Η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Ανασυγκρότησης και Ανάπτυξης (EBRD) και ο πυρηνικός σταθμός του Τσερνομπίλ υπέγραψαν συμφωνία επιχορήγησης με στόχο την «επίλυση των πιο επειγουσών και κρίσιμων αναγκών» στην περιοχή.
Η συμφωνία παρέχει στήριξη για την αποκατάσταση των υποδομών στο χώρο, με την ολοκλήρωση των δραστηριοτήτων προμελέτης του Νέου Ασφαλούς Εγκλεισμού και τη συνεχιζόμενη αποξήλωση των ασταθών κατασκευών εντός αυτού, καθώς και την προμήθεια οχημάτων και εξοπλισμού για την «αξιόπιστη και ασφαλή λειτουργία της εγκατάστασης καταφυγίου του Νέου Ασφαλούς Εγκλεισμού… θα υπάρξει επίσης επιθεώρηση της βαθμίδας του απαερωτή και του μηχανοστασίου που προεξέχουν πέραν των ορίων του περιγράμματος της περίφραξης του Νέου Ασφαλούς Εγκλεισμού», σημειώνει το world-energy.org.
Ο Αντρίι Τίμτσουκ (Andrii Tymchuk), αναπληρωτής διευθύνων σύμβουλος της Κρατικής Υπηρεσίας της Ουκρανίας για τη διαχείριση της ζώνης αποκλεισμού, δήλωσε: «Το πρόγραμμα αυτό αποσκοπεί στην επίλυση των πιο επειγόντων και κρίσιμων προβλημάτων του σταθμού ηλεκτροπαραγωγής. Το προσωπικό του ChNPP έχει αποκτήσει επιτυχημένη εμπειρία στην παράδοση περίπλοκων έργων και μπορούμε να είμαστε βέβαιοι ότι η συμφωνία αυτή θα υλοποιηθεί με εμπειρογνωμοσύνη».
Η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Ανασυγκρότησης και Ανάπτυξης (ΕΤΑΑ) ενεργεί ως διαχειριστής των κονδυλίων επιχορήγησης που παρέχονται από τον Λογαριασμό Διεθνούς Συνεργασίας για το Τσερνομπίλ στην Κρατική Εξειδικευμένη Επιχείρηση ΑΗΣ Τσερνομπίλ (ChNPP).
Ο Μπαλταζάρ ΛιντάουεBalthazar (Lindauer), διευθυντής του τμήματος πυρηνικής ασφάλειας της EBRD, δήλωσε: «Ξεκινάμε ένα νέο στάδιο και η υπογραφή της συμφωνίας επιχορήγησης συμβολίζει την έναρξη της λειτουργίας του προγράμματος ασφάλειας του ChNPP».
Το αρχικό καταφύγιο πάνω από την κατεστραμμένη μονάδα 4 στο Τσερνομπίλ κατασκευάστηκε με ρυθμούς και το διεθνές σχέδιο εφαρμογής του καταφυγίου τη δεκαετία του 1990 είχε τρεις φάσεις – πρώτον για τη σταθεροποίησή του και δεύτερον για την κατασκευή μιας μεγαλύτερης ασφαλούς κατασκευής που θα το περιέκλειε – το Νέο Ασφαλές Καταφύγιο (NSC), το οποίο ολοκληρώθηκε το 2017 για να ανοίξει το δρόμο για το στάδιο της αποσυναρμολόγησης και του παροπλισμού.
Σύμφωνα με την Παγκόσμια Πυρηνική Ένωση, το ερμητικά σφραγισμένο NSC «θα επιτρέψει στους μηχανικούς να αποσυναρμολογήσουν εξ αποστάσεως την κατασκευή του 1986 που προστάτευε τα απομεινάρια του αντιδραστήρα από τις καιρικές συνθήκες από τις εβδομάδες μετά το ατύχημα. Θα επιτρέψει την ενδεχόμενη απομάκρυνση των υλικών που περιέχουν καύσιμα στο κάτω μέρος του κτιρίου του αντιδραστήρα και θα φιλοξενήσει τον χαρακτηρισμό, τη συμπίεση και τη συσκευασία τους για διάθεση. Το έργο αυτό αντιπροσωπεύει το σημαντικότερο βήμα για την εξάλειψη του πυρηνικού κινδύνου στον χώρο – και την πραγματική έναρξη της αποσυναρμολόγησης».
Το NSC είναι η μεγαλύτερη κινητή χερσαία κατασκευή που έχει κατασκευαστεί ποτέ – με άνοιγμα 257 μέτρων, μήκος 162 μέτρων, ύψος 108 μέτρων και συνολικό βάρος 36.000 εξοπλισμένων τόνων – και με διάρκεια ζωής 100 ετών έχει σχεδιαστεί για να επιτρέψει την ενδεχόμενη αποσυναρμολόγηση του γερασμένου πρόχειρου καταφυγίου από το 1986 και τη διαχείριση των ραδιενεργών αποβλήτων. Έχει επίσης σχεδιαστεί για να αντέχει σε θερμοκρασίες που κυμαίνονται από -43°C έως +45°C, σε ανεμοστρόβιλο τρίτης κατηγορίας και σε σεισμό μεγέθους 6 βαθμών της κλίμακας Ρίχτερ.
Τον Δεκέμβριο δόθηκε παράταση έξι ετών στο Τσέρνομπιλ για τις εργασίες αποσυναρμολόγησης των τμημάτων της αρχικής εγκατάστασης του καταφυγίου που κινδυνεύουν περισσότερο να καταρρεύσουν.
Το ΕΑΑ χρηματοδοτήθηκε από τη διεθνή κοινότητα μέσω δωρεών από περισσότερες από 40 χώρες προς την ΕΤΑΑ και κόστισε περίπου 2,1 δισεκατομμύρια ευρώ (2,5 δισεκατομμύρια δολάρια ΗΠΑ).