Η Κίνα σημειώνει σημαντικά βήματα στην ανάπτυξη και υιοθέτηση των βιώσιμων καυσίμων αερομεταφορών (SAF), μιας βασικής τεχνολογίας για τη μείωση των εκπομπών από τον τομέα των αερομεταφορών. Η ώθηση αυτή έρχεται καθώς η χώρα, η οποία διαθέτει τη δεύτερη μεγαλύτερη αεροπορική αγορά στον κόσμο, αναγνωρίζει την ανάγκη για καθαρότερες εναλλακτικές λύσεις έναντι των παραδοσιακών καυσίμων.

Η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας της Κίνας (CAAC) παρουσίασε πρόσφατα έναν νέο οργανισμό έρευνας και θέσπισης προτύπων αφιερωμένο στο SAF. Το κέντρο αυτό, με έδρα την Τσενγκντού, θα διαδραματίσει καθοριστικό ρόλο στη θέσπιση πολιτικών του κλάδου, προτύπων προϊόντων και μέτρων ελέγχου ποιότητας. Η πρωτοβουλία αυτή συμπίπτει με την αναμενόμενη έκδοση από την Κίνα νέων πολιτικών για τη χρήση των SAF αργότερα φέτος. Δεδομένου του μεγέθους της αεροπορικής βιομηχανίας της Κίνας, οι πολιτικές αυτές θα μπορούσαν να έχουν σημαντικό αντίκτυπο στις παγκόσμιες επενδύσεις σε βιώσιμα αεροπορικά καύσιμα.

Προκλήσεις και ευκαιρίες

Παρά τη διεξαγωγή μερικών δοκιμαστικών πτήσεων με τη χρήση SAF, η Κίνα δεν διαθέτει επί του παρόντος εγχώριες δυνατότητες εμπορικής παραγωγής. Ωστόσο, οι εταιρείες βιοκαυσίμων επενδύουν ενεργά πάνω από 1 δισεκατομμύριο δολάρια για την κατασκευή των πρώτων εργοστασίων της Κίνας που προορίζονται για τη μετατροπή αποβλήτων μαγειρικών ελαίων σε αεροπορικά καύσιμα. Οι εγκαταστάσεις αυτές αποσκοπούν όχι μόνο στην κάλυψη της εγχώριας ζήτησης μετά την εφαρμογή των κανονισμών SAF, αλλά και στην εξαγωγική αγορά.

Η CAAC σχεδιάζει επίσης να δημιουργήσει ένα εγχώριο σύστημα πιστοποίησης για βιώσιμα καύσιμα. Επιπλέον, το νέο κέντρο κατασκευάζει εγκαταστάσεις δοκιμών για την αξιολόγηση νέων προϊόντων SAF. Η συνολική κατανάλωση αεροπορικών καυσίμων στην Κίνα αναμένεται να ξεπεράσει τους 50 εκατομμύρια τόνους ετησίως έως το 2030, με τo SAF να φτάνει δυνητικά τους 2,5 εκατομμύρια τόνους ετησίως. Το SAF μπορεί να προέρχεται από διάφορες βιώσιμες πηγές, όπως χρησιμοποιημένο μαγειρικό λάδι, απόβλητα ζωικού λίπους ή υδρογόνο από ανανεώσιμες πηγές ενέργειας.

Ακολουθώντας το πράσινο κύμα

Η Cathay Pacific Airways, αεροπορική εταιρεία με έδρα το Χονγκ Κονγκ, πιστεύει ότι η Κίνα έχει τη δυνατότητα να επαναλάβει την επιτυχία της στην προώθηση των τομέων των ηλεκτρικών οχημάτων και της ηλιακής ενέργειας στο πεδίο της ανάπτυξης του SAF. Ενώ οι αεροπορικές εταιρείες παγκοσμίως αγωνίζονται να απομακρυνθούν από τα παραδοσιακά καύσιμα, η Cathay Pacific παραμένει προσηλωμένη στον στόχο της να επιτύχει 10% χρήση SAF έως το 2030.

