Στο Περού, στην ακτή του Ειρηνικού της Νότιας Αμερικής, η Κίνα κατασκευάζει ένα μεγαλολιμένα που θα μπορούσε να αμφισβητήσει την επιρροή των ΗΠΑ σε μια περιοχή πλούσια σε πόρους, σύμφωνα με δημοσίευμα της Wall Street Journal. Το έργο αυτό έχει σημαντικές γεωπολιτικές επιπτώσεις, εγείροντας ανησυχίες στην Ουάσινγκτον για την αυξανόμενη οικονομική και ενδεχομένως στρατιωτική επιρροή της Κίνας στην περιοχή.

Το λιμάνι βαθέων υδάτων Chancay, είναι αρκετά σημαντικό για το Πεκίνο ώστε ο Κινέζος ηγέτης Σι Τζινπίνγκ αναμένεται να το εγκαινιάσει στο τέλος του έτους στο πρώτο του ταξίδι στην ήπειρο μετά την πανδημία.

Το Chancay, το οποίο ανήκει κατά πλειοψηφία στον γιγαντιαίο όμιλο China Ocean Shipping, γνωστό ως Cosco, υπόσχεται να επιταχύνει το εμπόριο μεταξύ Ασίας και Νότιας Αμερικής, ωφελώντας τελικά πελάτες μέχρι και τη Βραζιλία με συντομότερους χρόνους πλεύσης στον Ειρηνικό για τα πάντα, από βατόμουρα μέχρι χαλκό.

Καθώς τα έθνη σε όλο τον κόσμο τρέμουν μια νέα πλημμύρα φθηνών κινεζικών βιομηχανικών προϊόντων, το λιμάνι, αξίας 3,5 δισεκατομμυρίων δολαρίων, χρηματοδοτούμενο από κινεζικά τραπεζικά δάνεια, θα μπορούσε να ανοίξει νέες αγορές για τα ηλεκτρικά οχήματα και άλλες εξαγωγές. Η Κίνα είναι ήδη ο κορυφαίος εμπορικός εταίρος για το μεγαλύτερο μέρος της Νότιας Αμερικής.

Θα είναι το πρώτο λιμάνι στην ακτή του Ειρηνικού της Νότιας Αμερικής που θα μπορεί να υποδέχεται «μεγαθήρια» λόγω του βάθους του που φτάνει σχεδόν τα 60 πόδια, αν και άλλα λιμάνια της περιοχής διαθέτουν μεγάλη χωρητικότητα διαχείρισης εμπορευματοκιβωτίων. Αυτό θα επιτρέψει στις εταιρείες να στέλνουν φορτία με αυτά τα πλοία απευθείας μεταξύ Περού και Κίνας και όχι με μικρότερα πλοία που πρέπει να πάνε πρώτα στο Μεξικό ή την Καλιφόρνια.

Γιατί ανησυχούν οι ΗΠΑ – η στάση του Περού

Οι ΗΠΑ αντιμετωπίζουν το Chancay με ανησυχία. Φοβούνται ότι ο έλεγχος της Κίνας σε μια τόσο κρίσιμη υποδομή θα μπορούσε να ενισχύσει τη λαβή της στους πόρους της Νότιας Αμερικής, να εμβαθύνει την επιρροή της στους Αμερικανούς συμμάχους και ενδεχομένως να ανοίξει το δρόμο για μια μελλοντική στρατιωτική παρουσία. Η ανησυχία αυτή πηγάζει από το ιστορικό των επενδύσεων της Κίνας σε λιμάνια σε όλο τον κόσμο, οι οποίες συχνά συνοδεύονται από αύξηση της στρατιωτικής δραστηριότητας. Επιπλέον, η εσωτερική νομοθεσία της Κίνας υποχρεώνει τις εταιρείες της να δίνουν προτεραιότητα στις ανάγκες της εθνικής άμυνας, γεγονός που εγείρει την πιθανότητα προνομιακής πρόσβασης των κινεζικών στρατιωτικών σκαφών στο Chancay.

