Ενιαίο δασμό 15% τόσο στις εισαγωγές κινεζικών αυτοκινήτων από την ΕΕ όσο και στις εισαγωγές ευρωπαϊκών αυτοκινήτων από την Κίνα, φέρεται να προτείνει ο Γερμανός καγκελάριος, Όλαφ Σολτς, σύμφωνα με πληροφορίες της Handelsblatt.
Πιο συγκεκριμένα, το δημοσίευμα αναφέρει πως ο Γερμανός καγκελάριος Όλαφ Σολτς (SPD) παρενέβη στη διαμάχη μεταξύ της ΕΕ και της Κίνας σχετικά με την επιβολή δασμών στα κινεζικά ηλεκτρικά αυτοκίνητα (από τις αρχές Ιουλίου) με μια συμβιβαστική πρόταση. Ο καγκελάριος προτείνει μια συμφωνία στην οποία και οι δύο πλευρές θα επιβάλλουν ίσους δασμούς στις εισαγωγές αυτοκινήτων.
Γίνεται λόγος για την επιβολή ενιαίου δασμού 15% στις κινεζικές και ευρωπαϊκές εξαγωγές αυτοκινήτων. Ωστόσο, το ακριβές ποσό θα μπορούσε ακόμα να αλλάξει. Τα σχέδια της ΕΕ για κλιμακωτούς δασμούς στα κινέζικα αυτοκίνητα πρόκειται να εγκαταλειφθούν για τον σκοπό αυτό.
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, η οποία είναι υπεύθυνη για την ευρωπαϊκή εμπορική πολιτική, γνωρίζει για το σχέδιο του καγκελαρίου εδώ και αρκετό καιρό και το χαρακτηρίζει ακατάλληλο.
Η αντιμετώπιση της Κίνας δεν αφορά την εναρμόνιση των δασμών, αλλά τη δημιουργία δίκαιων συνθηκών ανταγωνισμού και την αντιστάθμιση των κινεζικών επιδοτήσεων. Ως εκ τούτου, η ΕΕ επιθυμεί να επιβάλει δασμούς, το ύψος των οποίων βασίζεται στις επιδοτήσεις που εισπράττουν οι κινέζοι κατασκευαστές αυτοκινήτων.
Παρά την αρνητική αντίδραση της Κομισιόν, η πρωτοβουλία του καγκελαρίου είναι πολιτικά σημαντική. Εάν άλλες χώρες στηρίξουν την πρόταση των Γερμανών, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θα μπορούσε να υποστεί τόσο μεγάλη πίεση που η αρχή θα πρέπει να υποχωρήσει.
Το γεγονός ότι ο Σολτς αντιτίθεται σθεναρά στους σχεδιαζόμενους δασμούς της ΕΕ στα κινεζικά ηλεκτρικά αυτοκίνητα έχει ενοχλήσει τους ειδικούς των Βρυξελλών εδώ και εβδομάδες. «Ο Σολτς δεν γνωρίζει άλλο θέμα», λέει εκπρόσωπος της ΕΕ. Η Επιτροπή φοβάται ότι η αντίσταση του Βερολίνου θα αποδυναμώσει τη διαπραγματευτική της θέση και θα δώσει στους Κινέζους την ευκαιρία να διαιρέσουν την Ευρώπη.
Μέτρα κατά της πολιτικής επιδοτήσεων της Κίνας
Οι Βρυξέλλες προειδοποιούν ότι η Κίνα ωθεί τους ευρωπαίους κατασκευαστές εκτός αγοράς με υψηλά επιδοτούμενα ηλεκτρικά αυτοκίνητα – όπως έχει ήδη συμβεί στην βιομηχανία φωτοβολταϊκών. Ως εκ τούτου, η Επιτροπή ανακοίνωσε προσωρινούς αντισταθμιστικούς δασμούς σε όλα τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα που εξάγονται από τη Λαϊκή Δημοκρατία στην ΕΕ στις 12 Ιουνίου. Οι Γερμανοί κατασκευαστές επηρεάζονται επίσης.
Τα τιμολόγια είναι κλιμακωτά: Για τις εταιρείες που συνεργάστηκαν με την ΕΕ στην έρευνά της κατά των επιδοτήσεων, η προσαύξηση είναι 21%. Για όσους δεν παρείχαν καμία πληροφορία, αυξάνεται στο 38,1%.
Η ΕΕ έχει υπολογίσει τους δικούς της δασμούς για τους κινέζους κατασκευαστές BYD, Geely και Saic: Ένας εισαγωγικός δασμός 17,4% θα εφαρμοστεί στην BYD, 20% στην Geely και 38,1% στη Saic. Όλοι οι αντισταθμιστικοί δασμοί προστίθενται στον ήδη υπάρχοντα βασικό δασμό του 10% για ηλεκτρικά αυτοκίνητα από την Κίνα.
