Μετά από εβδομάδες διαμάχης, ο κυβερνητικός συνασπισμός στη Γερμανία συμφώνησε σε ένα «ηλιακό πακέτο» για την επέκταση των φωτοβολταϊκών (Φ/Β). Ωστόσο, ο νόμος υπολείπεται κατά πολύ των προσδοκιών της βιομηχανίας, σύμφωνα με τον γερμανικό τύπο.
Το «ηλιακό πακέτο Ι» αναμένεται να ψηφιστεί από τη Μπούντεσταγκ την επόμενη εβδομάδα. Περιλαμβάνει μια σειρά κανονισμών που θα συμβάλλουν στην επιτάχυνση της εγκατάστασης φωτοβολταϊκών.
Το πακέτο για την «ηλιακή ενέργεια Ι» στη Γερμανία περιέχει εν μέρει μέτρα για την ταχύτερη επέκταση άλλων ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, δικτύων και εγκαταστάσεων αποθήκευσης.
Σύμφωνα με την απόφαση των εταίρων του γερμανικού κυβερνητικού συνασπισμού, η επέκταση του κανονισμού έκτακτης ανάγκης της ΕΕ για τη μείωση των τιμών ενέργειας πρέπει να εφαρμοστεί με συνέπεια στο εθνικό δίκαιο.
Συνεπώς, οι ανεμογεννήτριες, τα φωτοβολταϊκά συστήματα και τα δίκτυα ηλεκτρικής ενέργειας μπορούν να συνεχίσουν να επωφελούνται από τις απλουστεύσεις, ενώ οι διαδικασίες παραμένουν επιταχυνόμενες. Οι διατάξεις εφαρμογής στους διάφορους νόμους θα παραταθούν κατά ένα έτος έως τις 30 Ιουνίου 2025.
Προηγουμένως, μια αίτηση ήταν δυνατή μόνο μέχρι τις 30 Ιουνίου 2024. Ο κανονισμός έκτακτης ανάγκης της ΕΕ επιτρέπει εξαιρέσεις από χρονοβόρα διαδικαστικά και αναθεωρητικά στάδια στις διαδικασίες σχεδιασμού και αδειοδότησης για έργα στους τομείς των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας και των δικτύων ηλεκτρικής ενέργειας.
Τα κράτη μέλη της ΕΕ ενέκριναν τον κανονισμό έκτακτης ανάγκης μετά την κρίση ενεργειακού εφοδιασμού το 2022 και τον παρέτειναν στα τέλη του 2023.
Δεν προβλέπεται «μπόνους ανθεκτικότητας»
Ένα βασικό στοιχείο του νέου «ηλιακού πακέτου» στη Γερμανία, το οποίο ήταν ιδιαίτερα σημαντικό για το κόμμα των «Πρασίνων», όμως, λείπει από το πακέτο είναι το λεγόμενο «μπόνους ανθεκτικότητας». Αυτό το μπόνους θα πρέπει να χορηγείται στους διαχειριστές συστημάτων που επιλέγουν προϊόντα από ευρωπαίους κατασκευαστές.
Αυτό είχε ως στόχο να δώσει στην εγχώρια βιομηχανία φωτοβολταϊκών μια ευκαιρία επιβίωσης. Διαφορετικά, οι κατασκευαστές από την Ευρώπη δεν θα είναι σε θέση να ανταγωνιστούν τους ανταγωνιστές από την Κίνα, οι οποίοι προσφέρουν πολύ φθηνότερες μονάδες.
Ωστόσο, το κόμμα FDP απορρίπτει τις νέες επιδοτήσεις. Οι Φιλελεύθεροι υποστηρίζουν ότι πρέπει να εμποδίσουμε τους καταναλωτές ηλεκτρικής ενέργειας να κληθούν να πληρώσουν στο τέλος. Ο αναπληρωτής της κοινοβουλευτικής ομάδας του FDP, Λούκας Κέλερ, δήλωσε πως «δεν θα υπάρξει κανένα μπόνους ανθεκτικότητας για την επιδότηση μεμονωμένων εταιρειών εις βάρος του γενικού πληθυσμού».
