Ένα ρωσικό έργο υγροποιημένου φυσικού αερίου που υπόκειται στις κυρώσεις των ΗΠΑ βρίσκεται κοντά στην εξαγωγή του πρώτου φορτίου του, αφού η κινεζική τεχνογνωσία κάλυψε το τεχνικό και υλικοτεχνικό κενό που άφησαν οι δυτικές εταιρείες, σύμφωνα με τους Financial Times.
Το φορτίο δείχνει πώς η Ρωσία μπόρεσε να ενισχύσει την ενεργειακή της βιομηχανία με τη βοήθεια του Πεκίνου, παρά τις δυτικές προσπάθειες να σκοτώσει το έργο και να παραλύσει τις φιλοδοξίες της Ρωσίας για υγροποιημένο φυσικό αέριο.
Οι ΗΠΑ έθεσαν το Νοέμβριο το Arctic LNG 2 υπό άμεσες κυρώσεις, εμποδίζοντας ουσιαστικά τους συμμάχους τους να αγοράσουν το αέριο του έργου όταν αυτό ξεκινήσει την παραγωγή. Η κίνηση αυτή ακολούθησε την απαγόρευση της ΕΕ για τη μεταφορά τεχνολογίας που σχετίζεται με το LNG στη Ρωσία τον Απρίλιο του 2022, δύο μήνες αφότου η Μόσχα ξεκίνησε την εισβολή πλήρους κλίμακας στην Ουκρανία.
Το Arctic LNG 2 αποτελεί κλειδί για την ενεργειακή στρατηγική της Ρωσίας, ενώ η πιθανή επιτυχία του έργου μπορεί να προκαλέσει περαιτέρω επενδύσεις σε παρόμοια σχέδια. Καταδεικνύει επίσης τον αυξανόμενο ρόλο της Κίνας τόσο ως ο κύριος προμηθευτής εξοπλισμού της Ρωσίας όσο και ως ο μεγαλύτερος αγοραστής υγροποιημένου φυσικού αερίου.«Όσον αφορά την κατασκευή…οι κυρώσεις, δεν νομίζω ότι έχουν λειτουργήσει», δήλωσε ο Μπεν Σέλιγκμαν, ειδικός σε θέματα έργων για την ανάπτυξη πετρελαίου και φυσικού αερίου στην Αρκτική. Η Ρωσία «μπόρεσε να ολοκληρώσει την πρώτη γραμμή παραγωγής με μικρές μόνο τροποποιήσεις και έχει μια λύση για τη δεύτερη», είπε.
Το Arctic LNG 2, στη χερσόνησο Gydan της βόρειας Σιβηρίας, εξυπηρετεί τις ασιατικές και ευρωπαϊκές αγορές. Το έργο ανήκει κατά πλειοψηφία στον ιδιωτικό ρωσικό όμιλο Novatek, ενώ η γαλλική TotalEnergies, δύο κινεζικές εταιρείες και μια ιαπωνική κοινοπραξία κατέχουν μερίδιο 10% η καθεμία.
Το Arctic LNG θα έχει παραγωγική ικανότητα 19,8 εκατ. τόνων
Το υπερψυγμένο καύσιμο έχει αποκτήσει μεγαλύτερη σημασία για το Κρεμλίνο λόγω της απώλειας των εξαγωγών με αγωγούς προς την Ευρώπη.
Όταν ολοκληρωθούν οι τρεις γραμμές παραγωγής ή «αμαξοστοιχίες» του Arctic LNG, οι οποίες μετατρέπουν το φυσικό αέριο σε LNG, το έργο θα έχει ετήσια παραγωγική ικανότητα 19,8 εκατ. τόνων και θα συμβάλει σημαντικά στον προπολεμικό στόχο της Μόσχας για παραγωγή 80-140 εκατ. τόνων έως το 2035.Η παραγωγή από την πρώτη αμαξοστοιχία Arctic LNG 2 ξεκίνησε τον Δεκέμβριο και πηγές του κλάδου και έμποροι έχουν υποδείξει ότι το έργο θα μπορούσε να στείλει το πρώτο του φορτίο τις επόμενες εβδομάδες. Η Novatek είχε προηγουμένως υπογράψει συμβάσεις προμήθειας με τις εταιρείες Zhejiang Energy Gas Group και Shenergy Group της Κίνας.
«Το Arctic LNG 2 είναι ένα “τεστ λάκκου”», δήλωσε ο Αλεξάντερ Κίσλοβ, ανεξάρτητος αναλυτής που στο παρελθόν εργαζόταν στην έρευνα για το LNG για μια μεγάλη ρωσική ενεργειακή εταιρεία. «Περαιτέρω επενδυτικές αποφάσεις [για άλλα ρωσικά έργα LNG] θα εξαρτηθούν από την επιτυχία της εκκίνησής του», πρόσθεσε.
Αφού οι κυρώσεις της ΕΕ στόχευσαν τη μεταφορά τεχνολογίας LNG, ένα βασικό εμπόδιο ήταν η προμήθεια στροβίλων για την υγροποίηση του φυσικού αερίου και την τροφοδοσία του εργοστασίου, δήλωσε ο Mehdy Touil, ειδικός στις επιχειρήσεις LNG που εργάστηκε στο έργο Yamal LNG της Novatek, επίσης στη Σιβηρία.
