Ο σταθμός φόρτισης μπαταριών Xiaowuji που άνοιξε η Sinopec τον Δεκέμβριο του 2023 προσφέρει μια γεύση από το μέλλον της Κίνας μετά τη βενζίνη. Διαθέτοντας 70 σημεία ταχείας φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων ο σταθμός είναι ένας από τους χιλιάδες που κατασκευάζει ο κρατικός πετρελαϊκός γίγαντας σε όλη τη χώρα, καθώς προσπαθεί να προσαρμοστεί στην ηλεκτροκίνηση.
Σύμφωνα με το Reuters, οι πωλήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων στη μεγαλύτερη αγορά αυτοκινήτων στον κόσμο αναμένεται να αντιπροσωπεύουν το 40% των 23 εκατομμυρίων αυτοκινήτων που θα πωληθούν φέτος. Η ζήτηση βενζίνης της Κίνας προβλέπεται να κορυφωθεί έως το 2025 και θα μπορούσε να μειωθεί στο μισό έως το 2045, καθιστώντας μια στρατηγική στροφή επιτακτική ανάγκη για τους μεγαλύτερους διυλιστές και εμπόρους πετρελαίου της, τη Sinopec και την PetroChina.
Οι κρατικές πετρελαϊκές εταιρείες διαχειρίζονται από κοινού περίπου το 50% των περισσότερων από 100.000 πρατηρίων καυσίμων στην Κίνα και οι πωλήσεις καυσίμων αντιπροσωπεύουν σχεδόν το ήμισυ των εσόδων τους.
Ωστόσο, ο δημόσιος τομέας φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων της Κίνας πλήττεται από τον κατακερματισμό της αγοράς, την πλεονάζουσα παραγωγική ικανότητα, τη χαμηλή χρήση και τις απώλειες, γεγονός που θέτει προκλήσεις για τις εταιρείες πετρελαίου που προσπαθούν να προσαρμόσουν τα επιχειρηματικά τους μοντέλα.
Ένα πρόσφατο απόγευμα καθημερινής ημέρας, 54 από τα 70 σημεία φόρτισης στο σταθμό Xiaowuji ήταν αδρανή. Οι περισσότεροι πελάτες ήταν οδηγοί ταξί, ένας από τους οποίους δήλωσε ότι η φόρτιση εκεί ήταν ταχύτερη, αν και ελαφρώς ακριβότερη, από τη φόρτιση στο σπίτι.
Η Sinopec, η οποία λειτουργούσε 21.000 σημεία φόρτισης στο τέλος του 2023, έχει διαθέσει φέτος 18,4 δισεκατομμύρια γιουάν (2,55 δισεκατομμύρια δολάρια) στον τομέα διανομής της για την κατασκευή ενός ολοκληρωμένου δικτύου ενεργειακών σταθμών, αυξημένο κατά 17,2% σε σχέση με πέρυσι. Ο όμιλος σχεδιάζει να κατασκευάσει 5.000 σταθμούς φόρτισης μέχρι το 2025.
Η PetroChina, η οποία διαχειρίζεται 28.000 σημεία φόρτισης μέσω της πρόσφατα εξαγορασθείσας θυγατρικής Potevio New Energy, ανακοίνωσε ότι σχεδιάζει να αυξήσει τις κεφαλαιακές δαπάνες για το μάρκετινγκ και τη διανομή κατά 49,8% σε 7 δισεκατομμύρια γιουάν το 2024, εστιάζοντας σε ολοκληρωμένους σταθμούς που παρέχουν πετρέλαιο, φυσικό αέριο, υδρογόνο και φόρτιση, σύμφωνα με τα αρχεία της εταιρείας. Η εταιρεία σχεδιάζει να κατασκευάσει επιπλέον 1.000 σταθμούς ανταλλαγής μπαταριών EV φέτος.
Καθένας από αυτούς έχει μερίδιο αγοράς περίπου 1% των 2,73 εκατομμυρίων δημόσιων σημείων φόρτισης στην Κίνα.
