Τα μεταχειρισμένα ηλεκτρικά αυτοκίνητα φαίνεται πως σύντομα θα είναι φθηνότερα από τα πετρελαιοκίνητα οχήματα. Ένας έλεγχος για τα μεταχειρισμένα αυτοκίνητα δείχνει πως η αξία μεταπώλησης για τις μάρκες ηλεκτρικών αυτοκινήτων μειώνεται σταθερά.
Μάλιστα, η πτώση των τιμών οδηγεί παράλληλα στο να αναγκάζονται οι εταιρείες παραγωγής αυτοκινήτων να στηρίζουν όλο και περισσότερο τις τιμές μεταπώλησης των μεμονωμένων μοντέλων όταν πρόκειται για προσφορές χρηματοδοτικής μίσθωσης.
Την ίδια ώρα, προκειμένου να αναχαιτίσουν τις τάσεις μείωσης των τιμών των μεταχειρισμένων ηλεκτρικών αυτοκινήτων, ορισμένες εταιρείες χρηματοδοτικής μίσθωσης θυγατρικές των αυτοκινητοβιομηχανιών (πχ VW) έχουν ανακοινώσει ήδη αύξηση του χρόνου μίσθωσης.
Παράλληλα, μετά τον τερματισμό των κρατικών επιδοτήσεων για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, πολλοί κατασκευαστές προχώρησαν στη μείωση την τιμή των ηλεκτρικών οχημάτων τους, αν και πολλές από αυτές τις προσφορές ισχύουν μόνο μέχρι το τέλος Μαρτίου, ενώ πολλοί κατασκευαστές αφήνουν ανοιχτό το τι θα συμβεί από τον Απρίλιο και μετά.
Τι δείχνουν οι μετρήσεις της αγοράς
Η απότομη πτώση της υπολειμματικής αξίας των ηλεκτρικών αυτοκινήτων συνεχίζεται. Όπως προκύπτει από τα στοιχεία του «χρηματιστηρίου» μεταχειρισμένων αυτοκινήτων Autoscout24, τα οποία έχει στη διάθεσή της η Handelsblatt, οι καμπύλες τιμών των μεταχειρισμένων ηλεκτρικών αυτοκινήτων συγκλίνουν όλο και περισσότερο με εκείνες των μεταχειρισμένων οχημάτων εσωτερικής καύσης.
Η μέση τιμή των ηλεκτρικών αυτοκινήτων που διακινήθηκαν στην πύλη Αutoscout24 ήταν 29.548 ευρώ τον Μάρτιο – περίπου 26% χαμηλότερη από ό,τι πριν από ένα χρόνο. Αντίθετα, η καμπύλη τιμών για τα πετρελαιοκίνητα οχήματα παρέμεινε σχετικά σταθερή σε μέσο όρο 28.115 ευρώ.
«Με καθαρά μαθηματικούς όρους, είναι θέμα χρόνου να εξισωθούν οι τιμές των μεταχειρισμένων ηλεκτρικών οχημάτων με τις γενικές τιμές των μεταχειρισμένων αυτοκινήτων ή ακόμη και να πέσουν κάτω από αυτές», λέει ο Στέφαν Σνεκ, επικεφαλής πωλήσεων Γερμανίας στο Autoscout24.
Υποθέτει ότι η πίεση των τιμών στις μάρκες στον τομέα της ηλεκτροκίνησης θα παραμείνει υψηλή κατά τη διάρκεια του έτους. Αυτό έχει συγκεκριμένες συνέπειες για τους καταναλωτές που σκέφτονται να αγοράσουν ένα μεταχειρισμένο αυτοκίνητο ή να μισθώσουν ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο.
Έρχεται η ισοτιμία μεταξύ ηλεκτρικών κινητήρων και κινητήρων εσωτερικής καύσης
Στα τέλη του έτους, οι ειδικοί του Ερευνητικού Κέντρου Jülich είχαν ήδη προβλέψει την ισοτιμία των τιμών για τα νέα ηλεκτρικά αυτοκίνητα και τους κινητήρες εσωτερικής καύσης μεσαίας κατηγορίας από το 2025.
