Η κλιματική κρίση προκαλεί παγκόσμια ανησυχία, γι’ αυτόν τον λόγο κρίνεται επιτακτική ανάγκη να δράσουμε άμεσα. Το περασμένο έτος ήταν μακράν το θερμότερο που έχει καταγραφεί ποτέ, φέρνοντας μαζί του έναν κατάλογο καταστροφικών καταιγίδων, πλημμυρών, ξηρασιών και καύσωνες. Και η ανησυχητική τάση της ασυνήθιστης ζέστης συνεχίστηκε και φέτος. Εν τω μεταξύ, η ποσότητα των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου που απελευθερώνουν οι άνθρωποι στην ατμόσφαιρα συνεχίζει να αυξάνεται και όχι να μειώνεται, σύμφωνα με άρθρο του Φατίχ Μπιρόλ, Εκτελεστικού Διευθυντή του Διεθνούς Οργανισμού Ενέργειας (IEA) στους Financial Times.
Επιπλέον, οι εκλογές σε μεγάλες οικονομίες σε όλο τον κόσμο δημιουργούν αυξημένη αβεβαιότητα σχετικά με τις πολιτικές για την ενέργεια και το κλίμα σε αντίθεση με τους τομείς στους οποίους σημειώνεται πραγματική πρόοδος που μπορεί ακόμα να μας επιτρέψει να αποφύγουμε τις πιο σοβαρές επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής. Πουθενά αυτό δεν είναι πιο ξεκάθαρο από ό,τι στην καθαρή ενέργεια, όπου τεχνολογίες όπως η ηλιακή, η αιολική και τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα αντικαθιστούν όλο και περισσότερο την ανάγκη για ορυκτά καύσιμα και περιορίζουν τις εκπομπές.
Η ώθηση εδώ δεν προέρχεται μόνο από κυβερνητικές πολιτικές αλλά και από άλλες ισχυρές οικονομικές, βιομηχανικές, στρατηγικές και τεχνολογικές δυνάμεις:
- Η πρώτη είναι η απλή οικονομία. Οι τεχνολογίες καθαρής ενέργειας είναι ήδη ανταγωνιστικές σε πολλούς βασικούς τομείς και γίνονται όλο και πιο ανταγωνιστικές καθώς αυξάνεται η παραγωγή. Είναι πλέον φθηνότερη η κατασκευή χερσαίων έργων αιολικής και ηλιακής ενέργειας από ό,τι η κατασκευή νέων μονάδων παραγωγής ενέργειας από ορυκτά καύσιμα σχεδόν παντού σε όλο τον κόσμο. Εν τω μεταξύ, η τιμή των ηλεκτρικών αυτοκινήτων συνεχίζει να μειώνεται και το μερίδιο αγοράς τους αυξάνεται συνεχώς. Το 2020, περίπου ένα στα 25 αυτοκίνητα που πωλούνται παγκοσμίως θα είναι ηλεκτρικά- λίγα μόλις χρόνια αργότερα, το 2023, θα είναι ένα στα πέντε. Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα βρίσκονται πλέον στο επίκεντρο των στρατηγικών των περισσότερων αυτοκινητοβιομηχανιών για το μέλλον. Μαζί με τις ταχέως αυξανόμενες επενδύσεις που γίνονται στην κατασκευή μπαταριών, αυτό καθιστά μια στροφή μακριά από αυτά απίθανη και μη πρακτική.
- Η καθαρή ενέργεια επωφελείται επίσης από μια καταιγιστική τεχνολογική καινοτομία. Μετά τις ανησυχίες ότι η συμφόρηση στην προμήθεια κρίσιμων ορυκτών όπως το λίθιο θα μπορούσε να εμποδίσει την παραγωγή μπαταριών για ηλεκτρικά αυτοκίνητα, ο κλάδος ανταποκρίθηκε με την ταχεία διάθεση στην αγορά νέων χημικών προϊόντων μπαταριών που θα μειώσουν την εξάρτησή τους από βασικά ορυκτά. Και η καινοτομία κινείται γρήγορα σε άλλες αναδυόμενες τεχνολογίες χαμηλών εκπομπών, όπως οι ηλεκτρολύτες για την παραγωγή υδρογόνου και οι νέες διεργασίες για την παραγωγή πράσινου χάλυβα.
- Μια άλλη βασική δύναμη που λειτουργεί είναι η ενεργειακή ασφάλεια. Η παγκόσμια ενεργειακή κρίση που ξέσπασε το 2022 άσκησε μεγάλη πίεση στο κόστος ζωής και αποκάλυψε τις αδυναμίες του υφιστάμενου ενεργειακού μας συστήματος που κυριαρχείται από ορυκτά καύσιμα. Ανέδειξε τα οφέλη της ενεργειακής ασφάλειας των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, της πυρηνικής ενέργειας και των ενεργειακά αποδοτικών τεχνολογιών, όπως τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα και οι αντλίες θερμότητας, που μειώνουν την έκθεση των καταναλωτών στις ασταθείς τιμές των ορυκτών καυσίμων. Αυτές οι οικονομικές εκτιμήσεις και οι εκτιμήσεις για την ενεργειακή ασφάλεια κατέστησαν σαφές ότι το μέλλον της ενέργειας – και συνεπώς των οικονομιών και των βιομηχανιών μας – βρίσκεται στις καθαρές τεχνολογίες. Αυτό έχει προκαλέσει μια αναγέννηση της βιομηχανικής πολιτικής μεταξύ των κυβερνήσεων σε όλο τον κόσμο, καθώς επιδιώκουν να διασφαλίσουν ότι οι οικονομίες τους βρίσκονται στην πρώτη γραμμή της νέας παγκόσμιας ενεργειακής οικονομίας που αναδύεται.
Η χώρα που ηγείται της ανάπτυξης της καθαρής ενέργειας είναι η Κίνα, η οποία εγκατέστησε τόση ηλιακή ισχύ το 2023 όση όλος ο κόσμος το 2022. Η Κίνα είναι επίσης άνετα ο μεγαλύτερος παίκτης στις παγκόσμιες αλυσίδες εφοδιασμού για φωτοβολταϊκά, ανεμογεννήτριες, ηλεκτρικά αυτοκίνητα και άλλες σημαντικές τεχνολογίες και επενδύει σε παραγωγική ικανότητα και σε άλλες περιοχές. Ανεξάρτητα από τη θέση τους όσον αφορά την πολιτική για το κλίμα, εάν οι χώρες θέλουν να ανταγωνιστούν την Κίνα στις βιομηχανίες του μέλλοντος, πρέπει να διπλασιάσουν τα σχέδια για καθαρή ενέργεια και όχι να τα μειώσουν.