Το πρώτο εμπορικό πρόγραμμα για τη στήριξη της αποθήκευσης ενέργειας προωθεί η Κύπρος. Η πρωτοβουλία αυτή είναι ανοικτή για δημόσια διαβούλευση μέχρι το τέλος Μαΐου. Η απουσία συστημάτων αποθήκευσης ηλεκτρικής ενέργειας ήταν «αγκάθι» για την Κυπριακή Δημοκρατία, καθώς χρόνο με τον χρόνο, και ιδιαίτερα από το 2022 έως το 2023, η εγκατεστημένη ισχύς φωτοβολταϊκών συστημάτων αυξήθηκε πάρα πολύ και συνεχίζει να αυξάνεται, χωρίς να αυξάνεται η κατανάλωση ηλεκτρισμού, κυρίως στις περιόδους της άνοιξης και του φθινοπώρου. Αυτό υποχρεώνει τον Διαχειριστή Συστήματος Μεταφοράς και τον Διαχειριστή Συστήματος Διανομής (ΑΗΚ Δίκτυα) να απορρίπτουν σημαντικά φορτία πράσινης παραγωγής, αφού είναι υποχρεωμένοι να διατηρούν ανά πάσα στιγμή στο σύστημα μεταφοράς και διανομής ενέργεια που παράγεται από τις συμβατικές μονάδες της ΑΗΚ, οι οποίες λόγω της σταθερής και πλήρως προβλέψιμης παραγωγής τους διασφαλίζουν σταθερότητα και ασφάλεια στο σύστημα, σε αντίθεση με το ρεύμα από ανανεώσιμες πηγές.

Το Υπουργείο Ενέργειας, Εμπορίου και Βιομηχανίας (ΜΕΚΙ) προσφέρει ένα σχέδιο για την ενθάρρυνση της εγκατάστασης συστημάτων αποθήκευσης ενέργειας σε συνδυασμό με ανανεώσιμες πηγές ενέργειας. Το σχέδιο χωρίζεται σε δύο φάσεις: Φάση Α και Φάση Β. Το σχέδιο υποστηρίζει διάφορες τεχνολογίες ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, όπως μπαταρίες ιόντων λιθίου, μπαταρίες νατρίου-θείου, μπαταρίες ροής, αντλητική υδροηλεκτρική αποθήκευση και θερμικά εργοστάσια αποθήκευσης. Τεχνολογίες που δεν περιλαμβάνονται επί του παρόντος στο σχέδιο μπορούν να ληφθούν υπόψη σε μελλοντικές προσκλήσεις. Το σχέδιο έχει διαφορετικές κατηγορίες για χρηματοδότηση επιχορηγήσεων στο πλαίσιο του Μέρους Α. Ο συνολικός προϋπολογισμός για το Μέρος Α είναι 40 εκατομμύρια ευρώ. Οι αιτήσεις αναμένεται να υποβληθούν μετά τον Σεπτέμβριο του 2024.

Για να είναι επιλέξιμοι, οι αιτούντες πρέπει να υποβάλουν έντυπο αίτησης με διοικητικές, τεχνικές και οικονομικές λεπτομέρειες. Τα έργα πρέπει να πληρούν συγκεκριμένα τεχνικά κριτήρια, όπως η θέση σε λειτουργία εντός καθορισμένου χρονικού πλαισίου, η λειτουργία για ελάχιστη διάρκεια, η χρήση ώριμης τεχνολογίας αποθήκευσης και η παροχή υπηρεσιών δικτύου. Η διαδικασία αξιολόγησης και ανάθεσης περιλαμβάνει προέγκριση, ελέγχους επιλεξιμότητας αιτούντων, τεχνικές αξιολογήσεις προσφορών και κατάταξη των οικονομικών προσφορών. Τα κριτήρια ανάθεσης λαμβάνουν υπόψη παράγοντες όπως η συμβολή στους στόχους του προγράμματος, η τεχνική και οικονομική ωριμότητα και η τιμή.

Το πρόβλημα των περικοπών δεν περιορίζεται μόνο στην Κύπρο, αφού αντίστοιχη είναι η εικόνα στην Ελλάδα. Το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας είναι σε κατάσταση συναγερμού. Οι υψηλές περικοπές είναι μονόδρομος για τους Διαχειριστές (ΑΔΜΗΕ και ΔΕΔΔΗΕ), καθώς σε διαφορετική περίπτωση ελλοχεύει ο κίνδυνος των γενικευμένων διακοπών στην ηλεκτροδότηση. Από την πλευρά της αγοράς, οι μαζικές περικοπές ανατρέπουν τα επιχειρησιακά σχέδια και προκαλούν εκτεταμένες ζημίες στους παραγωγούς ΑΠΕ, οι οποίοι βλέπουν με απόγνωση να εντείνεται το φαινόμενο, χωρίς να διακρίνεται στον ορίζοντα η αναγκαία πολιτική βούληση από το ΥΠΕΝ να επιλεχθεί μια ρεαλιστική και εφικτή λύση στο αδιέξοδο που έχει δημιουργηθεί από τα συσσωρευμένα λάθη των τελευταίων ετών στο σχεδιασμό της αγοράς. Εκ των πραγμάτων, η εικόνα που μεταδίδεται από επενδυτές είναι ότι ουσιαστικά δεν υφίσταται μοντέλο αγοράς. Οι παρεμβάσεις που έκανε το ΥΠΕΝ στο νόμο που υπερψηφίστηκε από τη Βουλή, εκτιμάται ότι δεν λύνουν το πρόβλημα.

Οι περικοπές καθίστανται αναγκαίες λόγω της πληθώρας των μονάδων ΑΠΕ που λειτουργούν. Χωρίς αυτές βρίσκεται στον αέρα η διατήρηση της ευστάθειας του δικτύου από τους Διαχειριστές του συστήματος μεταφοράς ρεύματος και του δικτύου διανομής ηλεκτρισμού (ΑΔΜΗΕ και ΔΕΔΔΗΕ). Το μεγαλύτερο βάρος πέφτει στα μεγάλα έργα που είναι συνδεδεμένα με το σύστημα του ΑΔΜΗΕ. Υπενθυμίζεται πως σήμερα έχει προγραμματιστεί και η σύσκεψη στο υπουργείο Περιβάλλοντος Περιβάλλοντος και Ενέργειας παρουσία του ΑΔΜΗΕ και διαφόρων φορέων, με σκοπό να συζητηθεί το ζήτημα των περικοπών στην «πράσινη ενέργεια» και των μηδενικών τιμών.

Διαβάστε ακόμη