Οι τιμές των μεταχειρισμένων αυτοκινήτων θα μπορούσαν τώρα να εξισωθούν νωρίτερα, επειδή οι τιμές μεταπώλησης των ηλεκτρικών αυτοκινήτων μειώνονται εδώ και μήνες ταχύτερα από εκείνες των κινητήρων εσωτερικής καύσης.
Σύμφωνα με την τελευταία έκθεση της DAT, οι πωλητές ενός αυτοκινήτου βενζίνης ή ντίζελ τριών ετών μπορούν να αναμένουν κατά μέσο όρο το 65% της προηγούμενης τιμής καταλόγου, έναντι 54% για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα.
Σύμφωνα με το Autoscout, τέσσερα από τα δέκα πιο περιζήτητα μεταχειρισμένα ηλεκτρικά αυτοκίνητα έχουν μειώσει την τιμή τους κατά περίπου 30% σε σύγκριση με το ίδιο τρίμηνο πέρυσι. Σε αυτά περιλαμβάνονται μοντέλα, όπως η ηλεκτρική έκδοση του μικρομεσαίου Smart, τα μοντέλα Audi e-tron 50 και 55 quattro και το μικρομεσαίο ηλεκτρικό αυτοκίνητο ID.3 της VW.
Πριν από το Πάσχα, ένα τρίχρονο ID.3 με 60.000 χιλιόμετρα στο ρολόι μπορούσε να αγοραστεί στην πλατφόρμα για κάτι λιγότερο από 20.000 ευρώ.
Αρκετά VW Golf της ίδιας ηλικίας ήταν μόνο 1000 έως 2000 ευρώ λιγότερα κατά μέσο όρο. Σύμφωνα με τον διαμορφωτή της VW, το φθηνότερο νέο ID.3 χωρίς έκπτωση κοστίζει 40.000 ευρώ, ενώ το φθηνότερο Golf με κινητήρα εσωτερικής καύσης κοστίζει λίγο πάνω από 27.000 ευρώ.
Φθηνές μεταχειρισμένες ηλεκτρικές Porsche
Στην premium κατηγορία, οι μειώσεις των τιμών για τα νεαρά μεταχειρισμένα ηλεκτρικά αυτοκίνητα είναι ακόμη πιο επώδυνες για την αυτοκινητοβιομηχανία σε απόλυτους αριθμούς. Για παράδειγμα, μια Porsche Taycan τριών ετών με μόλις 35.000 χιλιόμετρα στο ανταλλακτήριο αυτοκινήτων mobile.de προσφέρεται σήμερα για λιγότερο από 70.000 ευρώ.
Στο Ηνωμένο Βασίλειο, η τιμή του μεταχειρισμένου αυτοκινήτου για την ηλεκτρική Porsche είναι σε ορισμένες περιπτώσεις ακόμη και κάτω από 50.000 λίρες (58.000 ευρώ). Σύμφωνα με τον διαμορφωτή της Porsche, η Taycan κοστίζει σήμερα τουλάχιστον 100.000 ευρώ όταν είναι καινούργια.
«Τα μεταχειρισμένα ηλεκτρικά αυτοκίνητα δεν είναι προς το παρόν ελκυστικά για τους ιδιώτες και τους εμπορικούς πελάτες», λέει ο Tόμας Πεκρούν, έμπορος Skoda και αντιπρόεδρος της Γερμανικής Ένωσης Εμπορίου Αυτοκινήτων (ZDK).
Οι εκπτωτικές εκστρατείες για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα έχουν αντίκτυπο
Κατά τη γνώμη του Πεκρούν, η πτώση των τιμών μεταπώλησης αποτελεί αναγκαία εξομάλυνση.
