Όταν το «BYD Explorer No.1» έδεσε στο λιμάνι της Βρέμης στα τέλη Φεβρουαρίου και ξεφόρτωσε 3.000 οχήματα στον μεγαλύτερο υπερπόντιο τερματικό σταθμό αυτοκινήτων της Γερμανίας, υπήρξε μεγάλη ανησυχία.
Μήπως τώρα αρχίζει η «πλημμύρα» των φθηνών κινεζικών ηλεκτρονικών αυτοκινήτων, για την οποία έχει επανειλημμένα προειδοποιήσει η Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν και εξαιτίας της οποίας η πρόεδρος της Κομισιόν εξετάζει επί του παρόντος τιμωρητικούς δασμούς κατά των κινεζικών εισαγωγών αυτοκινήτων;
Δύο μήνες αργότερα, ωστόσο, δεν υπάρχουν ακόμη πολλά στοιχεία που να υποδηλώνουν μια «πλημμύρα» ηλεκτρικών αυτοκινήτων από την Άπω Ανατολή. Σύμφωνα με τη γερμανική ομοσπονδιακή αρχή μεταφορών (KBA), τον Μάρτιο ταξινομήθηκαν στη Γερμανία μόλις 160 νέα οχήματα από τον μεγαλύτερο κατασκευαστή ηλεκτρικών αυτοκινήτων της Κίνας. BYD.
Και τα νούμερα αυτά είναι απίθανο να αυξηθούν σύντομα. Τα μοντέλα στο λιμάνι της Βρέμης, τα οποία πρόκειται να παραδοθούν σε ολόκληρη την Ευρώπη, «στέκονται επί του παρόντος για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα», επιβεβαίωσε ο αρμόδιος πάροχος υπηρεσιών logistics BLG κατόπιν σχετικού ερωτήματος. Αυτό επηρεάζει και άλλους κατασκευαστές «και έχει να κάνει με τη ζήτηση στην αγορά», λένε.
Ωστόσο, σύμφωνα με πληροφορίες της Handelsblatt, η αδύναμη ζήτηση επιδεινώνεται από ένα σημαντικό πρόβλημα «μούχλας» στα οχήματα της BYD που επρόκειτο να πωληθούν στη χώρα αυτή. Συμβαίνει κατά καιρούς τα οχήματα να «μουχλιάζουν» κατά τη διάρκεια μακρών υπερπόντιων μεταφορών και αυτό από μόνο του λέει λίγα για την ποιότητα ενός οχήματος.
Στην BYD, ωστόσο, ο αριθμός των οχημάτων λέγεται ότι είναι τόσο μεγάλος που οι παραδόσεις εξακολουθούσαν να καθυστερούν μέχρι πρόσφατα, σύμφωνα με δύο άτομα που γνωρίζουν το θέμα και δεν επιθυμούν να κατονομαστούν επειδή μοιράζονται εμπιστευτικές επιχειρηματικές πληροφορίες. Ένας από τους εσωτερικούς κάνει λόγο για έναν μεσαίο τριψήφιο αριθμό Γερμανών πελατών που πρέπει να περιμένουν περισσότερο.
Απαντώντας σε ερώτημα της Handelsblatt, η BYD επιβεβαίωσε ότι υπήρξαν μεμονωμένα προβλήματα «μούχλας» σε μεταφερόμενα οχήματα πέρυσι, ωστόσο, το πρόβλημα έχει πλέον επιλυθεί. Τα αυτοκίνητα που είναι σταθμευμένα στο λιμάνι της Βρέμης δεν επηρεάζονται, αναφέρεται. Τα μολυσμένα οχήματα καθαρίζονται με όζον μετά την άφιξη. Εάν οι πελάτες πρέπει να περιμένουν τα οχήματα, υπάρχουν άλλοι υλικοτεχνικοί λόγοι γι’ αυτό, όπως πλοία που πρέπει να εκτρέπονται λόγω εντάσεων στην Ερυθρά Θάλασσα.
