Ο τελευταίος διαγωνισμός της Ευρωπαϊκής Ένωσης για την από κοινού αγορά φυσικού αερίου έχει λάβει προσφορές από διεθνείς εταιρείες για την προμήθεια σχεδόν τριπλάσιων ποσοτήτων από αυτές που ζητούνται για αγορά, δήλωσε την Τετάρτη (28/2) η Κομισιόν, σύμφωνα με το Reuters.

Ο διαγωνισμός, που ξεκίνησε νωρίτερα αυτό το μήνα, προσέλκυσε προσφορές από διεθνείς προμηθευτές για την πώληση 97,4 δισεκατομμυρίων κυβικών μέτρων (bcm) φυσικού αερίου σε 19 ευρωπαϊκές εταιρείες αγοράς που είχαν ζητήσει 34 bcm, ανέφερε η Επιτροπή σε ανακοίνωσή της.

Οι αγοραστές είχαν ζητήσει περίπου 15 δισ. κυβικά μέτρα υγροποιημένου φυσικού αερίου και 18 δισ. κυβικά μέτρα σε παραδόσεις μέσω αγωγών.

Η ΕΕ εγκαινίασε τον μηχανισμό κοινών αγορών για τις χώρες μέλη της πέρυσι, ένα από τα πολλά μέτρα έκτακτης ανάγκης που υιοθετήθηκαν εν μέσω μιας μεγάλης ενεργειακής κρίσης που προκλήθηκε από τον πόλεμο στην Ουκρανία και οδήγησε τη Ρωσία να περικόψει τις παραδόσεις στην Ευρώπη.

Ο τελευταίος διαγωνισμός ήταν ο πρώτος κατά τον οποίο οι εταιρείες μπορούσαν να αναζητήσουν φυσικό αέριο για πιο μακροπρόθεσμες παραδόσεις, έως τον Οκτώβριο του 2029.

Ο εκτελεστικός αντιπρόεδρος της ΕΕ, Μάρος Σέφτσοβιτς δήλωσε ότι ο μεγάλος όγκος των προσφορών προμήθειας ήταν «αξιοσημείωτος» και έδειξε ότι το σύστημα της ΕΕ είχε γίνει μια λειτουργική αγορά φυσικού αερίου – μεταξύ άλλων και μεταξύ των βιομηχανικών αγοραστών στην Ευρώπη.

Παρά τον αρχικό σκεπτικισμό από πηγές της βιομηχανίας σχετικά με το κατά πόσον οι εταιρείες θα χρησιμοποιούσαν το σύστημα, η ΕΕ ταίριαξε αγοραστές που αναζητούσαν 42 δισ. κυβικά μέτρα φυσικού αερίου με προμηθευτές πέρυσι – πολύ περισσότερο από τα 13,5 δισ. κυβικά μέτρα που είχαν αρχικά επιδιώξει οι Βρυξέλλες να αγοράσουν από κοινού.

Ωστόσο, δεν είναι σαφές πόσο μεγάλο μέρος αυτής της ζήτησης έχει μετατραπεί σε σταθερές συμβάσεις. Η ΕΕ συνδυάζει αγοραστές και πωλητές φυσικού αερίου, αλλά δεν συμμετέχει στις εμπορικές διαπραγματεύσεις που ακολουθούν – και οι εταιρείες δεν υποχρεούνται να γνωστοποιούν πότε υπογράφουν συμφωνίες.

Η ΕΕ βρίσκεται στη διαδικασία ψήφισης νομοθεσίας που θα καταστήσει το σύστημα κοινής αγοράς φυσικού αερίου μόνιμο – δίνοντας στις εταιρείες της ΕΕ τη δυνατότητα να αγοράζουν καύσιμα από κοινού.