Η πλημμυρίδα των αμοιβαίων τιμωρητικών μέτρων μεταξύ ΗΠΑ Κίνας επηρεάζει όλο και περισσότερες εταιρείες τσιπ, οι οποίες προμηθεύουν τις κινεζικές εταιρείες παραγωγής ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Ορισμένες επιχειρήσεις έχουν αρχίσει να ανησυχούν πολύ, άλλες -όμως- επωφελούνται, σύμφωνα με την Handelsblatt. Οι νέοι κανόνες των ΗΠΑ για τις εξαγωγές ημιαγωγών από την Κίνα τίθενται σε ισχύ από σήμερα (05.04.24).

Σε ένα έγγραφο 166 σελίδων, η αμερικανική κυβέρνηση εξηγεί ποια προϊόντα δεν μπορούν πλέον να εξάγονται στη Λαϊκή Δημοκρατία της Κίνας από εδώ και στο εξής. Προηγουμένως, οι έλεγχοι αφορούσαν κυρίως τα ίδια τα τσιπ. Τώρα επηρεάζονται και οι συσκευές στις οποίες εγκαθίστανται, όπως οι υπολογιστές. Πρόκειται για τον νεότερο γύρο στη διαμάχη για τα τσιπ μεταξύ των υπερδυνάμεων, των ΗΠΑ από τη μια μεριά και την Κίνα από την άλλη.

Μόλις στα τέλη Μαρτίου έγινε γνωστό ότι η ηγεσία του Πεκίνου ήθελε να απαγορεύσει οριστικά τους επεξεργαστές αμερικανικών κατασκευαστών από τους υπολογιστές και τους διακομιστές των κυβερνητικών υπηρεσιών. Επιπλέον, δόθηκε εντολή στους κατασκευαστές ηλεκτρικών αυτοκινήτων να παραγγείλουν (σ.σ. από το εξωτερικό) περισσότερους εγχώριους ημιαγωγούς.

Χαμένοι: Οι ευρωπαϊκές εταιρείες τσιπ Infineon και STMicroelectronics

Η κινεζική κυβέρνηση προτρέπει τους εγχώριους κατασκευαστές ηλεκτρικών αυτοκινήτων να αγοράζουν περισσότερο από το συνηθισμένο από τους τοπικούς κατασκευαστές τσιπ.

Όταν το ειδησεογραφικό πρακτορείο Bloomberg αναφέρθηκε πρόσφατα στην πρωτοβουλία αυτή, η τιμή της μετοχής της εταιρείας κατασκευής ημιαγωγών Infineon με έδρα το Μόναχο έπεσε κατά σχεδόν 5%. Οι μετοχές της γαλλοϊταλικής ανταγωνίστριας STMicroelectronics υποχώρησαν περισσότερο από 2%.

Μεταξύ άλλων, οι εταιρείες κατασκευάζουν τους λεγόμενους ημιαγωγούς ισχύος, οι οποίοι είναι απαραίτητοι για την τροφοδοσία ηλεκτρικών οχημάτων. Προμηθεύουν επίσης μικροελεγκτές, δηλαδή μικροϋπολογιστές για πολύ εξειδικευμένες εργασίες. Αυτοί χρησιμοποιούνται σε πολλούς τομείς του αυτοκινήτου.

Η Κίνα είναι η μεγαλύτερη αγορά για την εισηγμένη στο γερμανικό χρηματιστηριακό δείκτη DAX εταιρεία Infineon. Το ζήτημα είναι για πόσο ακόμη θα ισχύει κάτι τέτοιο. «Βλέπουμε ήδη ότι οι κινεζικοί κατασκευαστές αυτοκινήτων αναζητούν όλο και περισσότερο τοπικούς προμηθευτές», λέει ο ειδικός σε θέματα τσιπ, Γιαν – Πέτερ Κλάινχανς από το Stiftung Neue Verantwortung. «Και οι ξένοι προμηθευτές και οι κατασκευαστές αυτοκινήτων που παράγουν στην Κίνα κάνουν το ίδιο».