Το Περού, ωστόσο, καλωσορίζει τις κινεζικές επενδύσεις. Θεωρούν το Chancay ως καταλύτη για την οικονομική ανάπτυξη, παρέχοντας πρόσβαση σε νέες ασιατικές αγορές και δυνητικά ενισχύοντας τις εξαγωγές. Το λιμάνι ευθυγραμμίζεται με την ευρύτερη στρατηγική του Περού για την προσέλκυση ξένων επενδύσεων, ιδίως δεδομένης της πρόσφατης εστίασης σε έργα υποδομής, όπως ένα κινεζικής κατασκευής μετρό στην πρωτεύουσα της Κολομβίας και της κινεζικής συμμετοχής στην εξόρυξη λιθίου στην Αργεντινή.

Κενό είχαν αφήσει οι ΗΠΑ, το κάλυψε η Κίνα

Το έργο Chancay αναδεικνύει ένα θεωρούμενο διπλωματικό κενό που άφησαν οι ΗΠΑ στη Λατινική Αμερική. Ενώ οι ΗΠΑ έχουν παραδοσιακά σημαντική επιρροή στην περιοχή, η πρόσφατη επικέντρωσή τους σε άλλες παγκόσμιες εστίες, όπως η Ουκρανία και η Μέση Ανατολή, δημιούργησε ένα άνοιγμα για την Κίνα. Περουβιανοί αξιωματούχοι παροτρύνουν τις ΗΠΑ να εντείνουν τις δικές τους επενδύσεις, εάν επιθυμούν να αντιμετωπίσουν την αυξανόμενη παρουσία της Κίνας.

Το Chancay είναι ο απόηχος ενός λιμανιού της Cosco στην Ελλάδα το 2016 που έδωσε στην Κίνα ένα πάτημα στη νότια Ευρώπη. Σήμερα, κινεζικές εταιρείες ελέγχουν ή λειτουργούν τερματικούς σταθμούς σε περίπου 100 ξένα λιμάνια. Σύμφωνα με την AidData, ένα ερευνητικό εργαστήριο του πανεπιστημίου William & Mary της Βιρτζίνια, έχουν χρηματοδοτήσει έργα ύψους σχεδόν 30 δισεκατομμυρίων δολαρίων σε τουλάχιστον 46 χώρες μεταξύ 2000 και 2021.

Οι μακροπρόθεσμες επιπτώσεις του Chancay παραμένουν ασαφείς. Ενώ το λιμάνι παρουσιάζει αδιαμφισβήτητα οικονομικά οφέλη, εξακολουθούν να υπάρχουν ανησυχίες σχετικά με πιθανές περιβαλλοντικές ζημιές, μη βιώσιμα βάρη χρέους για τα δανειζόμενα έθνη και την τελική ισορροπία μεταξύ εμπορικών και στρατιωτικών συμφερόντων για την Κίνα. Το έργο παρουσιάζει επίσης υλικοτεχνικές προκλήσεις, ιδίως για τη Βραζιλία, η οποία θα χρειαστεί εκτεταμένη ανάπτυξη υποδομών στο τροπικό δάσος του Αμαζονίου και στις Άνδεις για να αξιοποιήσει πλήρως τις δυνατότητες του Chancay.

To Chancay αποτελεί μικρόκοσμο της εντεινόμενης αντιπαλότητας μεταξύ των ΗΠΑ και της Κίνας στη Νότια Αμερική. Καθώς η Κίνα επεκτείνει το οικονομικό της αποτύπωμα και ενδεχομένως τη στρατιωτική της εμβέλεια, οι ΗΠΑ αντιμετωπίζουν μια κρίσιμη απόφαση: πώς να ανταποκριθούν και να διασφαλίσουν ότι τα συμφέροντά τους παραμένουν σημαντικά σε μια περιοχή με τεράστιους πόρους και στρατηγική σημασία.

Διαβάστε ακόμη