Η Σερβία και η Ευρωπαϊκή Ένωση υπέγραψαν συμφωνία-πλαίσιο για την παροχή κρίσιμων πρώτων υλών, καθώς η βαλκανική χώρα επιδιώκει να αξιοποιήσει ένα σχεδιαζόμενο ορυχείο λιθίου για να γίνει περιφερειακός κόμβος για την παραγωγή ηλεκτρικών οχημάτων, σύμφωνα με το Bloomberg.

Το εγχείρημα επιβλέπει ο πρόεδρος της Σερβίας Αλεξάνταρ Βούτσιτς, ο οποίος σφράγισε τη συμφωνία με τον Γερμανό καγκελάριο Όλαφ Σολτς στο Βελιγράδι την Παρασκευή. Στηρίζεται στην επανενεργοποίηση την περασμένη εβδομάδα των σχεδίων για τη μετατροπή ενός έργου ύψους 2,4 δισεκατομμυρίων δολαρίων της παγκόσμιας μεταλλευτικής εταιρείας Rio Tinto Group στο μεγαλύτερο ορυχείο λιθίου στην Ευρώπη.

Εκπρόσωποι της Mercedes Benz AG και της Stellantis NV, ευρωπαϊκών αυτοκινητοβιομηχανιών που έχουν δημιουργήσει δεσμούς μπαταριών EV με μια κοινοπραξία, υπέγραψαν επίσης στο Βελιγράδι επιστολή προθέσεων για επενδύσεις στο έργο ανάπτυξης της παραγωγής μπαταριών EV.

Η δημιουργία μιας ευρύτερης βιομηχανίας λιθίου – και όχι μόνο η εξαγωγή της πρώτης ύλης – υπήρξε βασικό αίτημα της σερβικής κυβέρνησης που υποστήριξε το λεγόμενο έργο Jadar της Rio, καθώς επιδιώκει να αποκομίσει αξία από τους φυσικούς της πόρους και να υποστηρίξει την πράσινη μετάβαση της ΕΕ.

Ο αντιπρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Μάρος Σέφτσοβιτς, ο οποίος συνόδευσε τον Σολτς στο Βελιγράδι, δήλωσε ότι η Σερβία «θα καταλάβει κεντρική θέση στις πιο σημαντικές στρατηγικές αλυσίδες εφοδιασμού».

Η ΕΕ εξαρτάται πλήρως από τις εισαγωγές λιθίου, το οποίο αποτελεί κρίσιμο συστατικό των μπαταριών. Το μπλοκ έχει επιδιώξει την ανάπτυξη της δικής του αλυσίδας εφοδιασμού ηλεκτρικών συσκευών για να μειώσει την εξάρτηση από τις εισαγωγές από την Ασία. Εάν το ορυχείο αναπτυχθεί, θα αποτελέσει σημαντική ώθηση για το Ρίο, την οικονομία της Σερβίας και τις φιλοδοξίες της Ευρώπης προς ένα μέλλον χωρίς άνθρακα.

«Αυτή είναι μια ευκαιρία που δεν πρόκειται να χάσουμε», δήλωσε ο Σέρβος υπουργός Οικονομικών Σίνισα Μάλι στους δημοσιογράφους πριν από την υπογραφή, εκτιμώντας τη δημιουργία 20.000 νέων θέσεων εργασίας. Η εξόρυξη λιθίου θα συμβάλει στην προσθήκη επενδύσεων ύψους 6 δισεκατομμυρίων ευρώ (6,5 δισεκατομμυρίων δολαρίων) στη σερβική οικονομία, δήλωσε ο Βούτσιτς μετά την υπογραφή.

Διακοπή του έργου

Η Σερβία σταμάτησε το έργο της Rio το 2022 για να εκτονώσει τις διαμαρτυρίες περιβαλλοντικών ακτιβιστών, αλλά το ανώτατο δικαστήριο της χώρας ήρε την απαγόρευση την περασμένη εβδομάδα, ακόμη και όταν οι αντίπαλοι δεσμεύτηκαν να αποκλείσουν δρόμους και σιδηροδρομικές γραμμές για να αποτρέψουν πιθανή ρύπανση από το σχεδιαζόμενο ορυχείο.

Ο Σολτς υπερασπίστηκε το έργο σε δηλώσεις του σε δημοσιογράφους την Πέμπτη, λέγοντας ότι η εξόρυξη θα πραγματοποιηθεί με τρόπο που δεν θα προκαλέσει «σημαντική ζημιά στο περιβάλλον». Είπε ότι οι άνθρωποι δεν μπορούν να επικρίνουν τα νέα έργα εξόρυξης στην Ευρώπη, ενώ η εξόρυξη ορισμένων υλικών περιορίζεται σε λίγες χώρες – «μεταξύ των οποίων μια πολύ μεγάλη χώρα στην Ανατολή».

Ο Βούτσιτς δήλωσε ότι το αρχικό σύμφωνο προβλέπει τη δημιουργία μιας βιομηχανίας επεξεργασίας καθώς και την κατασκευή μπαταριών. Αυτό θα εξασφάλιζε την παραγωγή υλικών και ηλεκτρικών οχημάτων που πληρούν τις προϋποθέσεις για πώληση στην ΕΕ χωρίς την προσέλκυση εισφορών.

Παρόλα αυτά, η στροφή προς τα ηλεκτροκίνητα οχήματα σκοντάφτει στην ανομοιογενή ζήτηση, με μια σειρά από έργα κατασκευής κυψελών να έχουν τεθεί σε δεύτερη μοίρα. Η Mercedes και η Stellantis έχουν θέσει σε αναμονή δύο από τα τρία εργοστάσια παραγωγής μπαταριών στην Ευρώπη, τα οποία θα κοστίσουν συνολικά 7 δισεκατομμύρια ευρώ, αφού η ζήτηση των οχημάτων έμεινε πίσω από τις προσδοκίες.

Διαβάστε ακόμη