Προς το παρόν, είναι δύσκολο για τις BYD, XPeng και άλλες κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες να αυξήσουν σημαντικά τις προμήθειές τους στο εσωτερικό, λένε οι αναλυτές της Jefferies, «χωρίς να βλάψουν σοβαρά την ανταγωνιστικότητά τους τόσο στην τοπική, όσο και στην ξένη αγορά αυτοκινήτων».

Τα τσιπ SiC αποτελούν τη μεγάλη ελπίδα για το μέλλον τόσο των κατασκευαστών ημιαγωγών, όσο και των αυτοκινητοβιομηχανιών. Καταναλώνουν λιγότερη ενέργεια από τα τσιπ πυριτίου και επομένως επιτρέπουν στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα να έχουν μεγαλύτερη εμβέλεια και ταχύτερη φόρτιση της μπαταρίας. Ωστόσο, εξακολουθούν να είναι πιο ακριβά.

Η Κίνα θέλει να απαγορεύσει τους επεξεργαστές AMD και Intel

Οι επενδυτές είναι νευρικοί, επειδή η Κίνα θέλει να απαγορεύσει τους επεξεργαστές AMD και Intel από τους κυβερνητικούς υπολογιστές. Οι τιμές των μετοχών των δύο αμερικανικών εταιρειών έπεσαν πρόσφατα κατά 4% κατά διαστήματα μετά την αναφορά των Financial Times στα σχέδια αυτά.

«Αν η κινεζική κυβέρνηση σταματήσει να αγοράζει προϊόντα από την Intel και την AMD, αυτό θα μπορούσε να μειώσει τον κύκλο εργασιών και των δύο εταιρειών έως και 5%», εκτιμά η αναλύτρια της Bernstein, Στέισι Ρασγκόν. Οι επεξεργαστές είναι ο εγκέφαλος κάθε υπολογιστή. Η AMD και η Intel κυριαρχούν μέχρι στιγμής στις επιχειρήσεις με αυτά τα εξαρτήματα για υπολογιστές και φορητούς υπολογιστές.

Η τεχνολογία των αμερικανικών εταιρειών μπορεί να αντικατασταθεί από προγραμματιστές τσιπ με έδρα την Κίνα που βασίζονται σε ανταγωνιστικές αρχιτεκτονικές ημιαγωγών: αυτές του βρετανικού τεχνολογικού ομίλου Arm ή της λύσης ανοικτού κώδικα Risc-V.

Η κυβέρνηση των ΗΠΑ απαγόρευσε στη Nvidia και την AMD να πωλούν τους ισχυρότερους επεξεργαστές γραφικών τους, τις λεγόμενες GPU, στην Κίνα. Συνεπώς, οι κινεζικές εταιρείες δεν έχουν πρόσβαση στα κορυφαία προϊόντα των κορυφαίων ειδικών GPU στον κόσμο. Ωστόσο, αυτές οι GPU είναι απαραίτητες για την ανάπτυξη εφαρμογών τεχνητής νοημοσύνης (AI).

Ως αποτέλεσμα η κινεζική οικονομία υποφέρει, λέει ο ερευνητής Κλάινχανς, καθώς «βραχυπρόθεσμα και μεσοπρόθεσμα, οι αμερικανικοί περιορισμοί στις εξαγωγές τσιπ τεχνητής νοημοσύνης αποτελούν τεράστιο πρόβλημα για την Κίνα και αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι οι εγχώριες εταιρείες δεν έχουν ευρεία πρόσβαση σε τελευταίας τεχνολογίας AI».

Ποιοι επωφελούνται

Εάν οι υπολογιστές στις κινεζικές αρχές πρέπει να τα βγάλουν πέρα χωρίς τα τσιπ της Intel και της AMD στο μέλλον, ο βρετανικός σχεδιαστής τσιπ Arm είναι πιθανό να επωφεληθεί περισσότερο. Οι αναλυτές της Jefferies εκτιμούν ότι περισσότεροι επεξεργαστές που βασίζονται στην αρχιτεκτονική Arm θα χρησιμοποιηθούν στην Κίνα. Η εταιρεία πωλεί ένα είδος σχεδίου για την ανάπτυξη αυτών των εξαρτημάτων και λαμβάνει αμοιβές σε αντάλλαγμα.

