Για φαινόμενο «ντόμινο» στις εφοδιαστικές αλυσίδες κάνουν λόγο οι αναλυτές στο BBC, μετά τη συντριβή ενός πλοίου μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων σε γέφυρα στην πόλη της Βαλτιμόρης των ΗΠΑ. Ο κλάδος της ναυτιλίας, οι αυτοκινητοβιομηχανίες και τα logistics είναι μερικοί κλάδοι που ενδέχεται να δουν τους πρώτους κλυδωνισμούς. Οι εταιρείες logistics άρχισαν αμέσως τις ανακατατάξεις σε άλλα λιμάνια της ανατολικής ακτής για τη διαμετακόμιση των εισαγωγών και των εξαγωγών τους. Ωστόσο, επί του παρόντος, οι εκπρόσωποι της αυτοκινητοβιομηχανίας παρουσιάζονται ψύχραιμοι όσον αφορά στις επιπτώσεις που θα έχει μακροπρόθεσμα το κλείσιμο του λιμανιού.

Αυτό που έβλεπε αρχικά ως φόβο ο εμπορικός κόσμος φαίνεται τώρα μια σκληρή πραγματικότητα μιας και η θαλάσσια κυκλοφορία μέσω του λιμανιού της Βαλτιμόρης, η οποία πέρυσι ανήλθε σε περισσότερους από 47 εκατομμύρια τόνους ξένου φορτίου, θα ανασταλεί «μέχρι νεωτέρας».

Το κλείσιμο του λιμανιού της Βαλτιμόρης μετά την κατάρρευση της γέφυρας, θα μπορούσε να κοστίζει έως και 15 εκατομμύρια δολάρια (13,86 εκατ. ευρώ) την ημέρα, σύμφωνα με ειδικούς, τους οποίους επικαλείται το BBC. Και όλα αυτά διότι μία από τις πιο διάσημες γέφυρες των Ηνωμένων Πολιτειών κατέρρευσε σαν χάρτινος πύργος στη Βαλτιμόρη, όταν ένα τεράστιο φορτηγό πλοίο εμπορευματοκιβωτίων (κοντέινερ) εξετράπη της πορείας του και προσέκρουσε με ταχύτητα οκτώ κόμβων πάνω σε έναν από τους πυλώνες της κατασκευής. Με μήκος που προσεγγίζει τα 300 μέτρα και πλάτος γύρω στα 50, το υπό σημαία Σιγκαπούρης πλοίο «Dali» γκρέμισε μέσα σε λίγα δευτερόλεπτα την οδική γέφυρα Φράνσις Σκοτ Κι στα νερά του ποταμού Πατάπσκο.

Το λιμάνι της Βαλτιμόρης είναι το κορυφαίο λιμάνι των ΗΠΑ όσον αφορά στις εισαγωγές και εξαγωγές αυτοκινήτων και ελαφρών φορτηγών, καθώς και τροχοφόρων αγροτικών οχημάτων και μηχανημάτων έργων. Το 2023 διακινήθηκαν 847.158 αυτοκίνητα και ελαφρά φορτηγά, σύμφωνα με τα στοιχεία του λιμανιού. Το 2023 ήταν η δέκατη τρίτη σερί χρονιά που η Βαλτιμόρη ηγήθηκε των αμερικανικών λιμένων στις εισαγωγές αυτοκινήτων και ελαφρών φορτηγών. Άλλες κορυφαίες εισαγωγές του λιμανιού είναι η ζάχαρη και ο γύψος. Αναλύοντας τα στοιχεία, τα 23 δισ. δολάρια από τα συνολικά 55,2 δισ. δολάρια των εισαγωγών του λιμανιού το 2023 ήταν αυτοκίνητα και ελαφρά φορτηγά. Περίπου 4,8 δισεκατομμύρια δολάρια των εξαγωγών του λιμανιού ήταν αυτοκίνητα. Τα αυτοκίνητα είναι από μεγάλες αμερικανικές εταιρείες και μάρκες του Ηνωμένου Βασιλείου και της ΕΕ, όπως η General Motors, η Ford, η την Jaguar Land Rover, η Nissan, η Fiat και η Audi.

Η Βαλτιμόρη είναι επίσης το μεγαλύτερο λιμάνι των ΗΠΑ κατ’ όγκο για χειρισμό αγροτικών και κατασκευαστικών μηχανημάτων. Είναι επίσης το δεύτερο μεγαλύτερο λιμάνι για τις εξαγωγές άνθρακα των ΗΠΑ. Είναι χαρακτηριστικό πως πέρυσι περισσότερα από 750.000 οχήματα πέρασαν από τη Βαλτιμόρη. Πέρα όμως από την αγορά το λιμάνι της Βαλτιμόρης «συνδέεται» με 15.000 θέσεις εργασίας και υποστηρίζει περίπου 140.000 περισσότερες.

Ο πρόεδρος των ΗΠΑ Τζο Μπάιντεν αντιλαμβάνεται απόλυτα την… καταστροφή της αγοράς μετά την κατάρρευση της γέφυρας και προσπαθεί να δώσει αχτίδα ελπίδας στις αγορές προκειμένου να μην πάρουν την κάτω βόλτα. Όπως ανέφερε σε δημοσιογράφους, η κυβέρνηση των ΗΠΑ «θα κινήσει γη και ουρανό για να ανοίξει ξανά το λιμάνι και να ξαναχτιστεί η γέφυρα το συντομότερο δυνατόν». Όμως πρόσθεσε ότι η διαδικασία «θα πάρει κάποιο χρόνο».