Οι δασμοί θα τεθούν σε ισχύ στις 4 Ιουλίου, αλλά αρχικά μόνο προσωρινά. Αυτό σημαίνει ότι μέχρι στιγμής δεν έχουν εισρεύσει χρήματα. Μέχρι Στις 5 Νοεμβρίου, η ΕΕ θέλει να διεξαγάγει συνομιλίες με την Κίνα και να ελέγξει εάν μπορεί να βρεθεί άλλη λύση. Στη συνέχεια, ζητείται από τα κράτη μέλη να επιβεβαιώσουν την τελωνειακή απόφαση. Εάν το κάνουν, τα χρήματα θα κατασχεθούν – ακόμη και αναδρομικά.
Εάν, από την άλλη πλευρά, εφαρμοστεί το σχέδιο Scholz, η Κίνα και η ΕΕ θα ευθυγραμμίσουν τους δασμούς τους. Η Κίνα έχει μέχρι στιγμής απαιτήσει 15% για εισαγωγές αυτοκινήτων, η ΕΕ 10%.
Αναμέτρηση με την Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν
Ο καγκελάριος Σολτς είχε ταχθεί κατά της εισαγωγής των δασμών πριν από την απόφαση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Το γεγονός ότι η καγκελάριος προσπαθεί τώρα να επιτύχει μια αποδυναμωμένη λύση δεν χαροποιεί ιδιαίτερα τις Βρυξέλλες, επειδή η ευθύνη για τα εμπορικά θέματα ανήκει στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή.
Η ΕΕ επισημαίνει επίσης νομικά προβλήματα με το σχέδιο Σολτς, αναφέρουν πηγές εκ των έσω. Η πρόταση της ΕΕ βασίζεται σε ενδελεχή εξέταση και, ως εκ τούτου, είναι τόσο διαφοροποιημένη.
Η πρόταση του καγκελαρίου είναι επίσης μια αναμέτρηση με την πρόεδρο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν (CDU), η οποία εξασφάλισε μια δεύτερη θητεία. Εάν ο Σολτς κινητοποιήσει την πλειοψηφία των κρατών της ΕΕ κατά των δασμών για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα που ανακοίνωσε η Επιτροπή, δεν θα μπορέσουν να τεθούν σε ισχύ.
Το Βερολίνο και οι Βρυξέλλες ακολουθούν μια εντελώς διαφορετική πολιτική έναντι της Κίνας. Η καγκελάριος δεν σκέφτεται πολύ τους δασμούς κατ’ αρχήν και βλέπει τον κίνδυνο κλιμάκωσης μιας εμπορικής διαμάχης μεταξύ της Δύσης και της Κίνας. Αντί να επιδιώκει μια ανοιχτή εμπορική σύγκρουση, ο Σολτς πιστεύει ότι οι γερμανικές επιχειρήσεις πρέπει να εμπλακούν περισσότερο σε άλλες χώρες, προκειμένου να γίνουν λιγότερο εξαρτημένες από την Κίνα.
Μια εμπορική διαμάχη θα μπορούσε να έχει σημαντικά μειονεκτήματα για τις γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίες. Εάν οι δασμοί της ΕΕ τεθούν σε ισχύ, η Κίνα είναι πιθανό να αντεπιτεθεί. Σύμφωνα με πληροφορίες, η Κίνα απειλεί να επιβάλει δασμούς σε αυτοκίνητα με υψηλές επιδόσεις. Ένα τέτοιο βήμα θα επηρέαζε ιδιαίτερα τους Γερμανούς κατασκευαστές premium που εξάγουν πολυτελή αυτοκίνητα στη Λαϊκή Δημοκρατία.
Στο εσωτερικό, η ανακοίνωση των δασμών από την ΕΕ έρχεται σε μια ακατάλληλη στιγμή για τον καγκελάριο. Η γερμανική οικονομία παραμένει στάσιμη εδώ και τρία χρόνια. Ως εκ τούτου, η ομοσπονδιακή κυβέρνηση θέλει να δημιουργήσει ένα πακέτο για την ενδυνάμωση της οικονομίας. Μια εμπορική διαμάχη με την Κίνα θεωρείται στο Βερολίνο ως οπισθοδρόμηση για τις προσπάθειες δημιουργίας ενός καλύτερου κλίματος ανάπτυξης.
Οι Βρυξέλλες, από την άλλη πλευρά, θεωρούν τη γερμανική προσέγγιση αφελή. Η ΕΕ πρέπει επιτέλους να δώσει μια σαφή απάντηση στην άδικη εμπορική πολιτική της Κίνας, λένε. Από την άποψη της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, η λεπτομερής εξέταση των κινεζικών πρακτικών ανταγωνισμού κατέδειξε σαφώς πόσο σθεναρά υποστηρίζει η Λαϊκή Δημοκρατία τους κατασκευαστές αυτοκινήτων της με επιδοτήσεις, προκειμένου να είναι σε θέση να προσφέρουν τα αυτοκίνητά τους σε σημαντικά χαμηλότερες τιμές από τους Ευρωπαίους ανταγωνιστές τους.
