Ένας από τους μεσαίου μεγέθους μεσογειακούς πετρελαϊκούς τερματικούς σταθμούς της Τουρκίας – ο τερματικός σταθμός Dortyol – δεν θα δέχεται πλέον ρωσικές εισαγωγές, αφού δέχθηκε όγκους ρεκόρ πέρυσι, εν μέσω της αύξησης των κυρώσεων που ασκούν οι Ηνωμένες Πολιτείες, σύμφωνα με δημοσίευμα του Reuters.
Η Τουρκία έχει γίνει ένας από τους μεγαλύτερους εισαγωγείς ρωσικού αργού και καυσίμων από το 2022, μετά την επιβολή κυρώσεων από τη Δύση στη Μόσχα για την εισβολή στην Ουκρανία. Η Ρωσία απάντησε με την επαναδρομολόγηση του πετρελαίου από την Ευρώπη και τις ΗΠΑ προς την Ασία, την Τουρκία και την Αφρική.
Η Global Terminal Services (GTS), η οποία διαχειρίζεται τον τερματικό σταθμό στη νοτιοανατολική επαρχία Hatay της Τουρκίας, δήλωσε ότι είχε πει στους πελάτες της ότι δεν θα δεχόταν προϊόντα από τη Ρωσία.
«Η GTS αποφάσισε να διακόψει όλες τις πιθανές συνδέσεις με το ρωσικό πετρέλαιο και δήλωσε αναλόγως στους πελάτες της στα τέλη Φεβρουαρίου 2024 ότι, ακόμη και αν δεν υπάρχει παραβίαση νόμων, κανονισμών ή κυρώσεων, δεν θα δέχεται κανένα προϊόν ρωσικής προέλευσης ή κανένα προϊόν που φορτώνεται από ρωσικά λιμάνια ως πρόσθετο μέτρο στους κανόνες κυρώσεων που ισχύουν», δήλωσε η GTS στο Reuters.
Είπε ότι όλες οι προηγούμενες δραστηριότητες ήταν σε πλήρη συμμόρφωση με τις κυρώσεις, συμπεριλαμβανομένου του ανώτατου ορίου τιμών της G7.
«Η νέα προσέγγιση της GTS είναι ένα πρόσθετο μέτρο για την εξάλειψη των επιπτώσεων των δραστηριοτήτων που βρίσκονται εκτός της εμβέλειας και του ελέγχου της, παρά τις προσπάθειες συμμόρφωσης με όλες τις ισχύουσες κυρώσεις», πρόσθεσε η GTS.
Ο τερματικός σταθμός GTS παρέλαβε 11,74 εκατομμύρια βαρέλια ρωσικού αργού το 2023
Η απειλή των ΗΠΑ να πλήξουν με κυρώσεις τις χρηματοπιστωτικές εταιρείες που δραστηριοποιούνται με τη Ρωσία έχει ήδη ψυχράνει το τουρκορωσικό εμπόριο, διακόπτοντας ή επιβραδύνοντας ορισμένες πληρωμές τόσο για εισαγόμενο πετρέλαιο όσο και για τις τουρκικές εξαγωγές.
Ο τερματικός σταθμός GTS – ο οποίος εισάγει, εξάγει και αποθηκεύει καύσιμα και αργό πετρέλαιο – παρέλαβε πέρυσι 11,74 εκατομμύρια βαρέλια ρωσικού αργού πετρελαίου και καυσίμων, σύμφωνα με τα στοιχεία της εταιρείας ναυτιλιακών αναλύσεων Kpler.
Έγινε ο έβδομος μεγαλύτερος τερματικός σταθμός εισαγωγών της Τουρκίας με βάση τον όγκο, ανεβαίνοντας από το νούμερο 10 το 2021. Οι εισαγωγές ρωσικού αργού πετρελαίου και καυσίμων που πραγματοποίησε το 2023 ήταν περίπου επτά φορές υψηλότερες από τον συνολικό όγκο που έλαβε από όλες τις πηγές το 2021, το τελευταίο πλήρες έτος πριν από την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία.
Οι εξαγωγές από τον τερματικό σταθμό σημείωσαν επίσης αλματώδη αύξηση το 2023, σχεδόν πενταπλασιαζόμενες σε σχέση με το 2021, σε περίπου 24,7 εκατομμύρια βαρέλια, σύμφωνα με την Kpler.
Το τελευταίο δεξαμενόπλοιο που εκφορτώθηκε στο Dortyol έφτασε στις 19 Φεβρουαρίου, παραδίδοντας ένα φορτίο ντίζελ 511.000 βαρελιών από το ρωσικό λιμάνι της Βαλτικής Primorsk, σύμφωνα με τα στοιχεία της Kpler.
Η GTS δήλωσε ότι θα εξακολουθήσει να δέχεται ρωσικά φορτία που είχαν οριστεί πριν από την απαγόρευση που τέθηκε σε ισχύ στα τέλη Φεβρουαρίου.
Συνήθεις προορισμοί για το πετρέλαιο που εξήχθη από το Dortyol ήταν τα ελληνικά λιμάνια της Κορίνθου, της Ελευσίνας και της Θεσσαλονίκης, καθώς και τα βορειοδυτικοευρωπαϊκά κέντρα εμπορίας, διύλισης και αποθήκευσης πετρελαίου του Ρότερνταμ και της Αμβέρσας.
Η Άγκυρα αντιτίθεται στις δυτικές κυρώσεις κατά της Μόσχας, παρά το γεγονός ότι επέκρινε την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία πριν από δύο χρόνια. Κατάφερε να διατηρήσει στενούς δεσμούς τόσο με τη Μόσχα όσο και με το Κίεβο καθ’ όλη τη διάρκεια της σύγκρουσης.