Η Ευρωπαϊκή Ένωση μπορεί να καταστήσει ευκολότερο για τις κυβερνήσεις να μειώσουν τους συντελεστές φόρου επί της ενέργειας εάν οι τιμές αυξηθούν απροσδόκητα, σύμφωνα με προσχέδια προτάσεων που συζητούν οι χώρες για την αναθεώρηση των φόρων εντός της Ένωσης, σύμφωνα με το Reuters.
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή πρότεινε το 2021 έναν εκσυγχρονισμό των κανόνων της ΕΕ για τη φορολογία της ενέργειας, ώστε να γίνουν πιο φιλικά προς το κλίμα, συμπεριλαμβανομένης της εισαγωγής φόρων στα ρυπογόνα καύσιμα αεροπορίας, τα οποία προς το παρόν δεν επιβαρύνονται με φόρους σε ολόκληρη την ΕΕ.
Οι χώρες της ΕΕ δυσκολεύονται εδώ και χρόνια να συμφωνήσουν στην πρόταση. Το Βέλγιο, το οποίο ηγήθηκε των διαπραγματεύσεων το πρώτο εξάμηνο του έτους, τελικά διέκοψε τις συνομιλίες λόγω των διαφωνιών μεταξύ των χωρών σχετικά με θέματα όπως η φορολόγηση των καυσίμων των πλοίων και των αεριωθανάτων.
Η Ουγγαρία, η οποία αυτόν τον μήνα ανέλαβε την εκ περιτροπής προεδρία της ΕΕ, αναζωογόνησε την πολιτική και πρότεινε έναν συμβιβασμό, όπως έδειξε ένα έγγραφο που είδε το Reuters.
Ένας από τους προτεινόμενους συμβιβασμούς θα επέτρεπε στις κυβερνήσεις να μειώσουν τους φόρους ενέργειας κάτω από τους ελάχιστους συντελεστές της ΕΕ, εάν η τιμή του ηλεκτρικού ρεύματος ή ενός ενεργειακού προϊόντος αυξηθεί κατά περισσότερο από 40% σε διάστημα τριών μηνών, όπως έδειξε το έγγραφο.
Αυτό θα διευκόλυνε τις κυβερνήσεις να μειώσουν γρήγορα τους φόρους, για να περιορίσουν τους λογαριασμούς των καταναλωτών, ως απάντηση σε μια ενεργειακή κρίση όπως αυτή που αντιμετώπισε η Ευρώπη το 2022, όταν οι τιμές του φυσικού αερίου εκτοξεύτηκαν σε ιστορικά υψηλά μετά τη μείωση των παραδόσεων από τη Ρωσία προς την Ευρώπη.
«Οι επιπτώσεις μιας αύξησης των τιμών άνω του 40% έχουν τόσο σημαντικό αντίκτυπο στην οικονομία και τα νοικοκυριά, που πρέπει να αντιμετωπιστούν από τα κράτη μέλη», ανέφερε ο προσχέδιο συμβιβασμού.
Προηγουμένως, η πρόταση της ΕΕ για τη φορολογία θα επέτρεπε τέτοιες μειώσεις φόρων μόνο εάν οι τιμές της ενέργειας αυξανόταν κατά 70% σε διάστημα έξι μηνών.
Ωστόσο, σε μια αναγνώριση των διαφωνιών που απομένουν, η πρόταση της Ουγγαρίας δεν άγγιξε το ευαίσθητο θέμα των φόρων στα καύσιμα των πλοίων και της αεροπορίας, τα οποία, σύμφωνα με το έγγραφο, πρέπει να αντιμετωπιστούν αργότερα σε “ανώτερο πολιτικό επίπεδο”.
Ορισμένοι διπλωμάτες της ΕΕ εξέφρασαν σκεπτικισμό σχετικά με το αν μπορεί να επιτευχθεί συμφωνία για την πολιτική. Προηγούμενοι γύροι διαπραγματεύσεων δεν κατάφεραν να κερδίσουν την υποστήριξη των κυβερνήσεων, παρά τις εξαιρέσεις που προσφέρθηκαν σε νησιωτικές χώρες που ανησυχούν για τον τρόπο με τον οποίο οι φόροι στα καύσιμα αεροπορίας θα επηρεάσουν τις οικονομίες τους.
Διαβάστε ακόμη