Όταν ο διευθύνων σύμβουλος της Tesla, Έλον Μασκ, ρωτήθηκε το 2011 για την κινεζική εταιρεία κατασκευής ηλεκτρικών αυτοκινήτων BYD απλά γέλασε. «Έχετε δει το αυτοκίνητό τους;», ειρωνεύτηκε στην τηλεόραση του Bloomberg, προσθέτοντας ότι η BYD δεν είχε «σπουδαίο προϊόν» και «η τεχνολογία δεν είναι πολύ ισχυρή».
Σήμερα, αντί να γελάει με τον ανταγωνισμό, ο Μασκ προειδοποιεί για τις απειλές των κινεζικών αυτοκινητοβιομηχανιών. Υπενθυμίζεται ότι, η BYD επισκίασε την Tesla το 2023 ως ο κατασκευαστής ηλεκτρικών οχημάτων με τις περισσότερες πωλήσεις στον κόσμο. Ένα στα τρία ηλεκτρικά αυτοκίνητα που πωλούνται κατασκευάζεται από την εταιρεία, από 15% το 2020.
Οι μεγαλύτερες αμερικανικές αυτοκινητοβιομηχανίες έχουν επίσης αρχίσει να αναγνωρίζουν ότι πρέπει να βρουν τρόπο να κάνουν τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα φθηνά το συντομότερο δυνατόν πριν η Κίνα τις αφήσει πίσω.
Ενώ οι εταιρείες Tesla, GM και Ford κυκλοφορούν μια χούφτα πολυτελή μοντέλα EV σε υψηλές τιμές, οι κινεζικές εταιρείες προσφέρουν ήδη ένα πλήθος επιλογών σε ένα εύρος τιμών: από αυτοκίνητο αξίας 10.000 δολαρίων μέχρι ένα πολυτελές SUV που μπορεί να επιπλέει στο νερό.
Και ενώ οι αμερικανικές αυτοκινητοβιομηχανίες προσπαθούν ακόμη να κερδίσουν τους καταναλωτές μόνο στη χώρα τους, το Πεκίνο σχεδιάζει ήδη να παρακάμψει τα εμπορικά εμπόδια και να πουλήσει αυτά τα αυτοκίνητα σε όλο τον κόσμο, συμπεριλαμβανομένων των ΗΠΑ.
«Είναι ένα παγκόσμιο παιχνίδι» δήλωσε ο Λε, ιδρυτής της Sino Auto Insights, μιας συμβουλευτικής εταιρείας που επικεντρώνεται στην κινεζική αγορά EV.
Σε πιο φθηνά μοντέλα EVs στοχεύουν οι αυτοκινητοβιομηχανίες
Για να το ξεπεράσουν την κρίση, οι αυτοκινητοβιομηχανίες έχουν συνειδητοποιήσει ότι πρέπει να προσελκύσουν τους πελάτες με φθηνότερα μοντέλα. Νωρίτερα αυτό το μήνα, ο διευθύνων σύμβουλος της Ford Τζιμ Φάρλει, δήλωσε ότι η εταιρεία του επικεντρώθηκε «αδίστακτα» στην ανάπτυξη ενός πιο προσιτού αυτοκινήτου μαζικής αγοράς. Η Tesla λέει εδώ και χρόνια ότι ένα φθηνότερο αυτοκίνητο είναι στα σκαριά, χωρίς επιτυχία ακόμα.
Η ικανότητα της Κίνας να επεκτείνει τη σουίτα των προσφορών της έγκειται στο κόστος. Φυσικά, οι ΗΠΑ έχουν υψηλότερο εργατικό κόστος, αλλά η Κίνα έχει επίσης καταβάλει μεγάλες προσπάθειες για να αποκτήσει την αλυσίδα εφοδιασμού EV. Οι παλαιές αυτοκινητοβιομηχανίες εξακολουθούν να ψάχνουν σε όλο τον κόσμο για να προμηθευτούν τις πρώτες ύλες και τα εξαρτήματα που χρειάζονται, ένα έργο πάνω στο οποίο εργάζεται η κινεζική κυβέρνηση εδώ και πάνω από μια δεκαετία. Στην πραγματικότητα, πολλές από αυτές τις εταιρείες πωλούν τα προϊόντα τους σε αμερικανικές εταιρείες: Η Tesla αγοράζει μπαταρίες από την BYD, για παράδειγμα.
