Σε αδιέξοδο φαίνεται πως βρίσκεται η Κυπριακή Δημοκρατία, αφού τα έργα για το τερματικό LNG στο Βασιλικό έχουν βαλτώσει. Η εντύπωση που δημιουργείται τις τελευταίες μέρες είναι πως η κυβέρνηση της Κύπρου έχει απολέσει και τις τελευταίες «ελπίδες συνεννόησης» με την κινεζική CPP. Και ενώ το έργο μοιάζει απίθανο να ολοκληρωθεί απ’ αυτή την εταιρεία, οι λύσεις ολοένα και λιγοστεύουν. Κάποιος πρέπει να το αναλάβει και να πληρωθεί, ειδάλλως το έργο θα ναυαγήσει.

Σε αυτό το πλαίσιο ο Γενικός Γραμματέας του ΑΚΕΛ, Στέφανος Στεφάνου εξέδωσε τη δική του ανακοίνωση. Όπως αναφέρει, «η κυβέρνηση Χριστοδουλίδη δεν φέρει ευθύνη για τη συμφωνία, αλλά η ευθύνη ανήκει εξ ολοκλήρου στην κυβέρνηση Αναστασιάδη – ΔΗΣΥ. Ωστόσο, συμπληρώνει ότι η κυβέρνηση Χριστοδουλίδη φέρει ευθύνη για τους αλλοπρόσαλλους χειρισμούς της. Οι αλλοπρόσαλλοι χειρισμοί δεν κατονομάζονται περαιτέρω».

«Χωρίς την ολοκλήρωση του τερματικού στο Βασιλικό δεν θα μπορέσουμε να έχουμε φυσικό αέριο για σκοπούς ηλεκτροπαραγωγής και θα συνεχίσουμε να πληρώνουμε ως κοινωνία και ως οικονομία εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ σε ρύπους. Θυμίζουμε ότι πέρσι οι ρύποι κόστισαν πάνω από 350 εκατομμύρια, τα οποία μπαίνουν στους λογαριασμούς ηλεκτρισμού των καταναλωτών», αναφέρει η ανακοίνωση.

Το έργο του τερματικού LNG χρηματοδοτήθηκε από την ΕΕ με 101 εκατ. ευρώ και καθηκόντως η Κομισιόν το παρακολουθεί επισταμένως. Σύμφωνα με δημοσίευμα του «Φιλελεύθερου» πέραν των 300 εκατομμυρίων ευρώ έχουν ήδη πληρωθεί, χωρίς η Κύπρος να έχει φυσικό αέριο και οι καταναλωτές θα καταδικαστούν να πληρώνουν 200-300 εκατ. ευρώ ετησίως για αγορά αερίων του θερμοκηπίου. Οι δυσοίωνες προοπτικές για την ολοκλήρωση του έργου στο Βασιλικό θα επιβαρύνει ακόμα περισσότερο την ενεργειακή ακρίβεια και γενικότερα την ακρίβεια η οποία πλήττει τις τσέπες των πολιτών.

Τι θα γίνει με το πλοίο; Στην Κύπρο έχουν ήδη πληρώσει περίπου 200 εκατ. ευρώ για το FSRU «Προμηθέας». Σύμφωνα με δημοσίευμα του «Φιλελεύθερου» αυτό που προκαλεί ανησυχία είναι ότι η CPP εμφανίζεται να συνδέει πλέον τον επιδιωκόμενο οικονομικό διακανονισμό και με την παράδοση της πλωτής μονάδας FSRU. Αν επαληθευθούν πληροφορίες ότι οι Κινέζοι δεν εμφανίζονται πλέον το ίδιο πρόθυμοι να παραδώσουν το πλοίο στην ΕΤΥΦΑ (στην οποία ανήκει νομικά) χωρίς συνολικό διακανονισμό, θα επιβεβαιωθούν όσοι εκτιμούσαν ότι δεν ήταν ειλικρινείς οι γραπτές διαβεβαιώσεις της κοινοπραξίας CPP – METRON ότι το πλοίο είναι έτοιμο και πιστοποιημένο και κακώς δεν σπεύδει να το παραλάβει η ΕΤΥΦΑ.

Σύμφωνα με την τελευταία τηλεδιάσκεψη που έγινε μεταξύ του υπουργού Ενέργειας, στελεχών της ΕΤΥΦΑ, του αρμόδιου υπουργείου, της CPP και της Lloyd’s Register, η τελευταία είπε ξεκάθαρα ότι το πλοίο δεν μπορούσε, σε εκείνη τη φάση (αρχές Μαΐου) να πιστοποιηθεί ως LNG Carrier και να ταξιδέψει προς Κύπρο, λόγω κάποιων τεχνικών επεμβάσεων που θα έπρεπε να γίνουν. Αν τα έργα αυτά ολοκληρωθούν και το πλοίο παραδοθεί στις κυπριακές Αρχές και πλεύσει στην Κύπρο υπό την κυπριακή σημαία, θα πρέπει να γίνουν στο Βασιλικό ή κάπου αλλού πρόσθετες εργασίες, για να πιστοποιηθεί και ως πλωτό εργοστάσιο επαναεριοποίησης φυσικού αερίου, με επιπλέον κόστος περίπου 10-15 εκατ. ευρώ.

Δεν είναι γνωστό ποιες είναι οι πρόσθετες οικονομικές απαιτήσεις των Κινέζων για τις εργασίες στο πλοίο, ούτε αν αυτές συνδέονται ή όχι με τις εξωφρενικές, κατά την Κυβέρνηση, πρόσθετες οικονομικές απαιτήσεις της CPP για τα έργα στην προβλήτα.

Στη διαιτησία στο Λονδίνο η CPP μέσω των Αμερικανών δικηγόρων της ζήτησε περίπου 200 εκατ. ευρώ επιπλέον. Και ενώ η διαδικασία -την οποία είχαν ζητήσει οι Κινέζοι- είναι σε εξέλιξη στο Λονδίνο, την περασμένη Δευτέρα με ανακοίνωσή τους ζήτησαν ουσιαστικά να εγκαταλειφθεί η διαιτησία και να διοριστεί ένας decision maker (εν είδει μεσολαβητή), ο οποίος να διαβουλευθεί (στο Ντουμπάι) με τις δύο πλευρές και να τις βοηθήσει να καταλήξουν σε συμφωνία.

Όλα δείχνουν όμως ότι αυτό που διεκδικεί η CPP είναι μια οικονομική συμφωνία-διαζύγιο, η οποία θα τους εξασφαλίσει πολλά εκατομμύρια πέραν αυτών που ήδη εισέπραξαν (καθώς υποστηρίζουν ότι ξόδεψαν πολύ περισσότερα από τα προβλεπόμενα, λόγω αναβαθμισμένων απαιτήσεων της ΕΤΥΦΑ), και στη συνέχεια να διακόψουν κάθε επαφή με το τερματικό και την ΕΤΥΦΑ.

Διαβάστε ακόμη: