Θετικά αλλά με αρκετούς «αστερίσκους» υποδέχτηκαν οι Γερμανοί βιομήχανοι της ενέργειας και ύδρευσης τη διακήρυξη της συμπατριώτισσας τους, Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν, η οποία επανεξελέγη προχθές (18/7/24) στην προεδρία της Κομισιόν.

Υπενθυμίζεται πως η Φον ντερ Λάιεν δεσμεύτηκε πως εντός των πρώτων 100 ημερών θα παρουσιάσει μια νέα «καθαρή βιομηχανική συμφωνία».

Από την πλευρά τους, όμως, οι Γερμανοί βιομήχανοι του κλάδου θέτουν μετ΄επειγότητας το ζήτημα της δημιουργίας ελκυστικών συνθηκών πλαισίου για επενδύσεις στην απαλλαγή από τις ανθρακούχες εκπομπές, της ασφάλειας σχεδιασμού και της σημαντικά λιγότερης γραφειοκρατία και της αποφυγής της μικροδιαχείρισης.

Οι διακηρύξεις της φον ντερ Λάιεν

Σύμφωνα με το πρόγραμμά της επανεκλεγείσας προέδρου της Κομισιόν, θα εφαρμοστούν οι υφιστάμενοι νόμοι για το κλίμα («Green Deal») και ταυτόχρονα θα ενισχυθεί η ανταγωνιστικότητα της οικονομίας. Επιπλέον, οι κλιματικοί στόχοι για το 2040 πρόκειται να μεταφερθούν στο νόμο.

Η «Καθαρή Βιομηχανική Συμφωνία» αποσκοπεί στη στήριξη των επιχειρήσεων και στη δημιουργία των κατάλληλων συνθηκών πλαισίου.

Για το σκοπό αυτό, η Κομισιόν θέλει να εξασφαλίσει την πρόσβαση σε οικονομικά προσιτή, ασφαλή και βιώσιμη ενέργεια και σε κρίσιμες πρώτες ύλες. Στόχος είναι η μείωση του ενεργειακού κόστους για τις επιχειρήσεις και τα νοικοκυριά.

«Προκειμένου να επιτύχουμε τους κλιματικούς μας στόχους, πρέπει επίσης να διευκολύνουμε τους πολίτες να στραφούν σε πιο βιώσιμες επιλογές», αναφέρουν οι πολιτικές κατευθυντήριες γραμμές. Αυτό ισχύει ιδιαίτερα στον τομέα της κινητικότητας.

Συνεπώς, απαιτείται μια τεχνολογικά ουδέτερη προσέγγιση κατά τη σταδιακή κατάργηση των κινητήρων εσωτερικής καύσης, στην οποία τα ηλεκτρονικά καύσιμα θα διαδραματίσουν ρόλο. Η φον ντερ Λάιεν θέλει να τροποποιήσει τον υφιστάμενο νόμο το 2026. Αρχικά, η Επιτροπή ήθελε να επιτρέψει την κυκλοφορία κλιματικά ουδέτερων οχημάτων μόνο από το 2035 και είχε επικεντρωθεί στην επέκταση της ηλεκτροκίνησης. Τώρα, τα αυτοκίνητα με κινητήρες εσωτερικής καύσης θα συνεχίσουν να επιτρέπονται, εφόσον κινούνται με κλιματικά ουδέτερα συνθετικά καύσιμα.

Τις πρώτες εκατό ημέρες, η Κομισιόν θέλει επίσης να παρουσιάσει μια στρατηγική για τη γεωργία και την ασφάλεια των τροφίμων.

Αυτή θα προκύψει από το διάλογο με τους αγρότες που υποφέρουν από την κλιματική αλλαγή και τον αθέμιτο ανταγωνισμό. Οι αγρότες θα πρέπει να έχουν ένα «δίκαιο εισόδημα», δήλωσε η φον ντερ Λάιεν. Οι αγρότες θα πρέπει να απαλλαγούν από περιττά γραφειοκρατικά βάρη. Όσοι προστατεύουν τα φυσικά οικοσυστήματα θα ανταμείβονται.

Τι λένε οι Γερμανοί βιομήχανοι

Με ανακοίνωση της ο γερμανικός Ομοσπονδιακός Σύνδεσμος της Βιομηχανίας Ενέργειας και Ύδρευσης (BDEW), αναφέρει πως με την Πράσινη Συμφωνία, το πρόγραμμα «Fit for 55», τη δέσμη μέτρων για το φυσικό αέριο και το υδρογόνο και, τέλος, την προσαρμογή του σχεδιασμού της αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας, έχουν ήδη γίνει σημαντικά βήματα σε επίπεδο ΕΕ κατά την τελευταία νομοθετική περίοδο.

Η πρόκληση τώρα είναι να «παραμείνει η πορεία». Η ενεργειακή μετάβαση είναι ένα έργο γενεών που απαιτεί συνέχεια στις συνθήκες-πλαίσιο. Επομένως, είναι καλό που η Φον ντερ Λάιεν θέλει να συνεχίσει την Πράσινη Συμφωνία, σημειώνουν οι Γερμανοί βιομήχανοι.

Η Πράσινη Συμφωνία εξυπηρετεί επίσης τον στόχο της διατήρησης της ενεργειακής κυριαρχίας και της μεγαλύτερης ανεξαρτησίας.

Δεν είναι τυχαίο ότι η RePowerEU και η NZIA είναι δύο πρωτοβουλίες που υποστηρίζουν τόσο την επέκταση των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας όσο και τη βιομηχανική κυριαρχία και ανθεκτικότητα, αναφέρει η BDEW.

Είναι σωστό η μελλοντική νομοθετική περίοδος να επικεντρωθεί στην ενίσχυση της ευρωπαϊκής βιομηχανίας, σημειώνει η ίδια ανακοίνωση.

Η ευρωπαϊκή εσωτερική αγορά ενέργειας θα πρέπει επίσης να αποτελέσει προτεραιότητα. Της οφείλουμε ένα «ευχαριστώ» (σ.σ. στην ευρωπαϊκή εσωτερική αγορά ενέργειας) για το γεγονός ότι επιβιώσαμε από την ενεργειακή κρίση που ακολούθησε τον επιθετικό πόλεμο της Ρωσίας κατά της Ουκρανίας, σημειώνει ο Ομοσπονδιακός Σύνδεσμος Βιομηχανιών Ενέργειας και Ύδρευσης.

Έχει αποδειχθεί ότι αποτελεί εγγύηση για έναν ασφαλή και ευνοϊκό ενεργειακό εφοδιασμό και διασφαλίζει τη διεθνή ανταγωνιστικότητα της Ευρώπης. Συνεπώς, πρέπει να αποτελέσει την κατευθυντήρια αρχή μας για τη διατήρηση και την περαιτέρω ενίσχυση της εσωτερικής αγοράς ενέργειας, τονίζουν οι Γερμανοί βιομήχανοι της ενέργειας και της ύδρευσης.

Ωστόσο, η ανταγωνιστικότητα περιλαμβάνει επίσης τη δημιουργία ελκυστικών συνθηκών πλαισίου για επενδύσεις στην απαλλαγή από τις ανθρακούχες εκπομπές.

«Η ασφάλεια σχεδιασμού, η σημαντικά λιγότερη γραφειοκρατία και η αποφυγή της μικροδιαχείρισης πρέπει να βρίσκονται στο επίκεντρο της εξαγγελθείσας ”Καθαρής Βιομηχανικής Συμφωνίας” και των νέων ελέγχων ανταγωνιστικότητας», καταλήγει η ίδια ανακοίνωση.

Διαβάστε ακόμη