Κρίση αντιμετωπίζει η Deutsche Bahn (DB), η εθνική σιδηροδρομική εταιρεία της Γερμανίας. Μπορεί κάποτε να ήταν σύμβολο αποτελεσματικότητας, ωστόσο πλέον έχει πληγεί η φήμη της, λόγω των καθυστερήσεων και των ακυρώσεων στα δρομολόγια. Η παρακμή αυτή οφείλεται στην πολυετή υποεπένδυση στις σιδηροδρομικές υποδομές, σύμφωνα με δημοσίευμα των Financial Times.

Πιο συγκεκριμένα, στη δεκαετία του 1990, η DB μείωσε το κόστος και συρρίκνωσε το δίκτυο σε μια προσπάθεια να γίνει πιο κερδοφόρα. Η στρατηγική αυτή απέτυχε, αφήνοντας την εναπομείνασα υποδομή σε κακή κατάσταση.

Η κατάσταση έχει επιδεινωθεί από την πρόσφατη αύξηση των σιδηροδρομικών ταξιδιών, η οποία οφείλεται σε πρωτοβουλίες όπως το Deutschlandticket, μια μηνιαία κάρτα απεριόριστης μετακίνησης στις περιφερειακές και τοπικές συγκοινωνίες. Αυτή η αυξημένη ζήτηση έχει επιβαρύνει το ήδη περιορισμένο δίκτυο.

Η DB αναγνωρίζει το πρόβλημα και αναλαμβάνει ένα τεράστιο πρόγραμμα εκσυγχρονισμού. Το πρόγραμμα αυτό περιλαμβάνει τη διακοπή λειτουργίας μεγάλων γραμμών για μήνες κάθε φορά, προκειμένου να γίνουν επισκευές, με τους επιβάτες να αναμένουν σημαντικές διακοπές στο εγγύς μέλλον. Οι αξιωματούχοι της DB παρομοιάζουν το έργο με «χειρουργική επέμβαση ανοικτής καρδιάς», μια αναγκαία αλλά επικίνδυνη διαδικασία.

Πώς έφτασε η Deutsche Bahn σε αυτό το δύσκολο σημείο

Η βασική αιτία των προβλημάτων της DB βρίσκεται στη δεκαετία του 1990, όταν η κυβέρνηση επιδίωξε την ιδιωτικοποίηση και τα μέτρα περικοπής του κόστους. Αυτό οδήγησε σε μείωση των δαπανών για υποδομές και στην κατάργηση μη κερδοφόρων γραμμών. Αξίζει να σημειωθεί ότι σε σύγκριση με άλλες ευρωπαϊκές χώρες, η Γερμανία επενδύει πολύ λίγα ποσά στις σιδηροδρομικές υποδομές της.

Η σημερινή κυβέρνηση υπό τον καγκελάριο Όλαφ Σολτς έχει δεσμευτεί να αντιστρέψει αυτή την τάση και έχει υποσχεθεί μεγαλύτερη χρηματοδότηση για τη DB από ό,τι η προκάτοχός της. Η αρχική εστίαση θα δοθεί στη γραμμή Riedbahn, μια κρίσιμη αλλά προβληματική διαδρομή που συνδέει τη Φρανκφούρτη με το Μανχάιμ. Μάλιστα, η γραμμή αυτή θα κλείσει για πέντε μήνες για πλήρη ανακαίνιση.

Η DB ελπίζει ότι αυτό το φιλόδοξο πρόγραμμα θα οδηγήσει σε ανάκαμψη μέχρι το τέλος του 2024. Ωστόσο, η εταιρεία αντιμετωπίζει σημαντικό χρηματοδοτικό κενό, καθώς ενώ η κυβέρνηση έχει δεσμευτεί για 27 δισεκατομμύρια ευρώ, αυτό καλύπτει μόνο το 60% περίπου του εκτιμώμενου συνολικού κόστους. Γι’ αυτό τον λόγο, πρόσθετα κεφάλαια θα προέλθουν από αυξημένα ίδια κεφάλαια και από την πιθανή πώληση της μονάδας logistics της DB.

Η αργή ανάπτυξη της νέας χρηματοδότησης ανάγκασε τη DB να στηριχθεί στα δικά της αποθεματικά, συμβάλλοντας σε οικονομική ζημία το 2023. Παρά τον βραχυπρόθεσμο «πόνο», τα στελέχη της DB επιμένουν ότι το πρόγραμμα ανάκαμψης είναι απαραίτητο για την επίτευξη μακροπρόθεσμων βελτιώσεων για τους επιβάτες.

Ωστόσο, πολλοί ταξιδιώτες έχουν ήδη υποστεί τις συνέπειες των προβλημάτων της DB. Οι φίλαθλοι που παρακολουθούν το ποδοσφαιρικό πρωτάθλημα Euro 2024 έχουν πληγεί ιδιαίτερα από τις καθυστερήσεις και τις ακυρώσεις με δημόσιες προσωπικότητες όπως ο Philipp Lahm και η Julie Delpy να έχουν, επίσης, εκφράσει την απογοήτευσή τους.

Εάν επιτύχει, αυτό το φιλόδοξο πρόγραμμα εκσυγχρονισμού θα μπορούσε να εγκαινιάσει μια νέα εποχή για τη Deutsche Bahn, μια εποχή που θα ανταποκρίνεται στην προηγούμενη φήμη της για την αποτελεσματικότητα και την αξιοπιστία της. Ωστόσο, ο δρόμος που θα ακολουθήσει θα είναι πιθανότατα γεμάτος με περαιτέρω καθυστερήσεις και διαταραχές προτού οι επιβάτες μπορέσουν τελικά να απολαύσουν τις ομαλότερες διαδρομές που υποσχέθηκε η DB.

Διαβάστε ακόμη