Οι προκλήσεις των κινεζικών αυτοκινητοβιομηχανιών
Αυτό δεν σημαίνει ότι οι κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες δεν αντιμετωπίζουν προκλήσεις. Ενώ η στρατηγική των ΗΠΑ (ή η έλλειψή της) την έχει αφήσει χωρίς αρκετούς φορτιστές ή το σωστό είδος αποθεμάτων, η Κίνα έχει το αντίθετο πρόβλημα. Έχει πάρα πολλά ηλεκτρικά αυτοκίνητα, πάρα πολλούς κατασκευαστές ηλεκτρικών αυτοκινήτων και μια παραπαίουσα εγχώρια οικονομία. Η China EV Inc. πρέπει να επεκταθεί σε νέες αγορές. Το μέλλον της αυτοκινητοβιομηχανίας εξαρτάται από το αν θα μπορέσει να αρχίσει να το κάνει αυτό πριν ο υπόλοιπος κόσμος προλάβει.
Όπως αναφέρει το Bloomberg, οι κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες έχουν τώρα να αντιμετωπίσουν την επιβραδυνόμενη εγχώρια ζήτηση, καθώς η κινεζική οικονομία εισέρχεται σε μια παρατεταμένη φάση βραδύτερης ανάπτυξης. Ταυτόχρονα, γνωρίζουν ότι η ανάπτυξη και η επιτυχία τους είναι κεντρικής σημασίας για το όραμα του τεχνολογικού τοπίου της Κίνας που έχει ο ηγέτης της, Xi Jinping. Η επιβράδυνση δεν αποτελεί επιλογή. Ο τομέας ηλεκτρικών αυτοκινήτων της Κίνας αναμένεται να προσθέσει δυναμικότητα για 5 εκατομμύρια επιπλέον αυτοκίνητα (τα περισσότερα από αυτά EVs) μέχρι το 2025. Οι εγχώριες πωλήσεις αναμένεται να φθάσουν μόνο τα 3,7 εκατομμύρια την ίδια περίοδο. Οι πωλήσεις για ξεχωριστές νεοσύστατες επιχειρήσεις όπως η Nio, η Li Auto και η XPeng είναι ήδη χαμηλότερες από τις αναμενόμενες. Μόνο η BYD έχει δημιουργήσει αρκετή παραγωγική ικανότητα για την κατασκευή 4 εκατομμυρίων αυτοκινήτων στην Κίνα. Το 2023, πούλησε συνολικά 3 εκατομμύρια αυτοκίνητα.
Επέκταση των κινεζικών EVs στο Μεξικό
Όλα αυτά τα αυτοκίνητα πρέπει κάπου να πάνε, και για την China EV Inc. η πιο επικερδής επιλογή είναι να τα μετακινήσει δυτικά – πρώτα στην Ευρώπη, όπου τα εμπορικά εμπόδια είναι πιο εύκολο να ξεπεραστούν (προς το παρόν), και τελικά στις ΗΠΑ. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο μάρκες όπως η BYD, η Chery και η SAIC βρίσκονται σε συζητήσεις με την κυβέρνηση του Μεξικού για να επεκτείνουν τις δραστηριότητές τους εκεί. Χρειάζονται ένα στήριγμα στη Βόρεια Αμερική για να αρχίσουν να κατακτούν την αγορά των ΗΠΑ. Εν τω μεταξύ, η κυβέρνηση των ΗΠΑ προσπαθεί να περάσει ένα οικοσύστημα ανταλλακτικών EV, εν μέρει με τη χορήγηση επιχορηγήσεων από το Υπουργείο Ενέργειας σε εγχώριες εταιρείες που εργάζονται σε τεχνολογίες μπαταριών.
Για να κυριαρχήσουν στην παγκόσμια αγορά, οι κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες πρέπει να βρουν τρόπους να παρακάμψουν τα διάφορα εμπόδια που έχουν θέσει οι δυτικές χώρες. Για να σπάσει την Ευρώπη, η BYD ανακοίνωσε σχέδια για την κατασκευή εργοστασίου στην Ουγγαρία. Το να σπάσει τις ΗΠΑ είναι πιο περίπλοκο, αν αναλογιστεί κανείς τους φόρους της Αμερικής στις κινεζικές εισαγωγές ηλεκτρικών οχημάτων. Η κυβέρνηση Τραμπ επέβαλε δασμό 25% στα κινεζικά ηλεκτρικά αυτοκίνητα, ανεβάζοντας τη συνολική εισφορά για την είσοδό τους στις ΗΠΑ στο 27,5%, σύμφωνα με το Bloomberg.
«Θέλουμε να διατηρήσουμε μια αυτοκινητοβιομηχανία στις ΗΠΑ – αυτό είναι απαραίτητο για τις θέσεις εργασίας, την εθνική ασφάλεια και για άλλους τομείς της οικονομίας», δήλωσε η Μέρι Λόβλι, οικονομολόγος και ανώτερη συνεργάτης του Ινστιτούτου Peterson.