Η κυβέρνηση της Νορβηγίας θέλει να δείξει στον κόσμο ότι είναι δυνατή η ασφαλής διοχέτευση και αποθήκευση των αποβλήτων άνθρακα κάτω από τον πυθμένα της θάλασσας, λέγοντας ότι η Βόρεια Θάλασσα θα μπορούσε σύντομα να γίνει ένα «κεντρικό στρατόπεδο αποθήκευσης» για τις ρυπογόνες βιομηχανίες σε όλη την Ευρώπη, σύμφωνα με το CNBC.
Η υπεράκτια δέσμευση και αποθήκευση διοξειδίου του άνθρακα (CCS) αναφέρεται σε μια σειρά τεχνολογιών που επιδιώκουν τη δέσμευση διοξειδίου του άνθρακα από δραστηριότητες με υψηλές εκπομπές, τη μεταφορά του σε χώρο αποθήκευσης και το κλείδωμά του επ’ αόριστον κάτω από τον πυθμένα της θάλασσας.
Η βιομηχανία πετρελαίου και φυσικού αερίου έχει από καιρό διαφημίσει την CCS ως αποτελεσματικό εργαλείο στον αγώνα κατά της κλιματικής αλλαγής και οι ρυπογόνες βιομηχανίες αναζητούν όλο και περισσότερο την υπεράκτια αποθήκευση άνθρακα ως τρόπο μείωσης των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου που θερμαίνουν τον πλανήτη.
Οι επικριτές, ωστόσο, έχουν προειδοποιήσει για τους μακροπρόθεσμους κινδύνους που συνδέονται με τη μόνιμη αποθήκευση άνθρακα κάτω από τον πυθμένα της θάλασσας, ενώ οι ακτιβιστές υποστηρίζουν ότι η τεχνολογία αποτελεί «μια νέα απειλή για τους ωκεανούς του κόσμου και έναν επικίνδυνο αντιπερισπασμό από την πραγματική πρόοδο στην αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής».
Ο υπουργός Ενέργειας της Νορβηγίας, Τεργέ Ώσλαντ ήταν αισιόδοξος για τις προοπτικές του λεγόμενου σχεδίου Longship της χώρας του, το οποίο, όπως λέει, θα δημιουργήσει μια πλήρη, μεγάλης κλίμακας αλυσίδα αξίας CCS.
«Νομίζω ότι θα αποδείξει στον κόσμο ότι αυτή η τεχνολογία είναι σημαντική και διαθέσιμη», δήλωσε ο Ώσλαντ μέσω τηλεδιάσκεψης, αναφερόμενος στις εγκαταστάσεις CCS του Longship στη μικρή παράκτια πόλη Brevik.
«Νομίζω ότι η Βόρεια Θάλασσα, όπου μπορούμε να αποθηκεύσουμε CO2 μόνιμα και με ασφάλεια, μπορεί να αποτελέσει κεντρικό στρατόπεδο αποθήκευσης για διάφορες βιομηχανίες και χώρες και την Ευρώπη», πρόσθεσε.
Το έργο Longship
Η Νορβηγία σχεδιάζει να αναπτύξει το έργο Longship ύψους 2,6 δισεκατομμυρίων δολαρίων σε δύο φάσεις. Η πρώτη έχει σχεδιαστεί για να έχει εκτιμώμενη αποθηκευτική ικανότητα 1,5 εκατομμυρίου μετρικών τόνων άνθρακα ετησίως για μια περίοδο λειτουργίας 25 ετών – και οι εγχύσεις άνθρακα θα μπορούσαν να ξεκινήσουν ήδη από το επόμενο έτος. Μια πιθανή δεύτερη φάση προβλέπεται να έχει χωρητικότητα 5 εκατομμυρίων τόνων άνθρακα.
Η κυβέρνηση λέει ότι η κατασκευή του Longship «προχωράει καλά», αν και ο Ώσλαντ παραδέχτηκε ότι το έργο ήταν δαπανηρό.
«Κάθε φορά που φέρνουμε νέες τεχνολογίες στο τραπέζι και θέλουμε να τις εισάγουμε στην αγορά, έχει υψηλό κόστος. Έτσι, αυτό είναι το πρώτο του είδους του, το επόμενο θα είναι φθηνότερο και ευκολότερο. Μάθαμε πολλά από το έργο και την ανάπτυξη», δήλωσε ο Ώσλαντ.
Βασικό συστατικό του Longship είναι η κοινοπραξία Northern Lights, μια σύμπραξη μεταξύ του κρατικά υποστηριζόμενου πετρελαϊκού και φυσικού αερίου γίγαντα Equinor της Νορβηγίας, της βρετανικής Shell και της γαλλικής TotalEnergies. Η συνεργασία Northern Lights θα διαχειρίζεται το τμήμα μεταφοράς και αποθήκευσης του Longship.