Υπό αναδιαμόρφωση βρίσκεται ο παγκόσμιος «χάρτης» της παραγωγής τσιπ για ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Αν και ο γερμανικός κολοσσός Bosch συνεχίζει να κρατά την πρωτιά, έχει αυξηθεί ο ανταγωνισμός τόσο από εταιρείες στη Γερμανία, όσο επίσης από την Κίνα και τις ΗΠΑ.

Δεδομένου του πρωταγωνιστικού ρόλου της Bosch, η ανάλυση των εξελίξεων στη διεθνή παραγωγή τσιπ δεν θα μπορούσε παρά να ξεκινήσει από τη δραστηριότητα του γερμανικού κολοσσού.

Ακόμη και πριν από τις γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίες και την Tesla, ο μεγαλύτερος κατασκευαστής ηλεκτρικών αυτοκινήτων στον κόσμο, η κινεζική BYD αγοράζει σύγχρονα τσιπ εξοικονόμησης ενέργειας από τη Bosch. Ο γερμανικός γίγαντας βρίσκεται στην κορυφή των εταιρειών παραγωγής τσιπ σε όλο τον κόσμο.

Ο μεγαλύτερος προμηθευτής αυτοκινήτων στον κόσμο πετυχαίνει ως κατασκευαστής ημιαγωγών: Στην Κίνα, η Bosch έχει κερδίσει διάσημους πελάτες για τα τσιπ εξοικονόμησης ενέργειας από καρβίδιο του πυριτίου (SiC).

«Ο μεγαλύτερος κατασκευαστής ηλεκτρικών αυτοκινήτων στον κόσμο, η BYD, λειτουργεί με τα τσιπ SiC και η Great Wall Motors είναι ήδη πελάτης μας», δήλωσε στην Handelsblatt ο Μίκαελ Μπούντε, μέλος του διοικητικού συμβουλίου που είναι υπεύθυνος γι’ αυτήν την επιχείρηση. Αυτή είναι η πρώτη φορά που ένας υψηλόβαθμος διευθυντής της Bosch σχολιάζει τους πελάτες σε αυτόν τον τομέα ανάπτυξης.

Εδώ και 60 χρόνια, η Bosch είναι ο μόνος μεγάλος προμηθευτής αυτοκινήτων που φιλοδοξεί να κατασκευάσει τα δικά του τσιπ και αισθητήρες. Η επιμονή της τώρα φαίνεται να αποδίδει καρπούς, σύμφωνα με την Handelsblatt. Αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι η βασική δραστηριότητα με ανταλλακτικά οχημάτων γίνεται όλο και πιο δύσκολη και ανταγωνιστές της όπως η Continental και η ZF αγωνίζονται επίσης. Οι ημιαγωγοί για την αυτοκινητοβιομηχανία και ειδικά τα τσιπ SiC, από την άλλη πλευρά, είναι σε ζήτηση, όσο ποτέ άλλοτε.

Η Bosch επεκτείνει μαζικά την παραγωγή SiC

Τα τσιπ SiC «ηλεκτρίζουν» σήμερα τόσο τους κατασκευαστές ημιαγωγών, όσο και τις αυτοκινητοβιομηχανίες. Αυτό συμβαίνει επειδή καταναλώνουν λιγότερη ενέργεια από τα τσιπ πυριτίου και επομένως επιτρέπουν στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα να έχουν μεγαλύτερη αυτονομία και να φορτίζουν την μπαταρία πιο γρήγορα. Ωστόσο, είναι ακόμα πιο ακριβά.

Πριν από πέντε χρόνια, η Bosch αποφάσισε να δημιουργήσει τη δική της μονάδα παραγωγής τσιπ SiC στο Ρόιτλιγκεν της Γερμανίας.

Το 2021, ο γερμανικός κολοσσός επέκτεινε αυτήν την παραγωγή. Πέρυσι, η εταιρεία ανέβασε ταχύτητα. Η Bosch ανέλαβε ένα υπάρχον εργοστάσιο τσιπ στις ΗΠΑ για 1,5 δισεκατομμύρια δολάρια. Τώρα μετατρέπεται πλήρως σε SiC.

Το 2026, η εταιρεία σχεδιάζει να παραδώσει τα πρώτα εξαρτήματα αμερικανικής κατασκευής. Ο ανταγωνισμός, ωστόσο, είναι σκληρός. Εξάλλου, οι εταιρείες τσιπ επενδύουν πολύ περισσότερο από την Bosch.

Για παράδειγμα, μόνο η εισηγμένη στο DAX εταιρεία Infineon επενδύει πέντε  δισεκατομμύρια ευρώ σε ένα νέο εργοστάσιο SiC στη Μαλαισία. Σύμφωνα με την εταιρεία με έδρα το Μόναχο, αυτό θα είναι το μεγαλύτερο εργοστάσιο SiC στον κόσμο.

