Η Fisker, μια πολυδιαφημισμένη νεοφυής επιχείρηση που επεδίωκε να μιμηθεί την επιτυχία της Tesla, κατέθεσε αίτηση πτώχευσης, περίπου ένα χρόνο μετά την κυκλοφορία του πρώτου μοντέλου ηλεκτρικού οχήματος. Η κατάθεση της αίτησης σηματοδοτεί τη δεύτερη φορά που ένα αυτοκινητιστικό εγχείρημα του σχεδιαστή αυτοκινήτων Henrik Fisker χρεοκοπεί και ακολουθεί εβδομάδες αθόρυβης διακοπής της λειτουργίας του.
Σύμφωνα με την Wall Street Journal, η επταετής αμερικανική εταιρεία με έδρα την Καλιφόρνια, επεδίωξε μια φθηνότερη και ταχύτερη είσοδο στην αυτοκινητοβιομηχανία με την ανάθεση της κατασκευής σε εξωτερικούς συνεργάτες, αλλά δυσκολεύτηκε με την πολυπλοκότητα της λειτουργίας μιας δημόσιας εταιρείας.
Η Fisker είναι η πιο πρόσφατη ανάμεσα σε μια σειρά από κάποτε υψηλά ιστάμενες νεοσύστατες επιχειρήσεις ηλεκτρικών οχημάτων που έψαχναν να ανατρέψουν την παραδοσιακή αυτοκινητοβιομηχανία αλλά ξέμειναν από φορτίο. Η κατασκευάστρια εταιρεία pickup Lordstown Motors και η κατασκευάστρια εταιρεία λεωφορείων Arrival κατέθεσαν αμφότερες αίτηση για προστασία από την πτώχευση. Άλλοι μειώνουν το κόστος ή καθυστερούν τις επενδύσεις, σε μια προσπάθεια να εξοικονομήσουν τα εναπομείναντα μετρητά τους.
Η Fisker το περασμένο καλοκαίρι άρχισε να παραδίδει το πρώτο της ηλεκτρικό μοντέλο, το SUV Ocean, την ώρα που η προηγουμένως καυτή αγορά των οχημάτων με μπαταρίες είχε αρχίσει να ψυχραίνεται και υπήρχαν ενδείξεις ότι η ζήτηση των καταναλωτών για ηλεκτρικά οχήματα ήταν πιο ρηχή από ό,τι αναμενόταν.
Συγκέντρωσε πάνω από 1 δισ. δολάρια από επενδυτές
Οι σημερινές προκλήσεις της εταιρείας υπογραμμίζουν τα εμπόδια που αντιμετωπίζουν οι νέες αυτοκινητοβιομηχανίες που προσπάθησαν να μιμηθούν την επιτυχία της Tesla. Πολλές από αυτές συγκέντρωσαν δισεκατομμύρια δολάρια από επενδυτές σε εντυπωσιακά δημόσια ντεμπούτo, αλλά εξάντλησαν τα ταμειακά τους αποθέματα καθώς ξόδευαν πολλά για την ανάπτυξη νέων μοντέλων και την κατασκευή εργοστασίων και κέντρων πωλήσεων, ενώ έχαναν χρήματα από κάθε πώληση οχήματος.
Η Fisker είχε δηλώσει προηγουμένως ότι βρισκόταν σε συζητήσεις με μια μεγάλη αυτοκινητοβιομηχανία σχετικά με μια πιθανή επένδυση και μια κοινή συμφωνία κατασκευής, αλλά οι συζητήσεις ολοκληρώθηκαν χωρίς συμφωνία τον Μάρτιο.
Η εταιρεία, η οποία συγκέντρωσε πάνω από 1 δισεκατομμύριο δολάρια από επενδυτές για να ξεκινήσει τις δραστηριότητές της, εξάντλησε σχεδόν όλα τα ταμειακά της αποθέματα και αθέτησε μια συμφωνία χρέους με έναν βασικό επενδυτή.
Μια στροφή στις αρχές του έτους από το μοντέλο πωλήσεων απευθείας στον καταναλωτή στη χρήση αντιπροσώπων απέτυχε επίσης να πυροδοτήσει τις πωλήσεις και η Fisker έμεινε με χιλιάδες απούλητα οχήματα.
Μια δεύτερη ευκαιρία
Η Fisker είχε παρουσιάσει τον εαυτό της ως το αυτοκινητικό ισοδύναμο της Apple, η οποία πληρώνει εξωτερικές εταιρείες για την κατασκευή των προϊόντων της. Η Fisker προσπάθησε να διακριθεί από τις πιο παραδοσιακές αυτοκινητοβιομηχανίες προσπαθώντας να αγοράσει περισσότερο υλικό από το ράφι της και να χρησιμοποιήσει χαρακτηριστικά λογισμικού για να ξεχωρίσει το Ocean από άλλα ηλεκτρικά αυτοκίνητα.
Το εναρκτήριο όχημα της Fisker είχε εμβέλεια 360 μιλίων με μία μόνο φόρτιση της μπαταρίας, βραβευμένο σχεδιασμό και τιμή εκκίνησης κάτω από 40.000 δολάρια. Αλλά το SUV Ocean απορρίφθηκε από πολλούς κριτικούς για θέματα που σχετίζονται με το λογισμικό.
