Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει εκπονήσει σχέδια για την εξαίρεση των πτήσεων μεγάλων αποστάσεων από τους κανόνες για την παρακολούθηση των εκπομπών τους (εκτός του CO2), μετά από πιέσεις των διεθνών αερομεταφορέων για την εξαίρεση, όπως προκύπτει από έγγραφα που είδε το Reuters.

Η ΕΕ επεξεργάζεται σχέδια που θα απαιτούν από τις αεροπορικές εταιρείες να παρακολουθούν και να αναφέρουν τη συμβολή τους στην κλιματική αλλαγή από τον Ιανουάριο του 2025 – όχι μόνο από το διοξείδιο του άνθρακα, αλλά και από την αιθάλη, τα οξείδια του αζώτου και τους υδρατμούς.

Οι εκπομπές των αεροπορικών εταιρειών εκτός του διοξειδίου του άνθρακα έχουν τουλάχιστον εξίσου σημαντικό αντίκτυπο στην υπερθέρμανση του πλανήτη με την παραγωγή διοξειδίου του άνθρακα, σύμφωνα με την αρχή αεροπορικής ασφάλειας της ΕΕ.

Ένα σχέδιο πρότασης της Επιτροπής για τους νέους κανόνες, το οποίο είδε το Reuters, θα εξαιρούσε τις διεθνείς πτήσεις – οι οποίες ορίζονται από την ΕΕ ως εκείνες που αναχωρούν ή προσγειώνονται στην Ευρώπη από μη ευρωπαϊκούς προορισμούς – από τους κανόνες δημοσιοποίησης των εκπομπών για δύο χρόνια, περιορίζοντάς τους μέχρι το 2027 μόνο στις πτήσεις εντός της Ευρώπης.

«Η εν λόγω αναφορά απαιτείται μόνο για τα δρομολόγια που περιλαμβάνουν δύο αεροδρόμια που βρίσκονται στον Ευρωπαϊκό Οικονομικό Χώρο», αναφέρεται, προσθέτοντας ότι θα καλύπτονται επίσης οι πτήσεις από τον ΕΟΧ προς την Ελβετία ή τη Βρετανία.

Δεν ανέφερε το σκεπτικό της εξαίρεσης. Η εξαίρεση αντικατοπτρίζει τους ισχύοντες κανόνες της ΕΕ που απαιτούν από τις αεροπορικές εταιρείες να γνωστοποιούν και να καταβάλλουν τέλη για τις εκπομπές CO2 που παράγουν σε πτήσεις μόνο εντός της Ευρώπης, αν και οι κανόνες αυτοί πρόκειται να επανεκτιμηθούν το 2026.

Οι εκπομπές από τον τομέα του πετρελαίου και του φυσικού αερίου έριξαν 120 εκατομμύρια μετρικούς τόνους μεθανίου στην ατμόσφαιρα πέρυσι, σύμφωνα με πρόσφατη έκθεση του ΙΕΑ.

Οι προτεινόμενοι νέοι κανόνες έχουν διχάσει τον κλάδο, με την ομάδα πίεσης της Διεθνούς Ένωσης Αερομεταφορών να ζητά εξαίρεση για τις πτήσεις μεγάλων αποστάσεων, ενώ οι ευρωπαϊκές εταιρείες χαμηλού κόστους Ryanair και Easyjet λένε ότι πρέπει να συμπεριληφθούν όλες οι πτήσεις – συμπεριλαμβανομένων των διεθνών ταξιδιών μεγάλων αποστάσεων.

Η ΙΑΤΑ δήλωσε ότι δεν είναι επί του παρόντος δυνατή η ακριβής παρακολούθηση των εκπομπών μη CO2 μιας πτήσης και ότι οι απαιτήσεις της ΕΕ για την παρακολούθηση των εκπομπών θα πρέπει να είναι εθελοντικές και να εξαιρούν τις διεθνείς πτήσεις.

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δεν ανταποκρίθηκε αμέσως σε αίτημα για σχολιασμό.

Διαβάστε ακόμη