Λίντνερ: Τα φωτοβολταϊκά «δεν είναι υψηλή τεχνολογία»
Ο ομοσπονδιακός υπουργός Οικονομικών και ηγέτης του FDP, Κρίστιαν Λίντνερ είχε δηλώσει προηγουμένως ότι τα φωτοβολταϊκά υπάρχουν στην παγκόσμια αγορά και δεν αποτελούν «τεχνολογία υψηλής τεχνολογίας».
Αντ’ αυτού, οι κοινοβουλευτικές ομάδες αναφέρονται σε έναν άλλο νόμο σε επίπεδο Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΕΕ). Ο αναπληρωτής πρόεδρος της κοινοβουλευτικής ομάδας του SPD, Ματίας Μιρς, δήλωσε ότι οι κοινοβουλευτικές ομάδες καλούν τη γερμανική κυβέρνηση να εφαρμόσει ταχέως τον νόμο για την καθαρή μηδενική βιομηχανία (Net Zero Industry Act – NZIA ) και να ενισχύσει ιδιαίτερα την εγχώρια βιομηχανία φωτοβολταϊκών.
Η NZIA της ΕΕ αποσκοπεί στην επιτάχυνση της αύξησης της παραγωγής φιλικών προς το κλίμα τεχνολογιών, ιδίως των φωτοβολταϊκών, της αιολικής ενέργειας, των μπαταριών και των αντλιών θερμότητας.
Μέχρι το 2030, το 40% της ζήτησης της ΕΕ για τις τεχνολογίες αυτές θα πρέπει να παράγεται στην ΕΕ. Η NZIA ορίζει ότι στο μέλλον, το 30% των διαγωνισμών για τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας πρέπει να περιλαμβάνει κριτήρια για την εγχώρια παραγωγή και τη βιωσιμότητα.
Αυτό θα επέτρεπε στον NZIA να αντισταθμίσει εν μέρει το γεγονός ότι το γερμανικό «ηλιακό πακέτο Ι» πρόκειται να υιοθετηθεί χωρίς το μπόνους για τις μονάδες τοπικής παραγωγής.
Οι Ευρωπαίοι κατασκευαστές βρίσκονται υπό σοβαρή πίεση. Η ελβετική εταιρεία Meyer Burger έκλεισε τελικά την εγκατάστασή της στο Φράιμπεργκ της Σαξονίας στα τέλη Μαρτίου. Οι περίπου 500 εργαζόμενοι έλαβαν την ειδοποίησή τους. Η εταιρεία είχε εξαρτήσει το μέλλον της εγκατάστασης από την κρατική στήριξη.
Το υπουργείο Οικονομίας δήλωσε την περασμένη Δευτέρα ότι είχε «πλήρη επίγνωση της σοβαρής κατάστασης που αντιμετωπίζουν οι Γερμανοί κατασκευαστές φωτοβολταϊκών και οι προμηθευτές τους» και βρισκόταν σε τακτικό διάλογο με τον κλάδο, ιδίως με τις εταιρείες που παράγουν στην ανατολική Γερμανία, για περισσότερο από ένα χρόνο. Η ενίσχυση της γερμανικής βιομηχανίας φωτοβολταϊκών είναι και παραμένει σημαντικό μέλημα της ομοσπονδιακής κυβέρνησης.
Τα κύρια σημεία του «ηλιακού πακέτου Ι»
Αυτά είναι τα κύρια σημεία του «ηλιακού πακέτου Ι» που συμφωνήθηκε από τον συνασπισμό:
- Ευκολότεροι όροι για τα συστήματα στέγης και τα φωτοβολταϊκά μπαλκονιών
Διάφορα μέτρα αποσκοπούν στην ενίσχυση της επέκτασης των φωτοβολταϊκών στον τομέα του εμπορίου. Για συστήματα με ισχύ άνω των 40 κιλοβάτ, η επιδότηση θα αυξηθεί κατά 1,5 λεπτό ανά κιλοβατώρα – ως απάντηση στην αύξηση του κόστους κατασκευής και κεφαλαίου. Επιπλέον, οι όγκοι για τους διαγωνισμούς φωτοβολταϊκών στεγών θα διπλασιαστούν περίπου.
