Η Ουκρανία είναι αποφασισμένη να οικοδομήσει ένα βιώσιμο ενεργειακό σύστημα καθώς προχωρά προς την ένταξή της στην ΕΕ. Ο πόλεμος δεν έχει αποτρέψει τη δέσμευσή της, με την Ενεργειακή Στρατηγική 2050 να περιγράφει ένα σχέδιο για έναν απαλλαγμένο από τον άνθρακα ενεργειακό τομέα έως το 2050, σύμφωνα με το Euractiv.
Αυτή η μετάβαση παρουσιάζει τόσο ευκαιρίες όσο και προκλήσεις. Μελέτες δείχνουν ότι η απολιγνιτοποίηση είναι εφικτή χωρίς νέους πυρηνικούς σταθμούς, επισημαίνοντας την ανταγωνιστικότητα των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας. Επιπλέον, η ταχεία σταδιακή κατάργηση του άνθρακα έως το 2030 είναι εφικτή χωρίς να τεθεί σε κίνδυνο η ενεργειακή ασφάλεια.
Οι προκλήσεις
Οι οικονομικές επιπτώσεις είναι σύνθετες. Ενώ απαιτούνται σημαντικές επενδύσεις σε υποδομές ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, η μακροπρόθεσμη μείωση του κόστους καυσίμων και CO2 θα αντισταθμίσει σε μεγάλο βαθμό αυτά τα έξοδα. Ωστόσο, οι βραχυπρόθεσμες τιμές του ηλεκτρικού ρεύματος ενδέχεται να αυξηθούν, επηρεάζοντας τους καταναλωτές. Καλά σχεδιασμένα προγράμματα στήριξης και μέτρα ενεργειακής απόδοσης μπορούν να μετριάσουν αυτό το φαινόμενο.
Η μεγαλύτερη πρόκληση έγκειται στο τεράστιο μέγεθος του εγχειρήματος. Η αναβάθμιση και η επέκταση του δικτύου μαζί με την κατασκευή νέων μονάδων παραγωγής απαιτούν σημαντικούς πόρους. Οι ανταγωνιστικές προτεραιότητες και οι περιορισμένοι δημόσιοι πόροι καθιστούν αναγκαία μια στρατηγική και συνετή προσέγγιση εστιασμένη σε λύσεις με το χαμηλότερο κόστος, το υψηλότερο όφελος. Η προσέλκυση ιδιωτικών κεφαλαίων είναι ζωτικής σημασίας και ένα υποστηρικτικό κανονιστικό περιβάλλον είναι απαραίτητο.
Η διαφάνεια, η συμμετοχή του κοινού, η αποτελεσματική επικοινωνία, οι ισχυροί θεσμοί είναι βασικές αρχές για μια επιτυχημένη απολιγνιτοποίηση. Η οικοδόμηση εμπιστοσύνης με τους επενδυτές και τους καταναλωτές είναι ουσιαστική, ειδικά λαμβάνοντας υπόψη τις πιθανές αυξήσεις τιμών. Επιπλέον, είναι ζωτικής σημασίας η διασφάλιση της δικαιοσύνης στην κατανομή των βαρών και των οφελών της απολιγνιτοποίησης.
Η στήριξη των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας απαιτεί μια καλά ισορροπημένη προσέγγιση. Είναι απαραίτητη η απλοποίηση των διαδικασιών αδειοδότησης, η μείωση του κινδύνου των επενδύσεων και η βελτίωση των υποδομών του δικτύου. Ένα πρόγραμμα στήριξης που βασίζεται στην αγορά, όπως μια σύμβαση διαφοράς δύο όψεων, μπορεί να παρέχει στους επενδυτές προβλεψιμότητα ενώ παράλληλα να προστατεύει τους καταναλωτές από αδικαιολόγητα κόστη.
Πρέπει να αποκομισθούν διδάγματα από παρελθόντα λάθη πολιτικής. Πρέπει να αποφευχθούν οι υπερβολικά γενναιόδωρες τιμές σίτισης που δεν χρηματοδοτήθηκαν επαρκώς. Ομοίως, η στήριξη των επενδύσεων σε ηλιακή ενέργεια στις στέγες των σπιτιών πρέπει να είναι δίκαιη και αναλογική. Ο στόχος είναι να ενθαρρυνθεί η ανθεκτικότητα των νοικοκυριών χωρίς να μεταφερθεί το βάρος του κόστους στους μη ηλιακούς χρήστες και να παρεμποδιστεί η ευελιξία από την πλευρά της ζήτησης.
Μια επιτυχής ενεργειακή μετάβαση στην Ουκρανία απαιτεί συνεργασία μεταξύ της κυβέρνησης, των ιδιωτών επενδυτών, των τοπικών κοινοτήτων και των διεθνών εταίρων. Δίνοντας προτεραιότητα σε σαφείς κανονισμούς, συνετά επενδυτικά κίνητρα και εφαρμόζοντας βέλτιστες πρακτικές, η Ουκρανία μπορεί να οικοδομήσει ένα βιώσιμο και ανθεκτικό ενεργειακό μέλλον.