Η Εθνική Διοίκηση Ασφάλειας Οδικής Κυκλοφορίας διερευνούσε αναφορές πελατών για το Ocean που κυλούσε μακριά ή για απώλεια της απόδοσης των φρένων. Η Fisker δήλωσε ότι το ζήτημα της πέδησης επιλύθηκε με μια ενημέρωση λογισμικού και ότι συνεργάζεται πλήρως με την NHTSA στις έρευνές της.
Η πρώτη προσπάθεια του διευθύνοντος συμβούλου, Χένρι Φίσκερ, (Henrik Fisker) να λειτουργήσει μια αυτοκινητοβιομηχανία κατέληξε επίσης σε πτώχευση, λίγο μετά το λανσάρισμα του πρώτου της μοντέλου, του υβριδικού plug-in Fisker Karma αξίας 100.000 δολαρίων. Η προηγούμενη εταιρεία, η Fisker Automotive, κατέθεσε αίτηση για προστασία βάσει του κεφαλαίου 11 το 2013, μετά από προβλήματα με έναν προμηθευτή μπαταριών και την απώλεια 300 από τα Karmas της εταιρείας σε έναν τυφώνα.
Ο Fisker δήλωσε ότι προσπάθησε να μάθει από τα λάθη που έκανε κατά την πρώτη του απόπειρα. Συγκέντρωσε περισσότερα χρήματα απ’ ό,τι την πρώτη φορά και συνεργάστηκε με αξιόπιστους προμηθευτές, μεταξύ των οποίων ο συμβατικός κατασκευαστής Magna Steyr και ο κινεζικός γίγαντας μπαταριών EV Contemporary Amperex Technology.
Τελικά, τα προβλήματα της εταιρείας είχαν τις ρίζες τους σε παραπατήματα στο εσωτερικό του οργανισμού, κυρίως στις οικονομικές και λογιστικές του τάξεις.
Η πτώχευση της Fisker ακολούθησε την προβληματική κυκλοφορία του πρώτου της οχήματος, το οποίο επικρίθηκε από πολλούς πελάτες και κριτικούς για θέματα ποιότητας. Η εταιρεία έχασε επίσης αρκετές προθεσμίες για να καταθέσει τα οικονομικά της αποτελέσματα στις ρυθμιστικές αρχές, γεγονός που αποδόθηκε στην έλλειψη εξειδικευμένων επαγγελματιών λογιστών.
Η κατασκευάστρια εταιρεία ηλεκτρικών οχημάτων έχασε επίσης αρκετά κορυφαία στελέχη, συμπεριλαμβανομένων δύο επικεφαλής λογιστών σε λιγότερο από ένα μήνα.
Η Fisker έκλεισε το 2023 έχοντας κατασκευάσει πάνω από 10.000 Oceans, αλλά κατάφερε να παραδώσει μόνο περίπου 4.900 στους πελάτες.
Σε μια προσπάθεια να παραδώσει τα EV στους πελάτες πιο γρήγορα, η Fisker αποφάσισε να στραφεί σε ένα παραδοσιακό μοντέλο αντιπροσώπων.
Μέχρι τα τέλη Φεβρουαρίου, η Fisker εξέδωσε προειδοποίηση “going concern” ότι κινδυνεύει να ξεμείνει από χρήματα φέτος. Τα στελέχη προσπάθησαν αλλά τελικά απέτυχαν να συγκεντρώσουν περισσότερα μετρητά από τους επενδυτές, αφήνοντας στην εταιρεία λίγες επιλογές πέρα από την υποβολή αίτησης πτώχευσης.
Τον επόμενο μήνα, η Fisker δήλωσε ότι σταματά την παραγωγή του Ocean για έξι εβδομάδες και οι συνομιλίες με μια μεγάλη αυτοκινητοβιομηχανία για μια συνεργασία έληξαν χωρίς συμφωνία. Το Χρηματιστήριο της Νέας Υόρκης ενημέρωσε τη Fisker ότι διέγραφε τις μετοχές της εταιρείας από το χρηματιστήριο, επικαλούμενο ασυνήθιστα χαμηλά επίπεδα τιμών.
Η διαγραφή της Fisker από το χρηματιστήριο προκάλεσε την αθέτηση μιας συμφωνίας μετατρέψιμου χρέους, με αποτέλεσμα να υποχρεωθεί να αποπληρώσει περίπου 180 εκατομμύρια δολάρια – περισσότερα από όσα είχε η εταιρεία στην τράπεζα.
Στις αρχές Απριλίου, η Fisker διόρισε έναν εμπειρογνώμονα αναδιάρθρωσης στο διοικητικό της συμβούλιο και δήλωσε ότι εξετάζει τις στρατηγικές της επιλογές, συμπεριλαμβανομένης μιας πιθανής αναδιάρθρωσης και πώλησης περιουσιακών στοιχείων.
Τα ταμειακά αποθέματα της Fisker είχαν μειωθεί σε περίπου 50 εκατομμύρια δολάρια και η εταιρεία άρχισε να απολύει υπαλλήλους και να κλείνει καταστήματα και αποθήκες. Στα εναπομείναντα μέλη του προσωπικού είχε ανακοινωθεί τότε ότι η τελευταία ημέρα εργασίας τους θα ήταν το τέλος Ιουνίου, εάν η Fisker δεν μπορούσε να διαπραγματευτεί επιτυχώς, να αντλήσει χρήματα ή να αναδιαρθρώσει το χρέος της.
Διαβάστε ακόμη