Η νορβηγική Διεύθυνση Πολιτικής Προστασίας (DSB) έδωσε την έγκρισή της για την κατασκευή μιας εγκατάστασης δεξαμενισμού αμμωνίας στη βάση Fjord Base στο Florø, στη Νορβηγία την οποία σχεδιάζουν η Yara Clean Ammonia, θυγατρική της Yara International, η Azane, νορβηγική νεοσύστατη επιχείρηση δεξαμενισμού αμμωνίας, και η Fjord Base, νορβηγική βάση εφοδιασμού.
Η άδεια σηματοδοτεί ένα σημαντικό ορόσημο για την ενεργοποίηση της αμμωνίας ως ένα ασφαλές και χαμηλών εκπομπών ναυτιλιακό καύσιμο, δήλωσε η Yara, προσθέτοντας ότι παρόλο που το ενδιαφέρον για την αμμωνία ως καύσιμο ναυτιλίας χωρίς άνθρακα είναι μεγάλο, το τελικό σκέλος του ταξιδιού, από το εργοστάσιο παραγωγής στο πλοίο, έχει λείψει.
Σύμφωνα με την Yara, ο σχεδιαζόμενος τερματικός σταθμός αποτελείται από μια πλωτή σταθερή φορτηγίδα με χωρητικότητα 1000 κυβικών μέτρων ή 650 τόνων αμμωνίας χαμηλών εκπομπών και η άδεια επιτρέπει έως και 416 λειτουργίες ετησίως, πολλές από τις οποίες αναμένεται να είναι εργασίες δεξαμενισμού για υπεράκτια εφοδιαστικά πλοία που προσεγγίζουν τακτικά τη Fjord Base στο Florø. Όσον αφορά τα επόμενα βήματα του έργου, η Yara αποκάλυψε ότι η Yara Clean Ammonia, η Azane και η Fjord Base θα ξεκινήσουν τις εργασίες με τους εταίρους τους στο έργο για να λάβουν άδεια από τον τοπικό δήμο πριν από την τελική επενδυτική απόφαση (FID). «Η Yara Clean Ammonia, η Azane και η Fjord Base έχουν αποδείξει πως ο σχεδιαζόμενος τερματικός σταθμός δεξαμενισμού αμμωνίας μπορεί να ανταποκριθεί στις αυστηρές απαιτήσεις ασφαλείας της Νορβηγικής Διεύθυνσης Πολιτικής Προστασίας (DSB)”, επεσήμανε η Yara.
Η ναυτιλιακή βιομηχανία αναζητά νέα καύσιμα μηδενικών εκπομπών, η αμμωνία μαζί με το υδρογόνο και την μεθανόλη βρίσκονται στο επίκεντρο των ερευνών. Η αμμωνία είναι ένα άχρωμο καύσιμο που δεν εκπέμπει διοξείδιο του άνθρακα όταν καίγεται. Μπορεί να κατασκευαστεί με την χρήση ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, ενώ μπορεί να χρησιμοποιηθεί από κυψέλες καυσίμου και από κινητήρες εσωτερικής καύσης. Σε αντίθεση με το υδρογόνο, η αμμωνία δεν χρειάζεται να αποθηκεύεται σε δεξαμενές υψηλής πίεσης ή κρυογονικές. Επίσης έχει περίπου 10 φορές την ενεργειακή πυκνότητα των μπαταριών ιόντων λιθίου. Έτσι, ως καύσιμο μηδενικών εκπομπών, η αμμωνία «υπόσχεται» πολλά. Αν και προς το παρόν δεν υπάρχει πλοίο που να λειτουργεί με αυτό το καύσιμο, υπάρχει ένας αριθμός κατασκευαστών κινητήρων που αναπτύσσουν κατάλληλους κινητήρες. Ωστόσο, καταγράφονται και κάποιες ανησυχίες που πρέπει να ξεπεράσουν οι μηχανικοί. Πρώτα η αμμωνία είναι ένα επικίνδυνο προϊόν, είναι επίσης διαβρωτικό και όταν καίγεται σε υψηλές θερμοκρασίες μπορεί να παράγει διοξείδιο του αζώτου, το οποίο συμβάλλει στην αιθαλομίχλη και την όξινη βροχή. Παράγει επίσης οξείδιο του αζώτου, ένα αέριο του θερμοκηπίου πιο ισχυρό από το διοξείδιο του άνθρακα και το μεθάνιο. Τα παραπάνω είναι γνωστά «ελαττώματα» της αμμωνίας που επηρεάζουν και την πρόοδο του σχεδιασμού των πλοίων.