Εκτοξεύθηκαν σε υψηλό 11 μηνών, οι θαλάσσιες εξαγωγές αργού πετρελαίου της Ρωσίας, τη δεύτερη εβδομάδα του Απριλίου, με τις ροές από όλα τα μεγάλα λιμάνια να βρίσκονται κοντά σε επίπεδα αιχμής.
Το άλμα της περασμένης εβδομάδας ώθησε τις συνολικές εβδομαδιαίες ροές στο υψηλότερο επίπεδο από τον Μάιο του 2023, σε ένα επίπεδο που έχει ξεπεραστεί μόνο δύο φορές από τις αρχές του 2022, σύμφωνα με τα στοιχεία παρακολούθησης πλοίων που συγκέντρωσε το Bloomberg. Ο λιγότερο ευμετάβλητος μέσος όρος τεσσάρων εβδομάδων αυξήθηκε επίσης απότομα, ανεβαίνοντας στο υψηλότερο επίπεδο από τις αρχές Ιουνίου.
Οι εβδομαδιαίες αποστολές ήταν πολύ πάνω από τον στόχο για αυτόν τον μήνα, ο οποίος αποτελεί μέρος της ευρύτερης προσπάθειας της συμμαχίας ΟΠΕΚ+ να περιορίσει τις προμήθειες και να στηρίξει τις τιμές.
Τα φορτία από το Πριμόρσκ, την Ουστ-Λούγκα, το Νοβοροσίσκ και το Κοζμίνο ήταν κοντά σε ιστορικά υψηλά επίπεδα. Το Πριμόρσκ στη Βαλτική διακίνησε 10 δεξαμενόπλοια σε τρεις από τις τέσσερις τελευταίες εβδομάδες, γεγονός που ενδεχομένως αντανακλά την εκτροπή προς τις εξαγωγές αργού που θα είχε υποστεί επεξεργασία σε διυλιστήρια που επλήγησαν από ουκρανικά μη επανδρωμένα πλοία. Το λιμάνι δεν έχει διακινήσει περισσότερα από 11 δεξαμενόπλοια σε μια εβδομάδα σε στοιχεία που χρονολογούνται από τις αρχές του 2022. Τα ποσοστά διύλισης παραπαίουν κοντά σε χαμηλό 11 μηνών, καθώς συνεχίζονται οι επισκευές.
Αυξήθηκαν τα κέρδη της Μόσχας από το πετρέλαιο
Το άλμα των ροών, σε συνδυασμό με τις υψηλότερες τιμές του αργού πετρελαίου Urals, αύξησε τα κέρδη της Μόσχας από το πετρέλαιο. Η ακαθάριστη αξία των εξαγωγών αργού αυξήθηκε σε 2,15 δισ. δολάρια το επταήμερο έως τις 14 Απριλίου από 1,82 δισ. δολάρια προηγουμένως. Το μέσο εισόδημα τεσσάρων εβδομάδων πρόσθεσε περίπου 170 εκατομμύρια δολάρια στα 1,92 δισεκατομμύρια δολάρια την εβδομάδα.
Ξεχωριστά, οι μέσες αποστολές τεσσάρων εβδομάδων προς την Ασία συνέχισαν να ανεβαίνουν, ακολουθώντας παρόμοιο μοτίβο με αυτό που παρατηρήθηκε την ίδια περίοδο πέρυσι. Τότε, οι αποστολές προς την Ασία -κυρίως την Κίνα και την Ινδία- κορυφώθηκαν στα 3,6 εκατ. βαρέλια ημερησίως τις τέσσερις εβδομάδες έως τις 14 Μαΐου, προτού μειωθούν κατά περίπου 1 εκατ. βαρέλια ημερησίως τους επόμενους τρεις μήνες.
Το ανεκτέλεστο υπόλοιπο του ρωσικού αργού Sokol που δημιουργήθηκε μετά την απόρριψη του από τα ινδικά διυλιστήρια έχει πλέον σχεδόν εξαφανιστεί. Περίπου 9,1 εκατομμύρια βαρέλια, το ήμισυ του συνόλου, έχουν παραδοθεί σε διυλιστήρια στην Κίνα. Άλλα 7 εκατομμύρια βαρέλια βρίσκουν το δρόμο τους πίσω στην Ινδία. Δύο φορτία έχουν παραδοθεί στο Πακιστάν.
Αυτό αφήνει μόλις 1,4 εκατομμύρια βαρέλια που δεν έχουν ακόμη δείξει προορισμό, με άλλα 700.000 βαρέλια σε ένα δεξαμενόπλοιο που βρίσκεται αγκυροβολημένο στα ανοικτά της ανατολικής ακτής της Ινδίας από τις αρχές Απριλίου. Όλα τα φορτία της Sokol που φορτώθηκαν από τα μέσα Φεβρουαρίου κατευθύνθηκαν απευθείας στην Κίνα.
