Η κατανάλωση άνθρακα στην Κίνα θα μειωθεί μόλις κατά το ένα τρίτο έως το 2040, σύμφωνα με έκθεση ευρωπαϊκής εταιρείας συμβούλων που δημοσιεύθηκε την Τρίτη, απειλώντας τους κλιματικούς στόχους που απαιτούν τη σταδιακή κατάργηση μεγάλου μέρους της παγκόσμιας χρήσης άνθρακα έως το 2040.

Όπως αναφέρει το Reuters, ο Διεθνής Οργανισμός Ενέργειας έχει δηλώσει ότι η παγκόσμια δυναμικότητα ηλεκτροπαραγωγής με άνθρακα πρέπει να εξαλειφθεί έως το 2040 για να διατηρηθεί η μέση αύξηση της παγκόσμιας θερμοκρασίας εντός του βασικού ορίου του 1,5 βαθμού Κελσίου (2,7 βαθμούς Φαρενάιτ).

Ωστόσο, η νορβηγική εταιρεία αξιολόγησης κινδύνων DNV δήλωσε στην έκθεσή της ότι τα ευρήματά της δείχνουν ότι η κατανάλωση άνθρακα στην Κίνα – τη μεγαλύτερη στον κόσμο – θα σημειώσει μια «μικρή άνοδο» τα επόμενα δύο χρόνια και στη συνέχεια θα μειωθεί κατά το ένα τρίτο μέχρι το 2040, καταλήγοντας περίπου στο 25% της μέγιστης τιμής της το 2050.

Η Κίνα θα συνεχίσει να χρησιμοποιεί άνθρακα παρά τη μαζική αύξηση της παραγωγής ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές, οι οποίες θα αποτελούν το 88% του μείγματος παραγωγής ενέργειας της Κίνας το 2050, προβλέπει η έκθεση.

Η Κίνα ενέκρινε πέρυσι άλλα 114GW σταθμών ηλεκτροπαραγωγής με άνθρακα, 10% περισσότερα από το 2022, και οι τομείς του σιδήρου και του χάλυβα βρίσκονται σε καλό δρόμο για να ξεπεράσουν την ενέργεια ως οι μεγαλύτεροι καταναλωτές άνθρακα μέχρι τα μέσα του αιώνα. Σύμφωνα με την έκθεση, η μετατροπή του άνθρακα σε χημικά προϊόντα θα αποτελέσει επίσης σημαντικό μερίδιο της εναπομένουσας ζήτησης.

Η κατανάλωση φυσικού αερίου θα παραμείνει μέρος του ενεργειακού μείγματος με την κατανάλωση να μειώνεται μόνο κατά 2% από τα επίπεδα του 2022 μέχρι το 2050, αναφέρει η έκθεση.

Παρόλα αυτά, η Κίνα είναι «κοντά» στην επίτευξη του δικού της στόχου για ουδετερότητα ως προς τον άνθρακα έως το 2060, εάν επιταχύνει την απαλλαγή από τον άνθρακα ορισμένων τομέων, ιδίως της μεταποίησης, προστίθεται στην έκθεση.

Η Κίνα, ο μεγαλύτερος εισαγωγέας αργού στον κόσμο, είναι έτοιμη να καταργήσει σταδιακά το πετρέλαιο ταχύτερα από τον άνθρακα, λόγω της ηλεκτροκίνησης. Η έκθεση βλέπει τη ζήτηση πετρελαίου στον οδικό τομέα της Κίνας να μειώνεται κατά 94% έως το 2050 – μια ταχύτερη μετάβαση από αυτή που προβλέπουν οι μεγάλες πετρελαϊκές εταιρείες της Κίνας, οι οποίες προβλέπουν ότι η ζήτηση βενζίνης θα μειωθεί στο μισό έως το 2045.

Η συνολική κατανάλωση πετρελαίου θα μειωθεί κατά το ήμισυ μέχρι το 2050 από το μέγιστο του 2027, δήλωσε η DNV, με το 84% αυτής να εξακολουθεί να καλύπτεται από εισαγωγές.

Αλλά το μερίδιο του πετρελαίου στη ζήτηση ενέργειας για τις αερομεταφορές θα μειωθεί από 99,6% το 2022 σε 59% το 2050, καθώς θα επικρατήσει η χρήση εναλλακτικών λύσεων, όπως η βιοενέργεια και τα ηλεκτρονικά καύσιμα.