Η BYD θέλει να διπλασιάσει την παγκόσμια ανάπτυξη
Το επίκεντρο του πόνου της BYD στην ευρωπαϊκή επέκτασή της βρίσκεται προς το παρόν στη Γερμανία. Λόγω προβλημάτων στις πωλήσεις, η BYD θα μπορούσε να επιτύχει τους φιλόδοξους στόχους της στην ήπειρο μόνο με καθυστέρηση.
Ως κύριος χορηγός του Ευρωπαϊκού Πρωταθλήματος, η κινεζική εταιρεία θέλει να παρουσιαστεί από την καλύτερη πλευρά της στην υπ’ αριθμόν ένα χώρα αυτοκινήτων φέτος, αλλά η BYD εξακολουθεί προς το παρόν να παίζει δευτερεύοντα ρόλο στις στατιστικές καταχώρησης.
Η εταιρεία με έδρα τη Σενζέν έγινε διεθνώς πρωτοσέλιδο πέρυσι, όταν πρώτα ξεπέρασε τη βασική μάρκα Volkswagen ως ηγέτης της αγοράς στην Κίνα και στη συνέχεια, το τελευταίο τρίμηνο, ξεπέρασε και την Tesla ως ο μεγαλύτερος κατασκευαστής ηλεκτρικών αυτοκινήτων στον κόσμο.
Η συνταγή επιτυχίας της BYD περιλαμβάνει, πάνω απ’ όλα, το υψηλό επίπεδο κάθετης ολοκλήρωσης του Ομίλου. Εκτός από τα οχήματα, η εταιρεία παράγει και την ίδια την μπαταρία – το πιο ακριβό εξάρτημα σε ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο.
Παρόλο που η BYD έχει πλέον υποχωρήσει στη δεύτερη θέση της παγκόσμιας κατάταξης, ο Γκρέγκορ Σεμπαστιάν, αναλυτής της Rhodium Group, μιας ανεξάρτητης δεξαμενής σκέψης που επικεντρώνεται στην Κίνα, λέει πως «η BYD είναι μέχρι στιγμής ο μόνος ιδιωτικός κινεζικός κατασκευαστής ηλεκτρονικών αυτοκινήτων που θα παίξει ρόλο στον κόσμο μακροπρόθεσμα».
Ωστόσο, αυτό έρχεται σε αντίθεση με τον αριθμό των νέων ταξινομήσεων στη Γερμανία, τη σημαντικότερη αγορά πωλήσεων στην Ευρώπη. Τους πρώτους τρεις μήνες του έτους, η BYD ήταν σταθερά κάτω από 200 μονάδες ανά μήνα στα στατιστικά στοιχεία των ταξινομήσεων της KBA, το χαμηλότερο επίπεδο που έχει καταγραφεί εδώ και εννέα μήνες. Ακόμα και σε πολύ μικρότερες αγορές όπως η Αυστρία ή το Βέλγιο, η BYD πούλησε πρόσφατα περισσότερα αυτοκίνητα.
Σε κίνδυνο η επέκταση της BYD στην Ευρώπη
Η BYD πούλησε πρόσφατα μόνο το 8% των αυτοκινήτων της εκτός Κίνας. Η πίεση για την αύξηση αυτού του ποσοστού είναι τεράστια. Η BYD θέλει να υπερδιπλασιάσει τις πωλήσεις της στο εξωτερικό σε 500.000 μονάδες φέτος, με στόχο ένα εκατομμύριο οχήματα μέχρι το 2025, όπως δήλωσε πρόσφατα ο ιδρυτής της BYD, Γουάνγκ Σουανφού στους επενδυτές.
