Η αυτοματοποιημένη/αυτόνομη οδήγηση απασχολεί εδώ και πολύ καιρό τον κλάδο της αυτοκινητοβιομηχανίας σε ολόκληρο τον κόσμο. Οι «έξυπνες» οδικές αρτηρίες είναι η τελευταία προσθήκη σε μια σειρά τεχνολογιών αυτοματοποίησης οχημάτων που προορίζονται να φέρουν την επανάσταση της αυτοοδήγησης που μας έχουν υποσχεθεί εδώ και καιρό.

Οι πιο αισιόδοξοι λένε ότι όσο περισσότερες πληροφορίες έχουν οι οδηγοί – υπολογιστές ή άνθρωποι – για τον δρόμο μπροστά τους, τόσο πιο ασφαλής και αποδοτικός θα είναι αυτός ο δρόμος. Το ερώτημα που τίθεται τώρα στο Τέξας είναι αν η προσθήκη τεχνολογίας σε υπάρχοντες δρόμους μπορεί να βελτιώσει δραματικά την ασφάλεια της κυκλοφορίας.

Σύμφωνα με το Bloomberg, το 2023, το Τμήμα Μεταφορών του Τέξας ανακοίνωσε ότι θα συνεργαστεί με μια εταιρεία που ονομάζεται Cavnue για την πιλοτική εφαρμογή του πρώτου αυτόνομου εμπορευματικού διαδρόμου της χώρας σε ένα τμήμα του SH 130 βόρεια του Όστιν.

Αισθητήρες συλλογής δεδομένων των οδικών συνθηκών

Η Cavnue σκοπεύει να προσθέσει αισθητήρες κατά μήκος του οδοστρώματος για να συλλέγει δεδομένα σχετικά με τις οδικές συνθήκες όπως την κυκλοφορία, τον καιρό, τα εμπόδια και, τελικά, να επικοινωνεί με συνδεδεμένα οχήματα και φορτηγά που θα μπορούν να «μιλούν» με τον αυτοκινητόδρομο καθώς θα τρέχουν σε αυτόν. Οι αισθητήρες είναι εγκατεστημένοι σε στύλους που υψώνονται κάθε 200 ή 400 μέτρα κατά μήκος της άκρης του αυτοκινητόδρομου.

Τα προηγμένα χαρακτηριστικά υποβοήθησης οδηγού που επιτρέπουν σε ορισμένα σημερινά οχήματα να πιλοτάρουν τον εαυτό τους βασίζονται σε κάμερες και άλλους αισθητήρες που περιέχονται στο ίδιο το όχημα. Ένας έξυπνος δρόμος μπορεί να επεκτείνει αυτό το οπτικό πεδίο, λέει ο διευθύνων σύμβουλος της Cavnue, Τάιλερ Ντουβάλ. «Είναι πολύ καλύτερο να βλέπεις μισό ή ένα μίλι μπροστά παρά 300 μέτρα μπροστά, ειδικά για τα φορτηγά», αναφέρει, σύμφωνα με το Bloomberg.

Αυτή η εφαρμογή απέχει ακόμη χρόνια. Η Cavnue εγκατέστησε πρόσφατα αυτό που αποκαλεί λωρίδα ταχείας κυκλοφορίας με «τεχνολογικές δυνατότητες» σε ένα τμήμα τριών μιλίων της Interstate 94 μεταξύ του Ανν Άρμπορ και του Ντιτρόιτ. Τον Απρίλιο, κάμερες τοποθετημένες σε στύλους ανά 200 μέτρα θα αρχίσουν να συλλέγουν δεδομένα για τη μοντελοποίηση των λειτουργιών του οδοστρώματος, οι οποίες προσομοιώνονται σε μια εικονική εκδοχή του δρόμου που θα είναι τελικά προσβάσιμη στους οδηγούς μέσω των συστημάτων πλοήγησης με οθόνη αφής.

Οι πληροφορίες αυτές μπορούν να βοηθήσουν όχι μόνο τους οδηγούς, αλλά και τους φορείς που διαχειρίζονται και συντηρούν τους δρόμους.

Σύμφωνα με την επίσημη ιστοσελίδα της Cavnue, ο όγκος των φορτηγών ή εμπορευμάτων στις διασταυρώσεις του Τέξας αναμένεται να αυξηθεί κατά 50% μεταξύ 2016 και 2045. Περισσότερο από το 25% (σε αξία) όλων των αγαθών και υλικών που παράγονται, χρησιμοποιούνται ή εξάγονται στις ΗΠΑ σήμερα ταξιδεύουν στο δίκτυο μεταφορών του Τέξας και το 65% αυτών των εμπορευμάτων διακινείται μέσω της πολιτείας με φορτηγά. Οι αυτοματοποιημένες εμπορευματικές μεταφορές μπορούν να βελτιώσουν την ασφάλεια και την αποτελεσματικότητα αυτών των μετακινήσεων, υποστηρίζοντας τη δέσμευση της πολιτείας να υιοθετήσει προηγμένη τεχνολογία που βελτιώνει τις οδικές της αρτηρίες.

Το συμβόλαιο ύψους 1,4 εκατομμυρίων δολαρίων της Cavnue με την Πολιτεία του Τέξας δεσμεύει την εταιρεία να αναπτύξει ένα πεδίο δοκιμών στο SH 130 για να επιτρέψει στο TxDOT να αξιολογήσει «ολοκληρωμένες βελτιώσεις οδοστρώματος και τεχνολογίας» για την υποστήριξη αυτοματοποιημένων εμπορικών φορτηγών, καθώς και τη δυνατότητα κλιμάκωσης τέτοιων υπηρεσιών σε ολόκληρη την πολιτεία.