Σύμφωνα με την Jefferies, ένας από τους χρήστες είναι ο κινεζικός τεχνολογικός γίγαντας Huawei με τους επεξεργαστές της σειράς Kirin 9000. Επομένως, η Arm θα μπορούσε να αναμένει υψηλότερες πωλήσεις τα επόμενα χρόνια. Από τη δημόσια εγγραφή τον περασμένο Σεπτέμβριο, η τιμή της μετοχής της Arm έχει ήδη υπερδιπλασιαστεί.

Τα πιο πολύπλοκα τσιπ στον κόσμο προέρχονται από την Ταϊβάν. Ωστόσο, η Κίνα διεκδικεί τη νησιωτική δημοκρατία για τον εαυτό της. Ως εκ τούτου, οι δυτικές κυβερνήσεις φοβούνται ότι η ηγεσία του Πεκίνου θα επιτεθεί μια μέρα στην Ταϊβάν, αφήνοντας τη Δύση χωρίς ημιαγωγούς.

Στις ΗΠΑ, στην Ιαπωνία, στη Νότια Κορέα και σε πολλές ευρωπαϊκές χώρες, το κράτος επιδοτεί επομένως νέα εργοστάσια.

Ο ολλανδικός προμηθευτής τσιπ ASML επωφελείται απ’ αυτό περισσότερο από κάθε άλλη εταιρεία. Τα πιο προηγμένα τσιπ μπορούν να παραχθούν μόνο με τις μηχανές EUV του εργοστασίου του κατασκευαστή.

EUV σημαίνει ακραίο υπεριώδες φως, το οποίο χρησιμοποιείται για την έκθεση των ημιαγωγών, μια διαδικασία γνωστή ως λιθογραφία. Η τεχνολογία αυτή καθιστά δυνατή την παραγωγή της τελευταίας γενιάς τσιπ με μέγεθος δομής μικρότερο από επτά νανόμετρα.

«Η τεχνολογική κυριαρχία είναι θετική για την ASML», λέει ο εμπειρογνώμονας τσιπ, Τζέιμς Χάνφορντ από τον διαχειριστή περιουσιακών στοιχείων Comgest. Σήμερα κατασκευάζονται εργοστάσια που δεν θα είχαν κατασκευαστεί χωρίς τον φόβο της Ταϊβάν. Αυτό ωθεί και άλλους προμηθευτές τσιπ, όπως η Applied Materials, η Lam Research και η Tokyo Electron.

Η κούρσα της Δύσης να καλύψει τη διαφορά στα τσιπ αντισταθμίζει και με το παραπάνω τις χαμηλότερες πωλήσεις της ASML στην Κίνα, εξηγεί ο Hanford. Αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι η ολλανδική κυβέρνηση, υπό την πίεση των ΗΠΑ, απαγόρευσε στον όμιλο να εξάγει τις υπερσύγχρονες μηχανές του στη Λαϊκή Δημοκρατία της Κίνας.

Η Κίνα προσπαθεί εδώ και χρόνια να αναπτύξει εναλλακτικές λύσεις για την ASML – μέχρι στιγμής με μέτρια επιτυχία. Σε κάθε περίπτωση, ο όμιλος μπορεί να αντιμετωπίσει αυτόν τον ανταγωνισμό με τον καλύτερο τρόπο, λέει η Hanford. Και αυτό διότι οι μεγάλοι πελάτες της ASML είναι πιθανό να παραμείνουν στην ολλανδική εταιρεία, όσο καλές και αν είναι κάποτε οι μηχανές από την Κίνα.

Η εμπιστοσύνη αντανακλάται επίσης στη χρηματιστηριακή αγορά: Η ASML είναι ο πιο πολύτιμος τεχνολογικός όμιλος της Ευρώπης εδώ και αρκετό καιρό και η τιμή της μετοχής έχει αυξηθεί κατά 34% από την αρχή του έτους.

Η ASML πωλεί τον πιο προηγμένο εξοπλισμό της σε μισή ντουζίνα μεγάλους κατασκευαστές τσιπ, συμπεριλαμβανομένων των TSMC, Intel και Samsung. «Νομίζω ότι είναι πολύ απίθανο οποιαδήποτε απ’ αυτές τις εταιρείες να χρησιμοποιήσει κινεζικές μηχανές λιθογραφίας», λέει ο Χάνφορντ.