Ο διευθύνων σύμβουλος της Infineon, Γιόχεν Χάνεμπεκ, αναμένει μια αγορά SiC επτά δισεκατομμυρίων ευρώ έως το 2030. Περίπου το ήμισυ αυτού του ποσού θα καλυφθεί από την αυτοκινητοβιομηχανία.

Ο Χάνεμπεκ θεωρεί ότι η Infineon έχει ένα πλεονέκτημα λόγω του τεράστιου μεγέθους της: «Είμαι βέβαιος ότι θα επωφεληθούμε από παρόμοιες οικονομίες κλίμακας στο καρβίδιο του πυριτίου, όπως κάναμε με τα τσιπ πυριτίου», δήλωσε πρόσφατα ο διευθυντής στην Ετήσια Γενική Συνέλευση. «Και αυτό ισχύει τόσο για την ανάπτυξη όσο και για την παραγωγή».

Η γαλλοϊταλική ανταγωνίστρια STMicroelectronics δαπανά επίσης δισεκατομμύρια για νέα εργοστάσια SiC. Μαζί με έναν τοπικό εταίρο, η ST κατασκευάζει επίσης μια νέα τοποθεσία στην Κίνα. Επιπλέον, η αμερικανική εταιρεία Wolfspeed σχεδιάζει ένα εργοστάσιο SiC στο Σάαρλαντ με κόστος άνω των 2 δισεκατομμυρίων ευρώ.

Ο αντίπαλος της Bosch, ZF, συμμετέχει στο έργο. Ωστόσο, δεν είναι ακόμη σαφές πότε ακριβώς θα ξεκινήσουν οι κατασκευαστικές εργασίες, με στόχο τις αρχές του 2025.

Η ίδια η Bosch πιστεύει ότι είναι καλά εξοπλισμένη για να αντιμετωπίσει τον ανταγωνισμό. Η απόδοση των τσιπ είναι καθοριστική για τις τελευταίες παραγγελίες, σύμφωνα με τον διευθυντή Μπούντε. Ο αποφασιστικός παράγοντας εδώ είναι η λεγόμενη διαδικασία «χάραξης τάφρου», η οποία επιτρέπει κατακόρυφες δομές υψηλής ακρίβειας στα εξαρτήματα.

«Έχουμε κατακτήσει αυτή την τεχνολογία από την παραγωγή MEMS», εξήγησε ο Μπούντε. Το MEMS σημαίνει μικροηλεκτρομηχανικά συστήματα που χρησιμοποιούνται σε μεγάλους αριθμούς σε smartphones.

Οι αισθητήρες της Bosch είναι πλέον εγκατεστημένοι σε κάθε δεύτερο κινητό τηλέφωνο. Επιπλέον, η Bosch πιστεύει ότι βρίσκεται στην πρώτη γραμμή της μετάβασης από τις συνηθισμένες «γκοφρέτες» με διάμετρο 150 χιλιοστών σε 200 χιλιοστά.

Οι ειδικοί αναφέρονται στις «γκοφρέτες» ως τους δίσκους στους οποίους κατασκευάζονται τα τσιπ. Η μετάβαση αναμένεται να ολοκληρωθεί έως το 2026. «Διανέμουμε ήδη δείγματα για δοκιμές με πελάτες», λέει ο Mπούντε. Λόγω των μεγαλύτερων «γκοφρετών», τα εξαρτήματα μπορούν να παραχθούν πολύ φθηνότερα μακροπρόθεσμα.

Για την Bosch, ωστόσο, η Infineon, η STMicroelectronics και άλλοι κατασκευαστές τσιπ δεν είναι μόνο ανταγωνιστές.

Ταυτόχρονα, ο προμηθευτής αυτοκινήτων είναι ένας από τους μεγαλύτερους πελάτες των εταιρειών ημιαγωγών. Η Bosch χρησιμοποιεί ημιαγωγούς για ένα ευρύ φάσμα ηλεκτρικών συστημάτων, από ABS έως ηλεκτροκινητήρες και αυτοματοποιημένη οδήγηση.

Είναι σοφό όχι μόνο να παράγει κανείς τους ημιαγωγούς για τις δικές του ανάγκες, αλλά και να αντιμετωπίζει τον ανταγωνισμό με τις καλύτερες εταιρείες τσιπ στον κόσμο, λέει ο Πέτερ Φιντλ, ειδικός ημιαγωγών στην εταιρεία συμβούλων Capgemini. «Είναι σημαντικό να δώσουμε στις μονάδες την ελευθερία να ανταγωνιστούν στην αγορά». Αυτό διασφαλίζει ότι τα τσιπ είναι ανταγωνιστικά.