Ωστόσο, η πτώση της ζήτησης για ηλεκτρικά αυτοκίνητα στη Γερμανία και την Ευρώπη συνολικά θα μπορούσε να σημαίνει ότι ο όμιλος θα χάσει τους φιλόδοξους στόχους του. «Η BYD βρίσκεται ακόμη σε πρώιμο στάδιο για την αξιοποίηση της ευρωπαϊκής αγοράς», λέει ο Μπέντζαμιν Κίμπις, αναλυτής αυτοκινήτων της βιομηχανικής υπηρεσίας Dataforce.
Εκτιμά ότι η τρέχουσα πτώση της ζήτησης για ηλεκτρονικά αυτοκίνητα στη Γερμανία θα καθυστερήσει τα περαιτέρω σχέδια επέκτασης της μάρκας. Σύμφωνα με την Dataforce, η BYD ταξινόμησε 15.600 αυτοκίνητα στην Ευρώπη το 2023, εκ των οποίων τα 4.000 ήταν στη Γερμανία. Εάν τα αδύναμα στοιχεία στη Γερμανία συνεχιστούν, οι πωλήσεις της BYD στη Γερμανία το 2024 θα μπορούσαν να παραμείνουν κάτω από το προηγούμενο έτος.
Λαμβάνοντας υπόψη τα μέτρια στοιχεία ταξινομήσεων, η BYD αναδιοργανώνει επί του παρόντος τις ευρωπαϊκές δραστηριότητές της.
Κατά τη διάρκεια της Έκθεσης Αυτοκινήτου του Πεκίνου, η εταιρεία παρουσίασε την κορυφαία διευθύντρια της BYD, Στέλα Λι, ως νέο υπεύθυνο για την αγορά. Ως πρόεδρος, η 53χρονη θα είναι υπεύθυνη για τον προηγούμενο διευθυντή Ευρώπης Μάικλ Σου. Η εταιρεία δεν έχει προβεί σε κάποια επίσημη ανακοίνωση σχετικά με αυτό το θέμα. Ωστόσο, η BYD επιβεβαίωσε τον διορισμό στην Handelsblatt κατόπιν σχετικού αιτήματος.
Το όνομα Στέλα Λι είναι απίθανο να σας θυμίζει κάτι στη Γερμανία, αλλά στην πραγματικότητα όλοι στη BYD την γνωρίζουν. Ο επίσημος τίτλος της Λι είναι εκτελεστικός αντιπρόεδρος, αλλά ανεπίσημα είναι το Νο 2 στον όμιλο – αμέσως μετά τον πρόεδρο και ιδρυτή Κουάνγκ.
Ο διευθυντής είναι κάτι σαν τον «υπουργό Εξωτερικών» του Ομίλου. Όταν η BYD ήταν ακόμα κυρίως κατασκευαστής μπαταριών, η Λι οδηγούσε ήδη τη διεθνή επέκταση. Τώρα είναι υπεύθυνη για την πολιτικά ευαίσθητη αμερικανική επιχείρηση της BYD στον τομέα των οχημάτων. Τώρα η κορυφαία μάνατζερ πρέπει να «καθαρίσει» στην Ευρώπη. Εσωτερικά, γίνεται λόγος για μια μεγάλη αναδιοργάνωση.
Τις τελευταίες εβδομάδες, η Λι έχει ήδη κάνει παραστάσεις στους τοπικούς αντιπροσώπους και έχει συστηθεί ως εταίρος και επικεφαλής των διαφόρων τμημάτων της BYD.
Σημαντικά θέματα μπορούν τώρα «σίγουρα να περάσουν μέσα από τον οργανισμό πιο γρήγορα», λέει ένας έμπορος που ήταν παρών στη συνάντηση. Ταυτόχρονα, η πίεση στις αντιπροσωπείες αυτοκινήτων είναι πιθανό να αυξηθεί λόγω των κακών αριθμών ταξινόμησης.