Οι θαλάσσιες ροές αργού της Ρωσίας την εβδομάδα έως τις 14 Απριλίου αυξήθηκαν κατά 560.000 βαρέλια ημερησίως στα 3,95 εκατομμύρια, φθάνοντας στο υψηλότερο επίπεδο από τον Μάιο του 2023. Ο λιγότερο ευμετάβλητος μέσος όρος τεσσάρων εβδομάδων επίσης εκτινάχθηκε, κατά περίπου 250.000 βαρέλια ημερησίως στα 3,66 εκατομμύρια, στο υψηλότερο επίπεδο από τον Ιούνιο.
Οι εβδομαδιαίες αποστολές ήταν περίπου 365.000 βαρέλια ημερησίως υψηλότερες από τον μέσο όρο που παρατηρήθηκε τον Μάιο και τον Ιούνιο ή περίπου 490.000 βαρέλια ημερησίως πάνω από τον στόχο της Ρωσίας για τον Απρίλιο, ο οποίος αποτελεί μέρος της ευρύτερης προσπάθειας της συμμαχίας ΟΠΕΚ+ να περιορίσει τις προμήθειες και να στηρίξει τις τιμές. Ο μέσος όρος τεσσάρων εβδομάδων ήταν περίπου 200.000 βαρέλια ημερησίως πάνω από τον στόχο.
Οι αποστολές προς την Ασία
Οι παρατηρούμενες αποστολές προς τους πελάτες της Ρωσίας στην Ασία, συμπεριλαμβανομένων εκείνων που δεν εμφανίζουν τελικό προορισμό, αυξήθηκαν σε 3,34 εκατομμύρια βαρέλια ημερησίως τις τέσσερις εβδομάδες έως τις 14 Απριλίου, από 3,09 εκατομμύρια την προηγούμενη περίοδο τεσσάρων εβδομάδων, στο υψηλότερο επίπεδο από τον Ιούνιο του 2023.
Περίπου 1,36 εκατομμύρια βαρέλια αργού την ημέρα φορτώθηκαν σε δεξαμενόπλοια με προορισμό την Κίνα. Οι θαλάσσιες εισαγωγές της ασιατικής χώρας ενισχύονται από περίπου 800.000 βαρέλια αργού την ημέρα που παραδίδονται από τη Ρωσία μέσω αγωγού, είτε απευθείας, είτε μέσω Καζακστάν.
Οι ροές στα πλοία που σηματοδοτούν προορισμούς στην Ινδία ήταν κατά μέσο όρο περίπου 1,53 εκατομμύρια βαρέλια την ημέρα.
Τόσο τα κινεζικά όσο και τα ινδικά στοιχεία θα αυξηθούν καθώς θα ξεκαθαρίζουν τα λιμάνια εκφόρτωσης για τα πλοία που δεν δείχνουν προς το παρόν τελικούς προορισμούς.
Το ισοδύναμο περίπου 365.000 βαρέλια ημερησίως ήταν σε πλοία που έδιναν σήμα στο Port Said ή στο Σουέζ της Αιγύπτου. Αυτά τα ταξίδια συνήθως καταλήγουν σε λιμάνια της Ινδίας ή της Κίνας και εμφανίζονται στον παρακάτω χάρτη ως «Άγνωστη Ασία» μέχρι να διαφανεί ο τελικός προορισμός.
Οι όγκοι «Other Unknown», που ανέρχονται σε περίπου 80.000 βαρέλια ημερησίως κατά τις τέσσερις εβδομάδες έως τις 14 Απριλίου, είναι εκείνοι των δεξαμενόπλοιων που δεν εμφανίζουν σαφή προορισμό. Τα περισσότερα από αυτά τα φορτία προέρχονται από τα δυτικά λιμάνια της Ρωσίας και συνεχίζουν να διέρχονται από τη διώρυγα του Σουέζ, αλλά ορισμένα θα μπορούσαν να καταλήξουν στην Τουρκία. Άλλα θα μπορούσαν να μεταφερθούν από το ένα πλοίο στο άλλο, με τις περισσότερες τέτοιες μεταφορές να πραγματοποιούνται τώρα στη Μεσόγειο, στα ανοικτά των ακτών της Ελλάδας, ή πιο πρόσφατα στα ανοικτά του Sohar στο Ομάν.
Προς Ευρώπη και Τουρκία
Οι θαλάσσιες εξαγωγές αργού πετρελαίου της Ρωσίας προς τις ευρωπαϊκές χώρες έχουν σταματήσει. Με τη διακοπή των ροών προς τη Βουλγαρία στα τέλη του περασμένου έτους, η Τουρκία είναι πλέον η μόνη αγορά μικρών αποστάσεων για τα φορτία από τα δυτικά λιμάνια της Ρωσίας.
Οι εξαγωγές προς την Τουρκία παρέμειναν σταθερές στα 323.000 βαρέλια ημερησίως τις τέσσερις εβδομάδες έως τις 14 Απριλίου, από 400.000 βαρέλια ημερησίως την περίοδο έως τις 31 Μαρτίου.