Αναζωπύρωσε τη συζήτηση γύρω από την αμφιλεγόμενη σταδιακή κατάργηση των κινητήρων εσωτερικής καύσης στην ΕΕ το 2035 η πρόταση της επανεκλεγείσας Προέδρου της Κομισιόν, Ούρσουλα φον Ντερ Λάιεν για εξαιρέσεις για τα λεγόμενα συνθετικά καύσιμα.
Ο διευθύνων σύμβουλος της Renault, Λούκα Ντε Μέο (Luca de Meo) ζήτησε «περισσότερη ευελιξία» σε συνέντευξή του στη Handelsblatt και σε τρεις άλλες ευρωπαϊκές εφημερίδες. Το 2035 είναι πολύ νωρίς, εξήγησε ο Ντε Μέο, και αντί αυτού θα πρέπει να τεθεί ως στόχος το 2040.
Ο πρώην κορυφαίος διευθυντής της Vοlkswagen, ο οποίος είναι επίσης επικεφαλής της Ευρωπαϊκής Ένωσης Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (ACEA), τάχθηκε επίσης υπέρ μιας ανοικτής τεχνολογικής προσέγγισης.
«Αν παίζετε ρουλέτα, δεν πρέπει να ποντάρετε τα πάντα σε ένα χρώμα», δήλωσε ο Ντε Μέο. Τα πλήρως ηλεκτρικά αυτοκίνητα είναι «μόνο μία από τις λύσεις». Ταυτόχρονα, προειδοποίησε για τη θεμελιώδη απομάκρυνση από τους στόχους της ηλεκτροκίνησης: «Δεν πρέπει να αρνηθούμε να αγκαλιάσουμε την πρόοδο».
Προχθές (21.07.24), η γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία (VDA) κάλεσε την Επιτροπή της ΕΕ να μην θεωρεί τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα ως τη μοναδική επιλογή για τη μετάβαση στις μεταφορές. «Για να επιτύχουμε τους κλιματικούς στόχους που έχουμε θέσει, χρειαζόμαστε κάθε τεχνολογία», δήλωσε η πρόεδρος του VDA, Χίλντεγκράντ Μίλερ (Hildegard Müller).
Η Φον Ντερ Λάιεν, η οποία επανεξελέγη την περασμένη Πέμπτη (18.07.24), είχε αφήσει να εννοηθεί στο πολιτικό της πρόγραμμα για τα επόμενα πέντε χρόνια ότι η απαγόρευση πώλησης νέων αυτοκινήτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης θα μπορούσε να αμβλυνθεί. Προανήγγειλε πιθανές εξαιρέσεις για τα συνθετικά καύσιμα, τα λεγόμενα e-fuels. Ωστόσο, η φον ντερ Λάιεν δεν έχει παράσχει ακόμη λεπτομέρειες σχετικά με την πρότασή της.
Ο υπουργός πρόεδρος της Βαυαρίας και ηγέτης του CSU Μάρκους Σέντερ (Markus Söder) κάλεσε την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να ανακαλέσει την απαγόρευση των κινητήρων εσωτερικής καύσης από το 2035.
«Η θεμελιώδης απαγόρευση των κινητήρων εσωτερικής καύσης πρέπει να καταργηθεί. Είμαστε υπέρ του τεχνολογικού ανοίγματος αντί της ιδεολογίας», δήλωσε ο Σέντερ στην Bild am Sonntag. Εκτός από τα ηλεκτρικά οχήματα, τα συνθετικά καύσιμα και το υδρογόνο προσφέρουν επίσης μεγάλες δυνατότητες για κινητικότητα φιλική προς το κλίμα.
Τα συνθετικά καύσιμα είναι σχετικά ακριβά
Με τα συνθετικά καύσιμα, δηλαδή τα καύσιμα που παράγονται συνθετικά με τη χρήση ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, οι κινητήρες εσωτερικής καύσης μπορούν θεωρητικά να λειτουργούν με κλιματικά ουδέτερο τρόπο. Ωστόσο, είναι σχετικά ακριβά. Είναι επίσης αμφίβολο αν μπορούν να παραχθούν σε επαρκείς ποσότητες για χρήση σε ιδιωτικά αυτοκίνητα.
Παρόμοιες επιφυλάξεις υπάρχουν και για τις μονάδες υδρογόνου, οι οποίες κατά τους ειδικούς είναι καταλληλότερες για την απαλλαγή από τον άνθρακα σε στόλους ταξί, λεωφορείων και φορτηγών.
Σε συνέντευξή του στη Handelsblatt, τη γαλλική εφημερίδα «Les Echos», την ιταλική εφημερίδα «Corriere della Sera» και την ισπανική εφημερίδα «El Mundo», ο Ντε Μέο ήταν ασαφής σχετικά με τα εναλλακτικά καύσιμα.
Το αφεντικό της Renault τάσσεται περισσότερο υπέρ των plug-in υβριδικών, τα οποία συνδυάζουν έναν κινητήρα εσωτερικής καύσης και έναν ηλεκτροκινητήρα.