Επιπλέον, με τη νέα παροχή κοινόχρηστων κτιρίων, η φωτοβολταϊκή ηλεκτρική ενέργεια μπορεί να μεταβιβαστεί στους χρήστες μιας πολυκατοικίας χωρίς γραφειοκρατία. Στο μέλλον, η ηλεκτρική ενέργεια των ενοικιαστών θα επιδοτείται επίσης εάν παράγεται σε εμπορικά κτίρια και βοηθητικές εγκαταστάσεις, όπως γκαράζ.
Όσον αφορά τα φωτοβολταϊκά στα μπαλκόνια, αυτά τα μικρά συστήματα μπορούν πλέον να τεθούν εύκολα σε λειτουργία. Στο μέλλον, δεν θα είναι πλέον απαραίτητο να περιμένετε μέχρι να αντικατασταθεί ο παλιός μετρητής ηλεκτρικής ενέργειας με έναν νέο πριν από τη θέση σε λειτουργία. Εάν οι παλιοί μετρητές μπορούν να λειτουργούν αντίστροφα, αυτό θα γίνεται ανεκτό σε μεταβατική βάση. Επιπλέον, δεν θα είναι πλέον απαραίτητη η προηγούμενη καταχώριση στον διαχειριστή του δικτύου και η καταχώριση στο μητρώο κύριων δεδομένων της αγοράς θα περιορίζεται σε ένα μικρό αριθμό δεδομένων.
- Περισσότεροι ανοιχτοί χώροι για φωτοβολταϊκά πάρκα
Στόχος του πακέτου «ηλιακό πακέτο I» είναι να διατεθούν περισσότερες εκτάσεις για φωτοβολταϊκά πάρκα, ενώ ταυτόχρονα θα προστατεύονται τα γεωργικά συμφέροντα και η διατήρηση της φύσης. Οι εκτάσεις πρόκειται να χρησιμοποιούνται πολύ συχνότερα από ό,τι στο παρελθόν τόσο για γεωργία όσο και για φωτοβολταϊκά («Agri-PV»). Το επιτρεπόμενο μέγεθος προσφοράς για τις εγκαταστάσεις στη διαδικασία υποβολής προσφορών θα αυξηθεί από τα σημερινά 20 σε 50 μεγαβάτ.
Οι μειονεκτικές περιοχές, όπως οι περιοχές με δύσκολες συνθήκες γεωργικής παραγωγής, θα ανοίξουν γενικά για την προώθηση των επίγειων φωτοβολταϊκών συστημάτων. Ωστόσο, τα ομόσπονδα κρατίδια θα μπορούν να αποκλείουν τη χρήση τους πάνω από ένα ορισμένο επίπεδο επέκτασης.
Στο μέλλον, ελάχιστα κριτήρια διατήρησης της φύσης θα ισχύουν για όλα τα νέα επιδοτούμενα επίγεια φωτοβολταϊκά συστήματα. Αυτά περιλαμβάνουν, για παράδειγμα, προδιαγραφές σχετικά με το αποτύπωμα ή τη δυνατότητα διέλευσης ζώων.
Ο διαχειριστής του συστήματος μπορεί να επιλέξει τρία από τα πέντε κριτήρια για το σύστημά του. Αυτή η νέα απαίτηση συνδυάζει την πρόσθετη προστασία της φύσης και την καλύτερη αποδοχή με την απλή εφαρμογή στην πράξη.
Οι ειδικές φωτοβολταϊκές εγκαταστάσεις (Agri-PV, Floating-PV, Moor-PV και Car Park-PV) θα μεταφερθούν σε ξεχωριστό υποτμήμα με αυξημένη μέγιστη τιμή στους διαγωνισμούς ελεύθερων χώρων. Η ποσότητα των ειδικών φωτοβολταϊκών εγκαταστάσεων που θα δημοπρατούνται κάθε χρόνο θα αυξηθεί σταδιακά έως και 2075 μεγαβάτ.