Το 2019, οι Ευρωπαίοι οραματίζονταν ένα μέλλον όπου δεν θα ήταν απλώς καταναλωτές καθαρής ενεργειακής τεχνολογίας, αλλά και σημαντικοί παίκτες στην παραγωγή της. Κεντρικό μέρος αυτού του οράματος ήταν μια ακμάζουσα εγχώρια βιομηχανία μπαταριών, ικανή να τροφοδοτήσει την επανάσταση των ηλεκτρικών οχημάτων και να αμφισβητήσει την κυριαρχία της Κίνας στην αγορά. Ωστόσο, πέντε χρόνια αργότερα, το όνειρο αυτό αντιμετωπίζει έναν σκληρό έλεγχο της πραγματικότητας.

Το αρχικό σχέδιο για την επανεκκίνηση της ευρωπαϊκής παραγωγής μπαταριών έχει καταρρεύσει, όπως αναφέρει το Bloomberg. Ευρωπαϊκές εταιρείες, όπως η Northvolt, που κάποτε θεωρούνταν πολλά υποσχόμενοι εγχώριοι παίκτες, αγωνίζονται να αυξήσουν την παραγωγή και να ανταποκριθούν στα πρότυπα ποιότητας. Αυτό, σε συνδυασμό με το επίμονα υψηλό κόστος παραγωγής στην Ευρώπη σε σύγκριση με την Κίνα, δημιουργεί ένα σημαντικό ανταγωνιστικό μειονέκτημα. Τα γραφειοκρατικά εμπόδια περιπλέκουν περαιτέρω τα πράγματα, καθιστώντας δύσκολη την πρόσβαση των εταιρειών σε κρίσιμες επιδοτήσεις της ΕΕ που θα μπορούσαν να συμβάλουν στη γεφύρωση του χάσματος κόστους.

Στις προκλήσεις έρχεται να προστεθεί και η μετατόπιση των προτεραιοτήτων στην αυτοκινητοβιομηχανία. Η επιβράδυνση των πωλήσεων ηλεκτρικών οχημάτων ωθεί τις αυτοκινητοβιομηχανίες να περιορίσουν τα έργα μπαταριών τους. Με τα περιθώρια κέρδους ήδη λεπτά, διστάζουν να αναλάβουν πρόσθετους κινδύνους σε μια νεοσύστατη ευρωπαϊκή αγορά μπαταριών.

Οι συνέπειες της αποτυχίας δημιουργίας μιας ισχυρής εγχώριας βιομηχανίας μπαταριών είναι σοβαρές. Η Ευρώπη κινδυνεύει να μείνει ακόμη περισσότερο πίσω από την Κίνα, ένα σενάριο που έχει ήδη διαδραματιστεί σε άλλους τομείς, όπως τα φωτοβολταϊκά και τα ηλεκτρονικά είδη ευρείας κατανάλωσης. Η εξάρτηση από τις κινεζικές μπαταρίες θα καταστήσει την Ευρώπη ευάλωτη σε διαταραχές της αλυσίδας εφοδιασμού και διακυμάνσεις των τιμών, εμποδίζοντας τις φιλοδοξίες της για καθαρή ενέργεια και την οικονομική ανταγωνιστικότητα.

Η κυρίαρχη θέση της Κίνας στην αγορά μπαταριών

Η Κίνα, από την άλλη πλευρά, έχει εδραιώσει μια φαινομενικά αδιαπραγμάτευτη θέση. Ελέγχει πάνω από το 80% της παγκόσμιας αγοράς μπαταριών, προσφέροντας σημαντικά φθηνότερα προϊόντα λόγω οικονομιών κλίμακας και μιας πιο ώριμης υποδομής παραγωγής. Οι πρόσφατες εξελίξεις τους στην τεχνολογία μπαταριών φωσφορικού σιδήρου λιθίου (LFP) απειλούν περαιτέρω την ευρωπαϊκή ανταγωνιστικότητα. Επιπλέον, η Κίνα επιδοτεί σε μεγάλο βαθμό την παραγωγή μπαταριών, δίνοντας στις εταιρείες της ένα σημαντικό οικονομικό πλεονέκτημα.

Ίσως η πιο ανησυχητική πτυχή της κυριαρχίας της Κίνας είναι ο έλεγχός της στην αλυσίδα εφοδιασμού μπαταριών. Από τη διύλιση βασικών ορυκτών όπως το λίθιο και το νικέλιο έως την παραγωγή κρίσιμων εξαρτημάτων των κυψελών, η Κίνα κατέχει δεσπόζουσα θέση. Αυτή η κάθετη ολοκλήρωση τους επιτρέπει να ασκούν ακόμη μεγαλύτερο έλεγχο στην αγορά και να περιορίζουν την ικανότητα της Ευρώπης να καλύψει τη διαφορά.

Η ανταπόκριση της Ευρώπης σε αυτή την πρόκληση ήταν «ανιαρή». Το συνολικό ποσό των κρατικών ενισχύσεων που εγκρίθηκαν για την κατασκευή μπαταριών από το 2022 και μετά ωχριά σε σύγκριση με αυτό που απαιτείται για την επίτευξη του φιλόδοξου στόχου για το 2030. Επιπλέον, οι περισσότερες από αυτές τις επενδύσεις έχουν κατευθυνθεί προς την παραγωγή κυψελών, παραμελώντας τους εξίσου κρίσιμους τομείς εξόρυξης και διύλισης. Αυτή η μονόπλευρη προσέγγιση αφήνει την Ευρώπη ευάλωτη σε διαταραχές στην αλυσίδα εφοδιασμού πρώτων υλών.

Αντίθετα, οι ΗΠΑ και ο Καναδάς προσφέρουν πολύ πιο ελκυστικά κίνητρα για την παραγωγή μπαταριών, προσελκύοντας εταιρείες μακριά από την Ευρώπη με γενναιόδωρες επιδοτήσεις και φοροαπαλλαγές. Αυτή η επιθετική προσέγγιση από άλλες χώρες αναδεικνύει τη βραδύτητα της ευρωπαϊκής αντίδρασης.

Η Ευρώπη πρέπει να δράσει

Για να γεφυρώσει το χάσμα και να επιτύχει τις φιλοδοξίες της για τις μπαταρίες, η Ευρώπη χρειάζεται μια πολυδιάστατη προσέγγιση. Πρώτα απ’ όλα, είναι απαραίτητη η σημαντική αύξηση των κρατικών επιδοτήσεων, σε συνδυασμό με ένα βελτιωμένο σύστημα πρόσβασης των εταιρειών σε αυτές. Επιπλέον, πρέπει να επενδύσει σημαντικά στην οικοδόμηση μιας ισχυρής εγχώριας αλυσίδας εφοδιασμού για υλικά μπαταριών, μειώνοντας την εξάρτησή της από την Κίνα. Στρατηγικές συνεργασίες με ασιατικές εταιρείες θα μπορούσαν να προσφέρουν πρόσβαση σε τεχνολογία και τεχνογνωσία, επιταχύνοντας την πρόοδο της Ευρώπης.

Τέλος, θα ήταν ίσως καλύτερο να επικεντρωθεί σε τομείς στους οποίους έχει ιστορικά πλεονεκτήματα, όπως η ανάπτυξη προηγμένων λύσεων μπαταριών και η ενσωμάτωση ανανεώσιμων πηγών ενέργειας για ηλεκτρικά οχήματα.

Διαβάστε ακόμη