Ένας σημαντικός όμιλος δυτικών ασφαλιστών αμφισβητεί την αποτελεσματικότητα του πλαφόν τιμών που έχει επιβληθεί στο ρωσικό πετρέλαιο. Η ομάδα των G7, αποτελούμενη από τις πιο βιομηχανικές χώρες του κόσμου, με επικεφαλής τις Ηνωμένες Πολιτείες, εφάρμοσε το πλαφόν τον Δεκέμβριο του 2021 με στόχο να περιορίσει τα έσοδα της Ρωσίας από τις πωλήσεις πετρελαίου, αποφεύγοντας παράλληλα μια παγκόσμια ενεργειακή κρίση. Ωστόσο, ο Διεθνής Όμιλος Συλλόγων P&I (IGP&I Clubs), που αντιπροσωπεύει το τεράστιο ποσοστό του 87% της παγκόσμιας ασφαλισμένης θαλάσσιας χωρητικότητας, υποστηρίζει ότι το πλαφόν δεν επιτυγχάνει τους στόχους του, σύμφωνα με το Reuters.
Το πλαφόν τιμών επιτρέπει στις δυτικές εταιρείες – συγκεκριμένα σε ασφαλιστικές και ναυτιλιακές εταιρείες – να συμμετέχουν στο εμπόριο του ρωσικού πετρελαίου μόνο εάν η τιμή είναι κάτω από ένα καθορισμένο όριο, το οποίο αυτή τη στιγμή είναι στα 60 δολάρια το βαρέλι. Αυτό είχε ως στόχο να περιορίσει τα έσοδα της Ρωσίας από τις πωλήσεις πετρελαίου, μια σημαντική πηγή χρηματοδότησης για τον πόλεμό της στην Ουκρανία.
Ωστόσο, σύμφωνα με τους IGP&I Clubs, η Ρωσία έχει καταφέρει να παρακάμψει επιτυχώς το πλαφόν, βασιζόμενη ολοένα και περισσότερο στον δικό της στόλο πλοίων και εξασφαλίζοντας υπηρεσίες από οντότητες εκτός του δυτικού συστήματος.
Η δήλωση των IGP&I Clubs, που υποβλήθηκε ως αποδεικτικό στοιχείο σε κοινοβουλευτική ακρόαση του Ηνωμένου Βασιλείου, εκτιμά ότι περίπου 800 δεξαμενόπλοια έχουν ήδη αποχωρήσει από την ασφαλιστική τους κάλυψη ως απάντηση στο πλαφόν τιμών. Αυτή η έξοδος από το δυτικό ασφαλιστικό σύστημα υπογραμμίζει την πιθανή αποτελεσματικότητα των εναλλακτικών ρυθμίσεων της Ρωσίας.
Οι ανησυχίες των ασφαλιστών εγείρουν κρίσιμα ερωτήματα σχετικά με τη μακροπρόθεσμη βιωσιμότητα του πλαφόν τιμών ως εργαλείο πίεσης προς τη Ρωσία. Ενώ το πλαφόν μπορεί να διατάραξε αρχικά τις ρωσικές εξαγωγές πετρελαίου, οι στρατηγικές προσαρμογής της Ρωσίας φαίνεται να μετριάζουν τον αντίκτυπό του. Η αποτελεσματικότητα του πλαφόν τιμών στη μείωση των πολεμικών πόρων της Ρωσίας και, τελικά, στην άσκηση πίεσης προς αυτήν, απομένει να φανεί.
Είναι σημαντικό να σημειωθεί ότι η κατάσταση είναι πολύπλοκη. Ενώ οι ασφαλιστές επισημαίνουν έναν αυξανόμενο σκιώδη στόλο, ο συνολικός αντίκτυπος στις ρωσικές εξαγωγές πετρελαίου και στα έσοδα παραμένει θέμα συνεχιζόμενης συζήτησης. Η παρακολούθηση και η ανάλυση των περαιτέρω εξελίξεων θα είναι κρίσιμες για να διαπιστωθεί εάν το πλαφόν τιμών παραμένει ακόμα μια βιώσιμη στρατηγική ή χρειάζεται προσαρμογή.
Επιπλέον, οι συνέπειες του αυξανόμενου σκιώδη στόλου για την ασφάλεια και το περιβάλλον αποτελούν επίσης σημαντικές ανησυχίες. Πλοία που λειτουργούν εκτός των κανονισμών ενδέχεται να μην τηρούν τα ίδια πρότυπα ασφαλείας και περιβαλλοντικά πρότυπα σε σύγκριση με εκείνα που λειτουργούν εντός του δυτικού συστήματος κι αυτό θα μπορούσε να οδηγήσει σε αυξημένο κίνδυνο ατυχημάτων.