Εκτός από την ακύρωση των κινήτρων και τις καθυστερήσεις στις παραδόσεις, οι έμποροι βλέπουν την τιμή ως σημαντικό εμπόδιο στην επέκταση της BYD. «Αυτή τη στιγμή πουλάμε χωρίς μεγάλες εκπτώσεις, κάτι που είναι απογοητευτικό», λέει ένας εκπρόσωπος. Υπάρχει επίσης ένας «τεράστιος όγκος» απούλητων οχημάτων BYD που είναι ήδη ενός έτους ή μεγαλύτερα – και επομένως δεν μπορούν πλέον να μισθωθούν ως ολοκαίνουργια. «Αυτό είναι ένα τεράστιο ζήτημα», λένε.
Ωστόσο, η εταιρεία εξηγεί: «Δεν έχουμε κανένα πρόβλημα με τα αυτοκίνητα που είναι παλαιότερα από δώδεκα μήνες». Ο γενικός εισαγωγέας της BYD Hedin παραμένει σιωπηλός επί του θέματος.
Η BYD θέλει να φτάσει στα επόμενα ορόσημα στην Ευρώπη με τη Λι, όπως ξεκαθάρισε η εταιρεία σε εκδήλωση ενόψει της έκθεσης αυτοκινήτου του Πεκίνου. Νέα μοντέλα, συμπεριλαμβανομένου ενός plug-in SUV, σχεδιάζονται για την ευρωπαϊκή αγορά φέτος. Η BYD θα έχει τότε έξι μοντέλα στο ευρωπαϊκό της χαρτοφυλάκιο. Ένα μοντέλο entry-level για την Ευρώπη θα μπορούσε επίσης να ακολουθήσει το 2025, όπως αναφέρουν από κοινού βρετανικά και ισπανικά μέσα ενημέρωσης.
Έρχεται σύντομα νέο εργοστάσιο της BYD στην Ευρώπη;
Η εταιρεία δεν έχει ανακοινώσει επίσημα στόχους πωλήσεων για την περιοχή. Ωστόσο, η Λι είναι πεπεισμένη ότι η BYD βρίσκεται «στο σωστό δρόμο» στην Ευρώπη και ότι τα νούμερα των πωλήσεων θα αντιστοιχούν στις παραγωγικές δυνατότητες μόλις η εταιρεία αυξήσει τη δική της παραγωγή στην Ευρώπη από το 2025. Η BYD σχεδιάζει να κατασκευάσει το πρώτο της εργοστάσιο στην ΕΕ στην Ουγγαρία. Με την αύξηση των αριθμών πωλήσεων, ένα δεύτερο ευρωπαϊκό εργοστάσιο είναι επίσης μια επιλογή, επιβεβαίωσε ένας εκπρόσωπος. Δεν έδωσε ένα σταθερό χρονοδιάγραμμα.
Το γεγονός ότι η BYD αναπτύσσεται εκτός της πατρίδας της αποτελεί αναγκαιότητα για τους ειδικούς του κλάδου. «Η ανάπτυξη της BYD στην Κίνα φτάνει στα όριά της, γι’ αυτό και η εταιρεία πρέπει να αναζητήσει άλλες αγορές», λέει ο εμπειρογνώμονας της Rhodium, Γκρέγκορ Σεμπάστιαν.
Ο ιδρυτής της BYD, Γουάνγκ οδηγεί την παγκόσμια επέκταση από το 2021. Τώρα που η γεωπολιτική επηρεάζει όλο και περισσότερο τις επιχειρήσεις, οι κατασκευαστές αυτοκινήτων αναγκάζονται στρατηγικά να επικεντρωθούν στην τοπική παραγωγή στο εξωτερικό, τόνισε ο διευθύνων σύμβουλος στα τέλη Μαρτίου κατά την παρουσίαση των ετήσιων στοιχείων. Η BYD και άλλοι κατασκευαστές αυτοκινήτων θα πρέπει να δημιουργήσουν εργοστάσια στο εξωτερικό, δημιουργώντας δύο ξεχωριστές αγορές, την εθνική και τη διεθνή.