Ωστόσο, υπάρχει επίσης κριτική για το επίπεδο των σχεδιαζόμενων δασμών στις Βρυξέλλες. Για παράδειγμα, ο ημικρατικός συνεργάτης της VW, Saic πρόκειται να πληρώσει ένα τιμολόγιο 38% στο μέλλον – σημαντικά περισσότερο από την BYD.
Κριτική του συστήματος της διαδικασίας της ΕΕ
Η Επιτροπή παραπέμπει στις έρευνές της. Η BYD είχε συνεργαστεί με την ΕΕ στη φάση της αναθεώρησης, η Saic πολύ λίγο από την άποψη των αξιωματούχων της ΕΕ. Ως εκ τούτου, το 38% περιλαμβάνει ποινή για μη συνεργασία. Η ποινή δεν μπορεί να τεκμηριωθεί από αντικειμενικά γεγονότα, διαμαρτύρονται οι επικριτές. Η καγκελαρία και οι γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίες φέρεται να το βλέπουν παρόμοια. Σύμφωνα με γνώστες, επικρίνουν το σύστημα της διαδικασίας της ΕΕ.
Σε κάθε περίπτωση, ο Σολτς φαίνεται αποφασισμένος να αποτρέψει τις ειδικές τιμές για τους κατασκευαστές. Σύμφωνα με την ιδέα του, οι ίδιοι δασμολογικοί συντελεστές πρέπει πρώτα να ισχύουν για όλους τους κατασκευαστές αυτοκινήτων. Δεύτερον, τα ποσοστά στην κινεζική και την ευρωπαϊκή πλευρά πρέπει να είναι τα ίδια.
Η Καγκελαρία είχε ήδη επιδιώξει αυτήν την ιδέα πριν από την απόφαση της ΕΕ και εξακολουθεί να την τηρεί. Αλλά και άλλες λύσεις κυκλοφορούν επίσης στο Βερολίνο, όπως η διευκόλυνση του Πεκίνου με την επιβολή δασμών μόνο σε έναν ορισμένο αριθμό εισαγόμενων κινεζικών ηλεκτρικών αυτοκινήτων.
Ο Σολτς επικρίνει επίσης δημοσίως την Επιτροπή σκληρά: «Δεν είμαι ικανοποιημένος με τα αποτελέσματα της εμπορικής πολιτικής της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Κάτι πρέπει να αλλάξει δραματικά», δήλωσε την Τετάρτη στην κυβερνητική δήλωσή του στην Bundestag. Κατηγορεί τις Βρυξέλλες ότι κάνουν πολύ λίγα για να καταργήσουν τους εμπορικούς φραγμούς.
«Δεν έχουμε παραδώσει την αρμοδιότητά μας για την εμπορική πολιτική και τις εμπορικές συμφωνίες στην Ευρωπαϊκή Ένωση, ώστε να μην συναφθούν εμπορικές συμφωνίες, αλλά να μπορούν να συναφθούν πιο αποτελεσματικά, μεγαλύτερα και ταχύτερα», δήλωσε ο Σολτς.
Φυσικά, αυτό ισχύει και όταν πρόκειται για το εμπόριο με τη μεγάλη χώρα της Κίνας, συνέχισε ο ομοσπονδιακός καγκελάριος. Χάρη στην πρωτοβουλία του ίδιου και της κυβέρνησής του «τα τρένα δεν κινούνται απλώς το ένα προς το άλλο τώρα, αλλά η Ευρωπαϊκή Ένωση και η Κίνα μιλούν τώρα για μια κοινή πορεία στο θέμα των τιμολογίων των αυτοκινήτων».
Η Κίνα ανακοίνωσε το περασμένο Σαββατοκύριακο ότι ήθελε να ξεκινήσει διαπραγματεύσεις με την ΕΕ. Το Πεκίνο δεν ήταν έτοιμο να το πράξει πριν από την ανακοίνωση των δασμών. Κατ’ αρχήν, η ηγεσία του κράτους θεωρεί ότι οι Βρυξέλλες δεν είναι ισότιμος διαπραγματευτικός εταίρος και προτιμά να διαπραγματεύεται διμερώς με τα κράτη μέλη.
Ταυτόχρονα με τις συνομιλίες που διεξάγονται τώρα, το Πεκίνο συνεχίζει να απειλεί με αντίμετρα. Στα μέσα Ιουνίου, για παράδειγμα, η Κίνα ξεκίνησε έρευνα σχετικά με τις εισαγωγές χοιρινού κρέατος από την ΕΕ ως απάντηση στους δασμούς αυτοκινήτων. Η Ισπανία θα επηρεαστεί ιδιαίτερα, προμηθεύοντας περίπου το 22% του χοιρινού κρέατος που εισάγει η Κίνα το 2023. Οι περιορισμοί θα έβλαπταν επίσης τις Κάτω Χώρες.
Διαβάστε ακόμη