Η Ρωσία αύξησε τις εισαγωγές βενζίνης από τη γειτονική Λευκορωσία τον Μάρτιο για να αντιμετωπίσει τον κίνδυνο ελλείψεων στην εγχώρια αγορά της λόγω των μη προγραμματισμένων επισκευών στα ρωσικά διυλιστήρια μετά από επιθέσεις με μη επανδρωμένα αεροσκάφη, δήλωσαν τέσσερις πηγές από τη βιομηχανία και το εμπόριο την Τετάρτη, σύμφωνα με το Reuters.
Συνήθως η Ρωσία είναι καθαρός εξαγωγέας καυσίμων και προμηθευτής στις διεθνείς αγορές, αλλά η διακοπή της λειτουργίας του ρωσικού διυλιστηρίου ανάγκασε τις πετρελαϊκές εταιρείες να κάνουν εισαγωγές.
Ήδη η Ρωσία απαγόρευσε τις εξαγωγές βενζίνης από την 1η Μαρτίου για να προσπαθήσει να εξασφαλίσει αρκετά καύσιμα για την εγχώρια αγορά της μετά τις επανειλημμένες επιθέσεις ουκρανικών μη επανδρωμένων αεροσκαφών σε ρωσικά διυλιστήρια από την αρχή του έτους.
Η Ρωσία εισάγει κανονικά πολύ λίγα καύσιμα από τη Λευκορωσία, αν και στράφηκε σε αυτήν τον περασμένο Αύγουστο-Οκτώβριο, όταν αντιμετώπισε ελλείψεις καυσίμων που οδήγησαν σε ραγδαία αύξηση των τιμών της βενζίνης και προκάλεσαν άλλη μια απαγόρευση εξαγωγής πετρελαιοειδών.
Φέτος, η Ρωσία αύξησε και πάλι τις εισαγωγές βενζίνης από τη Λευκορωσία και το πρώτο εξάμηνο του Μαρτίου έφθασαν σχεδόν τους 3.000 μετρικούς τόνους, δήλωσαν πηγές του Reuters που γνωρίζουν τα στατιστικά στοιχεία.
Τον Φεβρουάριο, η Ρωσία εισήγαγε 590 τόνους, ενώ τον Ιανουάριο δεν υπήρξαν αποστολές από τη Λευκορωσία.
Δύο βιομηχανικές πηγές, οι οποίες ζήτησαν ανωνυμία επειδή δεν είχαν την άδεια να μιλήσουν δημοσίως, δήλωσαν ότι γίνονται συζητήσεις για περαιτέρω εισαγωγές μεταξύ κυβερνήσεων και πετρελαϊκών εταιρειών.
Ένας από αυτούς δήλωσε ότι οι συζητήσεις ήταν δύσκολες, καθώς η Λευκορωσία δίνει προτεραιότητα στις εξαγωγές των καυσίμων της στις διεθνείς αγορές.
Το πόσο θα απαιτηθεί από τη Ρωσία θα εξαρτηθεί από το χρονοδιάγραμμα των επισκευών των διυλιστηρίων, δήλωσε μία άλλη πηγή.
Οι ρωσικές πετρελαϊκές εταιρείες μπορούν να αυξήσουν τις προμήθειες πετρελαίου στα λευκορωσικά διυλιστήρια με αντάλλαγμα επιπλέον πετρελαιοειδή για προμήθεια στη Ρωσία, ανέφεραν οι πηγές της βιομηχανίας.
Η Λευκορωσία εξάγει γενικά τα πετρελαιοειδή της μέσω ρωσικών λιμανιών της Βαλτικής στις διεθνείς αγορές στο πλαίσιο μακροπρόθεσμων συμφωνιών διαμετακόμισης μεταξύ των κρατών.
Η Λευκορωσία διαθέτει δύο διυλιστήρια πετρελαίου – το διυλιστήριο πετρελαίου Naftan στο Novopolotsk και το διυλιστήριο πετρελαίου Mozyr.
Καθένα από αυτά έχει δυναμικότητα 12 εκατομμυρίων τόνων ετησίως (περίπου 240.000 βαρέλια ημερησίως), αλλά συνήθως λειτουργούν με χαμηλότερη δυναμικότητα, διυλίζοντας το καθένα περίπου 9 εκατομμύρια τόνους ετησίως (περίπου 180.000 βαρέλια ημερησίως).
Δεν είναι σαφές κατά πόσο η Λευκορωσία μπορεί να αυξήσει την παραγωγή και πηγές της βιομηχανίας έχουν δηλώσει ότι υπάρχουν τεχνικά εμπόδια.
Τα διυλιστήρια στη Λευκορωσία χρησιμοποιούν ως επί το πλείστον ρωσικό πετρέλαιο ως πρώτη ύλη, ενώ οι ρωσικές πετρελαϊκές εταιρείες, οι οποίες έχουν θυγατρικές στη Λευκορωσία, αγοράζουν επίσης βενζίνη από τα διυλιστήρια για να προμηθεύουν τα πρατήρια καυσίμων τους στη Λευκορωσία.