Από την άλλη πλευρά, ο διευθύνων σύμβουλος του ομίλου VW, Όλιβερ Μπλούμε (Oliver Blume) βλέπει τη «διπλή ηλεκτρική στρατηγική» του να επιβεβαιώνεται. «Χαιρετίζουμε την προτεινόμενη πορεία της ΕΕ: μια σαφή δέσμευση για την ηλεκτρική κινητικότητα και την πρόσθετη αδειοδότηση των συνθετικών καυσίμων. Χρειαζόμαστε επίσης κάθε τεχνολογία στην Ευρώπη», δήλωσε στη Bild am Sonntag.
Τον Μάρτιο του 2023, οι χώρες της ΕΕ και το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο αποφάσισαν τη σταδιακή κατάργηση των νέων αυτοκινήτων με κινητήρες ντίζελ και βενζίνης από το 2035. Τότε τα νέα αυτοκίνητα δεν θα επιτρέπεται πλέον να εκπέμπουν διοξείδιο του άνθρακα. Η απόφαση αυτή οδήγησε σε έντονη συζήτηση σε πολλά κράτη μέλη, με τα δεξιά λαϊκιστικά κόμματα να επικρίνουν ιδιαίτερα τα σχέδια. Το χριστιανοδημοκρατικό-συντηρητικό στρατόπεδο του ΕΛΚ, στο οποίο ανήκουν το CDU και το CSU στη Γερμανία, επέκρινε επίσης τα σχέδια.
Η φον ντερ Λάιεν ζητεί μια «τεχνολογικά ουδέτερη προσέγγιση»
Στο πολιτικό της πρόγραμμα για την επόμενη πενταετία, η φον ντερ Λάιεν δήλωσε σχετικά με την απαγόρευση των κινητήρων εσωτερικής καύσης στα νέα αυτοκίνητα ότι «απαιτείται μια τεχνολογικά ουδέτερη προσέγγιση, στην οποία τα συνθετικά καύσιμα θα διαδραματίσουν ρόλο, τροποποιώντας ειδικά τους κανονισμούς στο πλαίσιο της προγραμματισμένης αναθεώρησης». Ταυτόχρονα, η πρόεδρος της Κομισιόν κατέστησε σαφές ότι ο στόχος να καταστούν τα αυτοκίνητα κλιματικά ουδέτερα από το 2035 παραμένει σε ισχύ.
Η επανεξέταση της απόφασης για την καύση από την Επιτροπή της ΕΕ προγραμματίζεται για το 2026. Εάν η δέσμη μέτρων ήθελε τότε τροποποιηθεί, θα έπρεπε να περάσει και πάλι από τη συνήθη νομοθετική διαδικασία, δηλαδή να λάβει άλλη πλειοψηφία στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και μεταξύ των κρατών μελών της ΕΕ. Ωστόσο, είναι επίσης πιθανό να συμπεριληφθούν στους κανονισμούς εξαιρέσεις για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα μέσω της λεγόμενης κατ’ εξουσιοδότηση πράξης.
Ο Ντε Μέο βλέπει επείγουσα ανάγκη για δράση όσον αφορά τους στόχους για τον στόλο των αυτοκινήτων CO2. Τα πρότυπα που πρέπει να πληρούν οι κατασκευαστές για τις μέσες εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα των νέων αυτοκινήτων τους που παραδίδονται στην ΕΕ θα αυστηροποιηθούν εκ νέου το 2025.
Το αφεντικό της Renault βλέπει λίγες πιθανότητες ότι οι εταιρείες θα μπορέσουν να ανταποκριθούν σε αυτά τα αυστηρότερα όρια με την τρέχουσα τάση πωλήσεων των ηλεκτρικών αυτοκινήτων. «Αν η αγορά συνεχίσει να αναπτύσσεται όπως τώρα, ο κανονισμός αυτός θα κοστίσει στους κατασκευαστές περισσότερα από δέκα δισεκατομμύρια ευρώ σε πρόστιμα», προειδοποίησε.
Η Renault θα παρουσιάσει τα οικονομικά της στοιχεία για το πρώτο εξάμηνο του 2024 την ερχόμενη Πέμπτη. Ο Ντε Μέο έχει καταστήσει την εταιρεία, η οποία διασώθηκε από το γαλλικό κράτος το 2020, και πάλι κερδοφόρα τα τελευταία χρόνια και έχει επικεντρωθεί σε μεγάλο βαθμό στην ηλεκτροκίνηση.
Τα στοιχεία πωλήσεων που δημοσιεύθηκαν την περασμένη εβδομάδα ήταν πολύ θετικά για την εταιρεία: Η Renault αύξησε τις πωλήσεις της κατά 1,9% από την αρχή του έτους. Στην Ευρώπη, μάλιστα, αυξήθηκαν κατά 6,7%, ενώ η αγορά αυξήθηκε μόνο κατά 5,5%. Οι πωλήσεις των e-cars στην περιοχή αυξήθηκαν ακόμη και κατά 29,6%.
Διαβάστε ακόμη