Τα μόνα ηλεκτρικά και μεταχειρισμένα αυτοκίνητα που πάνε καλά αυτή τη στιγμή στις αντιπροσωπείες του είναι μικρά αυτοκίνητα όπως το Skoda Citigo – ένα μοντέλο που η θυγατρική της VW δεν παράγει μετά την κρίση με τον κορονοϊό.
«Ακούμε εδώ και μήνες ότι τα μεταχειρισμένα ηλεκτρικά αυτοκίνητα κάθονται στις αυλές των εμπόρων σαν μολύβι», λέει ο ειδικός σε θέματα αυτοκινήτων, Στέφαν Μπράτσελ από το Centre of Automotive Management (CAM) στο Bergisch Gladbach, ο οποίος βλέπει την πτώση των τιμών ως αντίδραση σε αυτή τη χαμηλή ζήτηση.
Επιπλέον, υπάρχουν εκπτωτικές εκστρατείες για τα νέα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, οι οποίες έχουν αντίκτυπο και στις τιμές των μεταχειρισμένων αυτοκινήτων. Επιπλέον, τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα τείνουν να ξεπεραστούν πιο γρήγορα από ό,τι ένας κινητήρας εσωτερικής καύσης, λόγω των τεχνικών εξελίξεων στις μπαταρίες και το λογισμικό, λέει ο Μπράτσελ.
CAR: Τα ποσοστά χρηματοδοτικής μίσθωσης υποστηρίζονται σθεναρά από τους κατασκευαστές
Η πτώση των τιμών των μεταχειρισμένων ηλεκτρικών αυτοκινήτων οδηγεί επίσης στο να πρέπει οι κατασκευαστές αυτοκινήτων να στηρίζουν όλο και περισσότερο τις τιμές μεταπώλησης των μεμονωμένων μοντέλων όταν πρόκειται για προσφορές χρηματοδοτικής μίσθωσης.
Οι δόσεις χρηματοδοτικής μίσθωσης βασίζονται στην προβλεπόμενη αξία μεταπώλησης των οχημάτων στο τέλος της σύμβασης χρηματοδοτικής μίσθωσης, γνωστή και ως υπολειμματική αξία. Αυτή με τη σειρά της συνδέεται με τις πραγματικές τιμές των μεταχειρισμένων αυτοκινήτων στην αγορά.
Εάν οι τιμές των νέων και μεταχειρισμένων αυτοκινήτων για ένα μοντέλο μειωθούν κατά τη διάρκεια μερικών μηνών, αυτό έχει αρνητικό αντίκτυπο στην προβλεπόμενη υπολειμματική αξία. Για να αποφύγει ο πελάτης να πληρώσει επιπλέον κατά τη χρηματοδοτική μίσθωση, οι κατασκευαστές συνήθως παρεμβαίνουν και αναλαμβάνουν τον κίνδυνο της υπολειμματικής αξίας.
Το Centre Automotive Research (CAR) στο Ντούισμπουργκ υπολόγισε τον βαθμό στον οποίο παρεμβαίνει σήμερα η αυτοκινητοβιομηχανία για μια έκθεση που δεν έχει ακόμη δημοσιευθεί:
Σύμφωνα με την έκθεση, οι κατασκευαστές αυτοκινήτων αναλαμβάνουν σήμερα τουλάχιστον το έντεκα τοις εκατό της απομείωσης στις προσφορές χρηματοδοτικής μίσθωσης. Για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, το ποσοστό αυτό φτάνει το 15%.
Σύμφωνα με την CAR, οι υπολειμματικές αξίες των ηλεκτρικών μοντέλων Q4 e-tron και Q8 e-tron της Audi, των VW ID.3 και ID.5, του Smart SUV #1 και του μεγάλου ηλεκτρικού διαμετρήματος Mercedes EQS υποστηρίζονται περισσότερο.