Η πρόσφατη κατάρρευση μιας κορυφαίας αμερικανικής εταιρείας εκκίνησης καθαρών καυσίμων για αεροσκάφη αποτελεί μια έντονη υπενθύμιση των προκλήσεων που εμποδίζουν την ευρύτερη υιοθέτηση των SAF. Το υψηλό κόστος, η περιορισμένη διαθεσιμότητα πρώτων υλών και η ασυνεχής πολιτική υποστήριξη παραμένουν σημαντικά εμπόδια. Το μέλλον των καθαρότερων καυσίμων στις αερομεταφορές επηρεάζεται σε μεγάλο βαθμό από τις πολιτικές δράσεις που αναλαμβάνουν οι κυβερνήσεις. Η πρόσφατη έκθεση New Energy Outlook του BloombergNEF καταδεικνύει το σημείο αυτό, τονίζοντας πως το μερίδιο των SAF στη συνολική ζήτηση αεροπορικών καυσίμων έως το 2050 θα μπορούσε να κυμανθεί από 5% σύμφωνα με ένα σενάριο οικονομικής μετάβασης έως το εντυπωσιακό 71% σύμφωνα με πολιτικές ευθυγραμμισμένες με τους στόχους της Συμφωνίας του Παρισιού.

Το στρατηγικό πλεονέκτημα της Κίνας

Παρά την καθυστέρηση σε σχέση με τις ΗΠΑ, το Ηνωμένο Βασίλειο και την Ευρώπη στη θέσπιση κανονισμών SAF, οι πρόσφατες δραστηριότητες της Κίνας υποδηλώνουν αλλαγή κατεύθυνσης. Συγκεκριμένα, η κρατική εταιρεία κατασκευής αεροσκαφών Comac πραγματοποίησε μια επιτυχημένη παρθενική δοκιμαστική πτήση του αεροσκάφους C919 χρησιμοποιώντας SAF που παράγεται από τη Sinopec, το μεγαλύτερο διυλιστήριο πετρελαίου της Κίνας. Επιπλέον, η CAAC χορήγησε την πρώτη της έγκριση αξιοπλοΐας σε ανεξάρτητο προμηθευτή SAF νωρίτερα φέτος.

Η Cathay Pacific τονίζει τα δυνητικά πλεονεκτήματα της Κίνας στο τοπίο της SAF. Η χώρα διαθέτει άφθονες ανανεώσιμες πηγές ενέργειας και άμεσα διαθέσιμες πρώτες ύλες, όπως το χρησιμοποιημένο μαγειρικό λάδι, προσφέροντας στέρεα θεμέλια για μια ακμάζουσα εγχώρια βιομηχανία SAF. Με μια σαφή εθνική στρατηγική παρόμοια με εκείνες που εφαρμόζονται για τα ηλεκτρικά οχήματα και την ανάπτυξη της ηλιακής ενέργειας, η Κίνα θα μπορούσε να επιταχύνει σημαντικά τις παγκόσμιες προσπάθειες για καθαρότερα καύσιμα αεριωθούμενων αεροσκαφών.

Η δέσμευση της Κίνας για τη δημιουργία μιας ισχυρής εγχώριας βιομηχανίας SAF αποκτά ολοένα και μεγαλύτερη δυναμική. Η δημιουργία ενός ειδικού οργανισμού έρευνας και θέσπισης προτύπων, σε συνδυασμό με τις αναμενόμενες αλλαγές πολιτικής και τις συνεχιζόμενες επενδύσεις σε εγκαταστάσεις παραγωγής, σηματοδοτεί μια στρατηγική στροφή προς ένα πιο πράσινο μέλλον για την κινεζική αεροπορία. Ενώ οι προκλήσεις εξακολουθούν να υφίστανται σε παγκόσμιο επίπεδο, η θέση και οι εστιασμένες προσπάθειες της Κίνας την καθιστούν δυνητικό ηγέτη στην ανάπτυξη και υιοθέτηση βιώσιμων αεροπορικών καυσίμων.

Διαβάστε ακόμη