Το πρόβλημα της πλεονάζουσας παραγωγικής ικανότητας της Κίνας
Οι περισσότεροι ιδιοκτήτες ηλεκτρικών οχημάτων στην Κίνα μπορούν να φορτίζουν τα οχήματά τους στα οικιστικά τους συγκροτήματα, πράγμα που σημαίνει ότι το 68% των 8,6 εκατομμυρίων σημείων φόρτισης στην Κίνα είναι πιο αργοί, μη δημόσιοι φορτιστές.
Στη Νορβηγία, όπου τα πλήρως ηλεκτρικά οχήματα αντιπροσωπεύουν περίπου το 21% των αυτοκινήτων που κυκλοφορούν στους δρόμους και πάνω από το 90% των πωλήσεων νέων αυτοκινήτων, οι διαχειριστές σταθμών φόρτισης αναφέρουν υψηλά επίπεδα φόρτισης στο σπίτι και μεγάλη μεταβλητότητα της χρήσης των δημόσιων φορτιστών.
Η Circle K, ο μεγαλύτερος φορέας εκμετάλλευσης δημόσιας ταχείας φόρτισης στη Νορβηγία, δήλωσε ότι η επιχείρησή της για τη φόρτιση drop-in ήταν κερδοφόρα, αλλά σημείωσε ότι, σε αντίθεση με την Κίνα, η αύξηση της χρήσης των ηλεκτρικών οχημάτων στη Νορβηγία ξεπέρασε την αύξηση των δημόσιων σημείων φόρτισης.
Το δεύτερο εξάμηνο του 2022, στην Κίνα αντιστοιχούσαν επτά EV ανά φορτιστή. Συγκριτικά, οι αναλογίες στις ΗΠΑ και την Ευρώπη ήταν 14,6 και 17,6 αυτοκίνητα ανά φορτιστή, αντίστοιχα, σύμφωνα με στοιχεία της Ένωσης Επιβατηγών Αυτοκινήτων της Κίνας.
Η αγορά φόρτισης της Κίνας είναι επίσης ιδιαίτερα κατακερματισμένη. Οι πέντε κορυφαίες εταιρείες κατέχουν μερίδιο αγοράς 65,2%, σύμφωνα με τη Συμμαχία Προώθησης Υποδομών Φόρτισης Ηλεκτρικών Οχημάτων. Με τόσο μεγάλο ανταγωνισμό για την εξυπηρέτηση σχετικά λιγότερων οδηγών ηλεκτρικών οχημάτων, πολλά σημεία φόρτισης παρουσιάζουν χαμηλή χρήση και παραμένουν αδρανή για μεγάλο μέρος της ημέρας.
Τα σημεία φόρτισης που διαχειρίζεται η Star Charge, ο μεγαλύτερος παίκτης, εκτιμάται από την Rystad ότι αποφέρουν μόνο 9,58 έως 9,94 δολάρια σε έσοδα ανά ημέρα. Οι φορτιστές που διαχειρίζεται η TELD, ο νούμερο 2 πωλητής, εκτιμάται από την Rystad ότι αποφέρουν 12,77 έως 13,25 δολάρια ανά ημέρα.
Η TELD, θυγατρική της Qingdao TGOOD Electric Co, ανέφερε ζημία 26 εκατομμυρίων γιουάν το 2022.
Η Star Charge δεν απάντησε σε αίτημα για σχολιασμό. Η TELD δήλωσε ότι η αγορά EV της Κίνας εξακολουθεί να αναπτύσσεται και η χρήση θα αυξηθεί.
Ωστόσο, οι ξένες μεγάλες εταιρείες με μικρότερα, πιο γεωγραφικά συγκεντρωμένα αποτυπώματα φόρτισης έχουν αναφέρει καλύτερα αποτελέσματα.
Η Shell, η οποία λειτουργεί 800 αυτόνομους σταθμούς φόρτισης στη χώρα και πρόσφατα άνοιξε τον μεγαλύτερο σταθμό φόρτισης παγκοσμίως στη νότια πόλη Shenzhen, έχει επίσης αναφέρει καλύτερα ποσοστά χρήσης της τάξης του 25% στην Κίνα, με τους οδηγούς ηλεκτρικών οχημάτων να επισκέπτονται τους σταθμούς φόρτισης δύο φορές συχνότερα από ό,τι τα συμβατικά οχήματα τα πρατήρια καυσίμων.