Τα πρώτα αυτοκίνητα της BYD εκτός Κίνας αναμένεται να βγουν από τη γραμμή παραγωγής στην Ταϊλάνδη το τρίτο τρίμηνο. Η αυτοκινητοβιομηχανία είναι ο ηγέτης της αγοράς για τα ηλεκτρονικά αυτοκίνητα στη χώρα. Εκτός από την Ουγγαρία και την Ταϊλάνδη, η BYD σχεδιάζει επίσης εργοστάσια στο Ουζμπεκιστάν, τη Βραζιλία και το Μεξικό.
Η αγορά των ΗΠΑ θα μπορούσε επίσης να εξυπηρετηθεί από τη Βραζιλία ή το Μεξικό, τουλάχιστον όπως έχουν τα πράγματα σήμερα, χωρίς να επιβαρυνθεί με τους τιμωρητικούς δασμούς που επιβάλλουν οι Ηνωμένες Πολιτείες στα οχήματα που παράγονται στην Κίνα. Το εργοστάσιο στην Ουγγαρία θα επέτρεπε επίσης στη BYD να αποφύγει την τρέχουσα συζήτηση σχετικά με τους τιμωρητικούς δασμούς στην Ευρώπη.
Από τον Οκτώβριο του περασμένου έτους, η Επιτροπή της ΕΕ διερευνά κατά πόσον οι κρατικές επιδοτήσεις για τους κατασκευαστές ηλεκτρονικών αυτοκινήτων στην Κίνα στρεβλώνουν τον ανταγωνισμό. Η κατηγορία των Βρυξελλών και της Ουάσινγκτον είναι ότι η Κίνα ευνοεί τους δικούς της κατασκευαστές και προμηθευτές με επιδοτήσεις, προκειμένου να δημιουργήσει ηγέτες της αγοράς σε στρατηγικά σημαντικούς τομείς. Το υψηλό επίπεδο των κρατικών επιδοτήσεων έχει επίσης δημιουργήσει υπερπροσφορά, η οποία ασκεί πλέον πίεση στις παγκόσμιες αγορές.
Σύμφωνα με το Ινστιτούτο του Κιέλου για την Παγκόσμια Οικονομία (IfW), μόνο η BYD φέρεται να έχει λάβει το 2022 το ισοδύναμο περίπου 2,1 δισεκατομμυρίων ευρώ σε επιδοτήσεις. Με μια πιο προσεκτική ματιά, ωστόσο, το 1,6 δισ. ευρώ από αυτά αντιστοιχεί σε πριμοδοτήσεις αγοράς που καταβάλλονται στους κατασκευαστές αυτοκινήτων στην Κίνα. Με άλλα λόγια, όσοι πουλάνε πολλά, λαμβάνουν και πολλές επιδοτήσεις – γι’ αυτό και η Tesla είναι ο δεύτερος μεγαλύτερος δικαιούχος επιδοτήσεων.
Η BYD υποβαθμίζει επίσης το ζήτημα της πλεονάζουσας παραγωγικής ικανότητας. Τα στοιχεία από τον πάροχο υπηρεσιών του κλάδου Marklines, τα οποία έχει στη διάθεσή της η Handelsblatt, δείχνουν ένα δέλτα σχεδόν 280.000 οχημάτων πέρυσι, τα οποία η BYD παρήγαγε αλλά δεν πούλησε ή δεν εξήγαγε.
Όλοι στην αυτοκινητοβιομηχανία γνωρίζουν ότι η παραγωγή και οι παραδόσεις «δεν ταιριάζουν ποτέ, ειδικά για τις ταχέως αναπτυσσόμενες εταιρείες όπως η BYD», εξήγησε η εταιρεία κατόπιν αιτήματος. Η διαπιστωθείσα διαφορά αφορά οχήματα «που θα παραδοθούν στις αρχές του 2024 ή βρίσκονται καθ’ οδόν προς τις εξαγωγικές αγορές». Ωστόσο, δεν πρόκειται για πλεονάζουσα παραγωγική ικανότητα.