεν.

Η υποψηφιότητα της Χάρις για την προεδρία το 2019 στηρίζει επίσης αυτή την αισιοδοξία. Τότε, είχε ζητήσει οι ρυπαίνοντες να πληρώνουν για την εκπομπή αερίων του θερμοκηπίου στην ατμόσφαιρά. Η Χάρις ανέφερε επίσης ότι η Αμερική θα ενισχύσει την επιβολή και τη δίωξη των εταιρειών ορυκτών καυσίμων υπό την ηγεσία της. Το 2020, δήλωσε ότι αντιτίθεται στο fracking και στις υπεράκτιες γεωτρήσεις και ότι θα απαγόρευε τις μισθώσεις ορυκτών καυσίμων σε δημόσιες εκτάσεις αν ήταν πρόεδρος. Αλλά πήρε αποστάσεις από αυτές τις προτάσεις, ενώ υποστήριξε τον Μπάιντεν. Ένα άλλο αξιοσημείωτο ορόσημο στο κλιματικό βιογραφικό της: ενώ υπηρετούσε ως γερουσιαστής της Καλιφόρνια το 2019, έριξε την υποστήριξή της πίσω από το Green New Deal ως πρώτος συνυποστηρικτής.

Από την άλλη πλευρά, αξιωματούχοι της Ευρωπαϊκής Επιτροπής εξέφραζαν σύμφωνα με το Reuters ανησυχία ότι ο Τραμπ μπορεί να αυξήσει την παραγωγή ορυκτών καυσίμων, χρησιμοποιώντας παράλληλα τις τιμές του φυσικού αερίου ως μοχλό πίεσης στις συναλλαγές και τις διαπραγματεύσεις με τους Ευρωπαίους. Ο ίδιος έχει δεσμευτεί να ευνοήσει την εξερεύνηση και την εκμετάλλευση κοιτασμάτων πετρελαίου, αναιρώντας μέτρα για την αποτροπή της κλιματικής αλλαγής που έλαβε η κυβέρνηση του Τζο Μπάιντεν. Η Wood Mackenzie σε πρόσφατη εκτίμησή της είχε αναφέρει ότι μια κυβέρνηση Τραμπ θα ενίσχυε την παραγωγή ορυκτών καυσίμων και θα μείωνε τα κίνητρα για ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, τεχνολογίες δέσμευσης άνθρακα και ηλεκτρικά οχήματα. Ο Τραμπ πιθανόν να αντικαταστήσει τα κίνητρα για τα ηλεκτρικά οχήματα με άλλα που θα προωθούν τις «αμερικανικές αγορές» και θα εντείνουν τον προστατευτισμό της αμερικανικής οικονομίας.

Ο ίδιος κατά την ομιλία του υποσχέθηκε να ανακατευθύνει τα χρήματα της «νέας πράσινης απάτης» σε έργα υποδομών, όπως γέφυρες και φράγματα, αλλά και να σταματήσει τη στήριξη στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, προκειμένου, όπως είπε, «να επιστρέψουν οι θέσεις εργασίας της αυτοκινητοβιομηχανίας στη χώρα μας» με φορολογικά κίνητρα, αλλά και δασμούς. Αυτή η ρητορική θα επηρεάσει και τις σχέσεις ΗΠΑ – Κίνας- Ευρώπης, καθώς οι ευρωπαϊκές χώρες θα δεχθούν πιέσεις να σκληρύνουν τις θέσεις τους απέναντι στην Κίνα.

Η απειλή του κ. Τραμπ να ανακαλέσει το καθεστώς του «πλέον ευνοούμενου κράτους» της Κίνας και να αυξήσει τους δασμούς σε όλα τα κινεζικά προϊόντα έως και 60% θα μπορούσε να έχει σημαντικές επιπτώσεις για την Ευρώπη, όπως ο βομβαρδισμός κινεζικών προϊόντων στην ΕΕ ως αποτέλεσμα νέων δασμών στις εξαγωγές προς τις ΗΠΑ. Ο Τραμπ έχει επανειλημμένα υποσχεθεί να καταργήσει αυτό που αποκαλεί «εντολή EV» του Μπάιντεν, αναφερόμενος στον νέο κανονισμό που βάζει όρια στη ρύπανση από τις εξατμίσεις των οχημάτων και που είναι τόσο αυστηρός που θα ανάγκαζε τις αυτοκινητοβιομηχανίες να πουλήσουν πολύ περισσότερα ηλεκτρικά και υβριδικά μοντέλα με την πάροδο του χρόνου. Αν και οι αυτοκινητοβιομηχανίες έχουν τη δυνατότητα να επιλέξουν τον τρόπο συμμόρφωσης με τα όρια ρύπανσης, αναμένεται να τα τηρήσουν πουλώντας περισσότερα υβριδικά οχήματα χαμηλότερων εκπομπών και ηλεκτρικά οχήματα μηδενικών εκπομπών ρύπων.

Σύμφωνα με ένα σενάριο που διαμορφώθηκε από την EPA, περίπου το 56% των πωλήσεων νέων αυτοκινήτων και ελαφρών φορτηγών το 2032 θα ήταν ηλεκτρικά και ένα επιπλέον 16% θα ήταν υβριδικά. Ο Τραμπ δεν έχει κρύψει την περιφρόνησή του για τα ηλεκτρικά οχήματα, ισχυριζόμενος ότι δεν λειτουργούν και πως θα ωφελήσουν την Κίνα και το Μεξικό, ενώ θα βλάψουν τους Αμερικανούς εργάτες των αυτοκινητοβιομηχανιών. Ο Μπάιντεν, αντίθετα, έχει κάνει τη στροφή προς τα αυτοκίνητα με μπαταρίες ως μία από τις κορυφαίες πολιτικές του για το κλίμα και τη βιομηχανία, ενώ έχει θέσει ως στόχο το 50% όλων των πωλήσεων νέων οχημάτων να είναι ηλεκτρικά έως το 2030.

Διαβάστε ακόμη