Η Harbin Guanghan Gas Turbine ανέλαβε να παράσχει τις υπόλοιπες τουρμπίνες που απαιτούνται για τη λειτουργία του πρώτου συρμού μετά την απόσυρση μιας αμερικανικής εταιρείας από τη σύμβαση για την παροχή 21 τουρμπίνων και για τους τρεις συρμούς, σύμφωνα με πηγή που επιβεβαιώνει πολλαπλές αναφορές των μέσων ενημέρωσης. Ξεχωριστά, η κυβέρνηση της πόλης Harbin τον Δεκέμβριο δήλωσε ότι η China State Shipbuilding Corporation, η μητρική εταιρεία της Harbin Guanghan, πούλησε 20 τουρμπίνες σε «ρωσική εταιρεία».
Το Πεκίνο βγαίνει μπροστά και υποστηρίζει τα έργα
Ένα πρώην στέλεχος της ρωσικής πετροχημικής βιομηχανίας δήλωσε ότι «φυσικά οι κινεζικές τουρμπίνες είναι κατώτερες από τις γερμανικές ή τις γαλλικές», αλλά ήταν μια «αποδεκτή αντικατάσταση».
Το Πεκίνο έχει κίνητρο για την υποστήριξη τέτοιων έργων στη Ρωσία, αφού έγινε ο μεγαλύτερος εισαγωγέας ρωσικού LNG πέρυσι. «Η κινεζική υποστήριξη αποτελεί βασικό στοιχείο για την επιτυχία αυτού του έργου», δήλωσε ο Touil.
Πέντε κινεζικές εταιρείες ήταν υπεύθυνες για την κατασκευή μεγάλου μέρους των πρώτων και δεύτερων μονάδων υγροποιημένου φυσικού αερίου, σύμφωνα με τα έγγραφα της Novatek.
Υπήρξαν 12 ταξίδια από κινεζικά ναυπηγεία σε λιμάνια της βορειοδυτικής περιοχής του Μουρμάνσκ από την εισαγωγή των κυρώσεων της ΕΕ, σύμφωνα με την εταιρεία δεδομένων Kpler. Οι ειδικοί δήλωσαν ότι τα περισσότερα ήταν πιθανό να έχουν παραδώσει εξοπλισμό που συναρμολογείται σε πλωτή κατασκευή και στη συνέχεια ρυμουλκείται στο Γκυντάν. Η δεύτερη γραμμή θα μπορούσε να ξεκινήσει την παραγωγή μέχρι το τέλος του έτους, πρόσθεσαν.
Καθώς η Δύση περιορίζει τις προμήθειες, η Κίνα έχει γίνει μια κρίσιμη πηγή υλικού, ηλεκτρονικών και άλλων αγαθών για τη Ρωσία. Τα εμπορικά στοιχεία δείχνουν ότι οι εξαγωγές της χώρας προς τη Ρωσία το 2023 αυξήθηκαν κατά 47% σε σχέση με το προηγούμενο έτος και ανήλθαν σε 111 δισ. δολάρια.
Ενώ οι κυρώσεις δεν κατάφεραν να σταματήσουν την ανάπτυξη του έργου, οι ειδικοί πιστεύουν ότι θα μπορούσαν να είναι πιο επιτυχείς στο να εμποδίσουν τις πωλήσεις.
Οι ξένοι μέτοχοι που επρόκειτο να πάρουν LNG από το έργο, ανέστειλαν τη συμμετοχή τους στο Arctic LNG 2, ανέφερε η ρωσική εφημερίδα Kommersant τον Δεκέμβριο, με την Total να επιβεβαιώνει την απόφαση τον Ιανουάριο.
Η Novatek δεν διαθέτει τα πλοία «κατηγορίας πάγου» για το Arctic LNG 2, τα οποία είναι ικανά να πλεύσουν σε δύσκολες αρκτικές διαδρομές προς τις εξαγωγικές αγορές, δήλωσε ο Κίσλοβ.
Πρόσθεσε ότι η εταιρεία δεν έχει ακόμη παραλάβει κανένα από τα 21 πλοία που έχουν παραγγελθεί από ναυπηγούς. Ακόμη και αν παραλάβει τα πλοία, οι κυρώσεις των ΗΠΑ έχουν επιβληθεί και στις εγκαταστάσεις αποθήκευσης που η Novatek σχεδίαζε να χρησιμοποιήσει για τη μεταφορά του LNG από τα πλοία κατηγορίας πάγου σε κανονικά πλοία.
Όμως, ο Σέλιγκμαν δήλωσε ότι η Novatek πιθανότατα «θα βρει κάποιο είδος παράκαμψης» για να επιτρέψει τις εξαγωγές του αρκτικού LNG 2.
Οι δυτικοί σύμμαχοι θα πρέπει στη συνέχεια να βρουν «πιο δημιουργικούς τρόπους» για να περιορίσουν το εμβληματικό έργο LNG της Ρωσίας, πρόσθεσε.