Ο Φιντλ βλέπει τη μεγαλύτερη απειλή στο ίδιο μέρος όπου η Bosch είναι σήμερα πιο επιτυχημένη: στην Κίνα.

«Η τεχνολογία είναι ώριμη, οπότε θα μπορούσαν να δημιουργηθούν μεγάλες δυνατότητες στην Κίνα». Ωστόσο, μένει να δει κάνεις πόσο γρήγορα οι προμηθευτές από τη Λαϊκή Δημοκρατία θα γίνουν ανταγωνιστικοί όσον αφορά τις τιμές, τις ποσότητες και την ποιότητα.

Οι επιχειρήσεις στην Κίνα δεν θα ξεφύγουν από δυτικούς προμηθευτές όπως η Bosch, τουλάχιστον για το άμεσο μέλλον, πιστεύουν οι αναλυτές της Jefferies. Είναι αλήθεια ότι η κινεζική κυβέρνηση έχει θέσει ως στόχο την προμήθεια του 1/5 των τσιπ από εγχώριους κατασκευαστές έως το 2025.

Ωστόσο, παραμένει εξαιρετικά δύσκολο για την BYD, την XPeng και άλλες κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες να αυξήσουν σημαντικά τις τοπικές τους προμήθειες «χωρίς να επηρεάσουν σοβαρά την ανταγωνιστικότητά τους τόσο στην τοπική όσο και στην ξένη αγορά αυτοκινήτων».

Παραγωγή SiC της Bosch σε πλήρη δυναμικότητα

Ωστόσο, οι Κινέζοι προμηθευτές τσιπ σίγουρα πλησιάζουν – ειδικά στο SiC, σύμφωνα με τους ειδικούς της Jefferies. «Αναμένουμε ότι το SiC θα εντοπιστεί στη συνέχεια, αν και ίσως όχι μέχρι το 2026».

Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο είναι σημαντικό για την Bosch να μην εξαρτάται υπερβολικά από την Άπω Ανατολή.

Οι Κινέζοι πελάτες έσπευσαν να επωφεληθούν από το SiC. Αλλά οι καθιερωμένοι κατασκευαστές αυτοκινήτων από την Ευρώπη και τις ΗΠΑ ακολουθούν τώρα το παράδειγμά τους. «Στα μέσα του έτους, θα πάμε σε μαζική παραγωγή με τα τσιπ μας σε ορισμένους δυτικούς κατασκευαστές αυτοκινήτων», τόνισε ο Μπούντε.

Σε κάθε περίπτωση, οι παραγωγικές ικανότητες χρησιμοποιούνται επί του παρόντος πλήρως: «Αυτό που παράγουμε, μπορούμε να το πουλήσουμε αμέσως».

Για τον όμιλο ιδρυμάτων με κύκλο εργασιών άνω των 90 δισεκατομμυρίων ευρώ, η επιτυχία με μελλοντική τεχνολογία όπως αυτή είναι πιο σημαντική από ποτέ. Αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι η πιο σημαντική μηχανή κέρδους της Bosch, η τεχνολογία ψεκασμού και ο έλεγχος των κινητήρων εσωτερικής καύσης, θα γίνει μαζικά λιγότερο σημαντική στη μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση. Στην τεχνολογία τσιπ, δεν υπάρχουν μόνο εξαιρετικά κερδοφόρες πωλήσεις πέρα από το όριο του δισεκατομμυρίου ευρώ. Με τα τσιπ SiC, η Bosch διαθέτει μια βασική τεχνολογία για ηλεκτρικούς κινητήρες.

Στο παρελθόν, η Bosch ήταν πάντα επιτυχημένη όταν κατασκεύαζε η ίδια τα πιο ισχυρά τσιπ για ειδικές εφαρμογές και δεν χρειαζόταν να συμβιβάζεται με κατασκευαστές τσιπ που έχουν άλλες προτεραιότητες, όπως ο όγκος παραγωγής. Για παράδειγμα, το τσιπ που ανέπτυξε η Bosch για το αντιολισθητικό σύστημα ESP θεωρείται σημείο αναφοράς στον κλάδο. Σύμφωνα με τους ειδικούς της βιομηχανίας, η Bosch θα είναι σε θέση να συνεχίσει να επιτυγχάνει συγκρίσιμα ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα στο τσιπ SiC μόνο στο μέλλον.

Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο, παρά τον έντονο ανταγωνισμό από τους ειδικούς τσιπ, η Bosch έχει λάβει τη στρατηγική απόφαση να επενδύσει σε τσιπ SiC – και μπορεί να κάνει καλή χρήση σημαντικών πελατών όπως η BYD.