Οι οικονομικοί φορείς της Ευρώπης εξέφρασαν ανησυχίες για το φαινόμενο του “πράσινου ξεπλύματος” (greenwashing) στον τομέα των αμοιβαίων κεφαλαίων της ηπείρου. Το “πράσινο ξέπλυμα” αναφέρεται σε παραπλανητικές πρακτικές marketing που παρουσιάζουν τις επενδύσεις ως πιο φιλικές προς το περιβάλλον από ό,τι είναι στην πραγματικότητα, σύμφωνα με το Bloomberg.
Η Ευρωπαϊκή Αρχή Κινητών Αξιών και Αγορών (ESMA) διεξήγαγε μια διετή έρευνα σε περισσότερες από 200 τράπεζες και διαχειριστές περιουσιακών στοιχείων. Η έρευνα διαπίστωσε ότι πολλές εταιρείες προωθούσαν τα περιβαλλοντικά, κοινωνικά και εταιρικής διακυβέρνησης (ESG) διαπιστευτικά τους χωρίς να παρέχουν την κατάλληλη τεκμηρίωση για να υποστηρίξουν τους ισχυρισμούς τους.
Σύμφωνα με την ESMA, το υλικό marketing για προϊόντα και υπηρεσίες ESG ήταν συχνά γενικό και δεν περιείχε συγκεκριμένες λεπτομέρειες. Διαπιστώθηκε επίσης ότι οι δημοσιεύσεις στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης διαφημίζουν συχνά πράσινες πρωτοβουλίες χωρίς να παρέχουν αποδεικτικά στοιχεία για τον αντίκτυπό τους.
Ο ρυθμιστικός φορέας ανησυχεί ιδιαίτερα για περιπτώσεις όπου τράπεζες και διαχειριστές περιουσιακών στοιχείων διατύπωσαν αβάσιμους ισχυρισμούς σχετικά με τον θετικό περιβαλλοντικό ή κοινωνικό αντίκτυπο των κεφαλαίων τους. Επιπλέον, ορισμένες εταιρείες διαφήμισαν υψηλότερες αποδόσεις και χαμηλότερη μεταβλητότητα για τα ESG προϊόντα τους χωρίς να παράσχουν κάποιο αιτιολογικό για αυτούς τους ισχυρισμούς.
Αυτές οι πρακτικές δημιουργούν την εντύπωση ότι τα προσφερόμενα χρηματοοικονομικά προϊόντα ή υπηρεσίες είναι πραγματικά εστιασμένα στα ESG, ακόμη και όταν δεν μπορεί να ισχύει. Αυτό μπορεί να παραπλανήσει τους δυνητικούς επενδυτές που ενδιαφέρονται όλο και περισσότερο να κατευθύνουν τα χρήματά τους σε βιώσιμες και υπεύθυνες εταιρείες.
Τα ευρήματα της ESMA υπογραμμίζουν την ανάγκη για αυστηρότερους κανονισμούς και μηχανισμούς επιβολής για την πρόληψη του “πράσινου ξεπλύματος” στις ευρωπαϊκές χρηματοπιστωτικές αγορές. Οι επενδυτές χρειάζονται σαφείς και ακριβείς πληροφορίες για να λάβουν ενημερωμένες αποφάσεις σχετικά με τις επενδύσεις τους, ενώ οι παραπλανητικές πρακτικές marketing μπορούν να υπονομεύσουν την εμπιστοσύνη στον τομέα των επενδύσεων ESG.
Ο χρηματοπιστωτικός κλάδος είναι πιθανό να αντιμετωπίσει αυξημένο έλεγχο από τους ρυθμιστικούς φορείς τα επόμενα χρόνια. Ως αποτέλεσμα, οι τράπεζες και οι διαχειριστές περιουσιακών στοιχείων θα πρέπει να διασφαλίσουν ότι το ESG marketing τους είναι διαφανές, βασίζεται σε αποδεικτικά στοιχεία και αποφεύγει να παραπλανήσει τους επενδυτές.
Διαβάστε ακόμη