Για τον υπολογισμό, οι εμπειρογνώμονες αυτοκινήτων με έδρα το Ντούισμπουργκ συνέκριναν τα επίσημα ποσοστά leasing των κατασκευαστών με τις υπολειμματικές αξίες που υποθέτει η ADAC για τα μοντέλα μετά από τρία χρόνια και 15.000 χιλιόμετρα ανά έτος.
Εάν οι υπολειμματικές αξίες των ηλεκτρικών αυτοκινήτων συνεχίσουν να μειώνονται απότομα, το ποσοστό κινδύνου του κατασκευαστή θα αυξηθεί.
Ένα σενάριο που ο κλάδος θεωρεί αρκετά ρεαλιστικό. «Υποθέτουμε ότι αυτή η τάση θα συνεχιστεί το 2024 και θα οδηγήσει σε χαμηλότερο αποτέλεσμα από την πώληση των επιστροφών χρηματοδοτικής μίσθωσης», δήλωσε πρόσφατα ο οικονομικός διευθυντής της BMW, Βάλτερ Μερτλ στις προβλέψεις του για το τρέχον οικονομικό έτος.
VW: Διατηρεί τα μισθωμένα ηλεκτρικά αυτοκίνητα στο χαρτοφυλάκιό της για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα
Οι πρώτοι κατασκευαστές λαμβάνουν ήδη αντίμετρα. Η θυγατρική εταιρεία χρηματοδοτικής μίσθωσης της VW, η Volkswagen Financial Services, για παράδειγμα, ανακοίνωσε κατόπιν αιτήματος ότι προτίθεται να διατηρήσει τα ηλεκτρικά οχήματα «στο δικό της χαρτοφυλάκιο για όσο το δυνατόν μεγαλύτερο χρονικό διάστημα στο μέλλον», προκειμένου να «προσφέρει στους πελάτες της ελκυστική χρηματοδοτική μίσθωση μεταχειρισμένων αυτοκινήτων».
Γίνεται λόγος για έναν δεύτερο, ίσως και τρίτο κύκλο χρηματοδοτικής μίσθωσης για τα ηλεκτρικά οχήματα. «Αυτό θα επιτρέψει στη Volkswagen να διατηρήσει τον έλεγχο και να αποφύγει τις απώλειες που θα προέκυπταν σήμερα κατά την πώληση των αποδόσεων της χρηματοδοτικής μίσθωσης», κατηγοριοποιεί ο Μπράτσελ.
Σύμφωνα με τον εμπειρογνώμονα της Autoscout24, Σνεκ, το μέλλον των υπολειμματικών αξιών εξαρτάται από πολλούς παράγοντες «όπως η παραγωγή νέων αυτοκινήτων, η τιμολογιακή πολιτική των κατασκευαστών, καθώς και η προσφορά και η ζήτηση».
Μετά την ακύρωση των κρατικών επιδοτήσεων για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, πολλοί κατασκευαστές παρενέβησαν και μείωσαν την τιμή των ηλεκτρικών οχημάτων τους, σε ορισμένες περιπτώσεις σημαντικά.
Ωστόσο, πολλές από αυτές τις προσφορές ισχύουν μόνο μέχρι το τέλος Μαρτίου. Πολλοί κατασκευαστές αφήνουν ανοιχτό το τι θα συμβεί από τον Απρίλιο και μετά.
Μια εκπρόσωπος της μάρκας VW εξηγεί ότι θέλουν «να συνεχίσουν να προσφέρουν αξιοπιστία και ελκυστικές προσφορές». «Με αυτόν τον τρόπο, φροντίζουμε να χρησιμοποιούμε τις εκπτώσεις στρατηγικά, ώστε να διατηρούμε την ισορροπία μεταξύ της προώθησης των πωλήσεων και της κερδοφορίας».
Σε λίγες μόνο ημέρες, θα είναι σαφές προς ποια κατεύθυνση θα πρέπει οι κατασκευαστές να βρουν αυτή την ισορροπία, καταλήγει το δημοσίευμα.