Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ενέκρινε, σύμφωνα με τους κανόνες της ΕΕ για τις κρατικές ενισχύσεις, ένα γερμανικό πρόγραμμα ύψους περίπου 3 δισεκατομμυρίων ευρώ για τη στήριξη της κατασκευής του κεντρικού δικτύου υδρογόνου (“HCN”). Το μέτρο θα συμβάλει στην επίτευξη των στόχων της στρατηγικής της ΕΕ για το υδρογόνο και της δέσμης μέτρων “Fit for 55”, επιτρέποντας τη δημιουργία υποδομών μεταφοράς υδρογόνου που απαιτούνται για την προώθηση της χρήσης ανανεώσιμου υδρογόνου στη βιομηχανία και τις μεταφορές έως το 2030.

Το γερμανικό καθεστώς

Η Γερμανία κοινοποίησε στην Επιτροπή την πρόθεσή της να θεσπίσει ένα καθεστώς ύψους 3 δισεκατομμυρίων ευρώ για τη στήριξη της κατασκευής του εγχώριου δικτύου υδρογόνου. Το HCN θα αποτελέσει τη ραχοκοκαλιά των αγωγών μεταφοράς υδρογόνου σε μεγάλες αποστάσεις στη Γερμανία και μέρος της ευρωπαϊκής ραχοκοκαλιάς υδρογόνου που θα συνδέει πολλά κράτη μέλη.

Το μέτρο αποσκοπεί στη διευκόλυνση των επενδύσεων για την κατασκευή του HCN. Οι αναγκαίες επενδύσεις περιλαμβάνουν: i) επαναχρησιμοποίηση υφιστάμενων αγωγών φυσικού αερίου για τη μεταφορά υδρογόνου και ii) κατασκευή νέων αγωγών υδρογόνου και σταθμών συμπίεσης.
Η κατασκευή και η λειτουργία του δικτύου HCN θα χρηματοδοτηθεί από τους διαχειριστές συστημάτων μεταφοράς υδρογόνου (TSO), οι οποίοι θα επιλεγούν από τον γερμανικό ομοσπονδιακό οργανισμό δικτύων, Bundesnetzagentur. Η ενίσχυση θα λάβει τη μορφή κρατικής εγγύησης που θα επιτρέψει στους ΔΣΜ να λάβουν ευνοϊκότερα δάνεια για την κάλυψη των αρχικών ζημιών κατά τη φάση εκκίνησης του δικτύου HCN. Αρχικά, η Γερμανία αναμένει ότι μόνο ένας μικρός αριθμός καταναλωτών θα χρησιμοποιεί το δίκτυο και τα τιμολόγια θα είναι χαμηλότερα από ό,τι θα ήταν αναγκαίο για την κάλυψη του σχετικού κόστους, ώστε να ενθαρρυνθεί η χρήση αυτή και να διευκολυνθεί η υιοθέτηση του υδρογόνου.

Τα δάνεια θα χορηγηθούν από τη γερμανική εθνική τράπεζα προώθησης Kreditanstalt für Wiederaufbau (“KfW”) με το δικό της κόστος αναχρηματοδότησης, κάτω από τα επιτόκια της αγοράς. Τα δάνεια θα εξοφληθούν σε μια περίοδο που θα λήξει το 2055, με σταδιακή αναπροσαρμογή των επιστροφών ανάλογα με την αναμενόμενη αύξηση της ζήτησης υδρογόνου. Το εκτιμώμενο ποσό της ενίσχυσης των 3 δισ. ευρώ αντιστοιχεί στο πρόσθετο κόστος χρηματοδότησης που θα έπρεπε να επωμιστούν οι ΔΣΜ χωρίς την κρατική εγγύηση.

Ο πρώτος μεγάλος αγωγός αναμένεται να τεθεί σε λειτουργία από το 2025, ενώ η ολοκλήρωση ολόκληρου του HCN αναμένεται το 2032. Το δίκτυο HCN θα ρυθμίζεται σύμφωνα με τη νομοθεσία για την εσωτερική αγορά ενέργειας, με αποτέλεσμα να υπόκειται σε ρυθμίσεις για την πρόσβαση τρίτων χωρίς διακρίσεις και τα τιμολόγια.

Το μέτρο συμπληρώνει τα μέτρα που έχουν ληφθεί στο πλαίσιο του σημαντικού έργου κοινού ευρωπαϊκού ενδιαφέροντος (IPCEI), και συγκεκριμένα το IPCEI “Hy2Infra”, το οποίο εγκρίθηκε από την Επιτροπή τον Φεβρουάριο του 2024, έτσι ώστε αυτά να μεταφραστούν σε αμοιβαία ενισχυτικές επενδύσεις σε υποδομές υδρογόνου στη Γερμανία και την ΕΕ.

Η αξιολόγηση της Επιτροπής

Η Επιτροπή αξιολόγησε το καθεστώς βάσει των κανόνων της ΕΕ για τις κρατικές ενισχύσεις, ιδίως του άρθρου 107 παράγραφος 3 στοιχείο γ) της Συνθήκης για τη λειτουργία της Ευρωπαϊκής Ένωσης (“ΣΛΕΕ”), το οποίο επιτρέπει στα κράτη μέλη να στηρίζουν την ανάπτυξη ορισμένων οικονομικών δραστηριοτήτων υπό ορισμένες προϋποθέσεις, και των κατευθυντήριων γραμμών του 2022 για τις κρατικές ενισχύσεις για το κλίμα, την προστασία του περιβάλλοντος και την ενέργεια (“CEEAG”).

Η Επιτροπή διαπίστωσε ότι:

  • Το μέτρο διευκολύνει την ανάπτυξη μιας οικονομικής δραστηριότητας, ιδίως την κατασκευή και λειτουργία του δικτύου μεταφοράς υδρογόνου. Επιπλέον, το καθεστώς είναι αναγκαίο και κατάλληλο για την επιτάχυνση των επενδύσεων σε υποδομές μεταφοράς υδρογόνου. Ταυτόχρονα, υποστηρίζει τους στόχους βασικών πρωτοβουλιών πολιτικής της ΕΕ, όπως η ευρωπαϊκή πράσινη συμφωνία και η δέσμη μέτρων “Fit for 55”.
  • Το καθεστώς είναι αναλογικό, καθώς το επίπεδο της ενίσχυσης αντιστοιχεί στις πραγματικές χρηματοδοτικές ανάγκες, ενώ οι εγγυήσεις περιορίζουν την ενίσχυση στο ελάχιστο.
  • Η ενίσχυση έχει χαρακτήρα κινήτρου, καθώς η υποστηριζόμενη υποδομή δεν θα ήταν οικονομικά βιώσιμη χωρίς τη δημόσια στήριξη, ιδίως λόγω της αβεβαιότητας σχετικά με τις προοπτικές της μελλοντικής αγοράς υδρογόνου.
  • Η ενίσχυση επιφέρει θετικά αποτελέσματα που αντισταθμίζουν κάθε πιθανή στρέβλωση του ανταγωνισμού και του εμπορίου στην ΕΕ.

Διαβάστε ακόμη