Η βιομηχανία ηλεκτρικών οχημάτων (EV) της Κίνας, η οποία κάποτε ήταν μια βιομηχανία που βρισκόταν στα ύψη, βρίσκεται αντιμέτωπη με μια σκληρή πραγματικότητα. Οι παρατεταμένοι χρόνοι πληρωμών των αυτοκινητοβιομηχανιών προς τους προμηθευτές είναι ένα ανησυχητικό σημάδι για την αγορά.
Σύμφωνα με δημοσίευμα του Bloomberg, οι κινεζικοί γίγαντες EV Nio και Xpeng χρειάζονται σημαντικά περισσότερο χρόνο για να πληρώσουν τους λογαριασμούς τους σε σύγκριση με μόλις δύο χρόνια πριν. Η Nio χρειάζεται σχεδόν 300 ημέρες κατά μέσο όρο για να εξοφλήσει τις οφειλές της, ενώ η Xpeng υστερεί σε 221 ημέρες. Αυτό έρχεται σε πλήρη αντίθεση με την Tesla, της οποίας ο κύκλος πληρωμών παραμένει σταθερός σε περίπου 100 ημέρες.
Η επιβράδυνση αποδίδεται σε μια συρροή παραγόντων. Η οικονομική ανάπτυξη της Κίνας έχει επιβραδυνθεί, αποδυναμώνοντας τη ζήτηση των καταναλωτών για ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Το τέλος των κρατικών επιδοτήσεων το 2022 συμπίεσε περαιτέρω τα περιθώρια κέρδους, οδηγώντας σε έντονο πόλεμο τιμών μεταξύ των αυτοκινητοβιομηχανιών.
Αυτές οι μειώσεις τιμών έχουν ένα ντόμινο επιπτώσεων. Οι αυτοκινητοβιομηχανίες έχουν λιγότερα ρευστά διαθέσιμα, αναγκάζοντάς τους να καθυστερούν τις πληρωμές προς τους προμηθευτές. Αυτό, με τη σειρά του, επιβαρύνει τα οικονομικά των προμηθευτών, ιδίως των μικρότερων παικτών στην αλυσίδα εφοδιασμού (Tier 3 και 4). Συχνά δεν έχουν τη δυνατότητα να διαπραγματευτούν καλύτερους όρους πληρωμής και μπορεί να αγωνιστούν για να κρατηθούν όρθιοι.
Η κατάσταση επηρεάζει ήδη ορισμένους προμηθευτές. Η Minth Group, προμηθευτής ανταλλακτικών, είδε τις απαιτήσεις της να αυξάνονται κατά 40% καθώς οι πληρωμές επιβραδύνονται. Ομοίως, η Hunan Yuneng, προμηθευτής υλικών μπαταρίας της BYD, είδε τις απαιτήσεις της να τριπλασιάζονται, ενώ τα ταμειακά αποθέματα μειώνονται.
Οι ειδικοί προβλέπουν ότι η τάση αυτή θα συνεχιστεί. Ο πόλεμος τιμών δεν δείχνει σημάδια ύφεσης και η οικονομική πίεση θα πλήξει τελικά τους προμηθευτές περισσότερο. Η ενοποίηση στο τοπίο των προμηθευτών είναι πιθανή, με τις πτωχεύσεις να διαταράσσουν ενδεχομένως την παραγωγή των αυτοκινητοβιομηχανιών. Οι πιο αδύναμοι προμηθευτές κινδυνεύουν να εξαλειφθούν εντελώς.
Αυτή η επιβράδυνση διαμορφώνει μια ανησυχητική εικόνα για τη βιομηχανία EV της Κίνας. Η αρχική άνθιση μπορεί να εξασθενίσει και να αντικατασταθεί από μια περίοδο οικονομικής πίεσης και πιθανής ενοποίησης. Η ικανότητα των αυτοκινητοβιομηχανιών να αντιμετωπίσουν αυτές τις προκλήσεις θα καθορίσει τη μακροπρόθεσμη υγεία του κλάδου.
Διαβάστε ακόμη