Ραγδαίες είναι οι εξελίξεις για τα όσα έγιναν πίσω από τις κλειστές πόρτες, από την κατακύρωση του διαγωνισμού για το τερματικό φυσικού αερίου στο Βασιλικό μέχρι και σήμερα.
Σύμφωνα με τον κυπριακό τύπο η Νομική Υπηρεσία δεν είχε εμπλοκή το 2019 δηλώνει ο τότε Γενικός Εισαγγελέας, ρίχνοντας το μπαλάκι στους νομικούς συμβούλους της ΕΤΥΦΑ. Όπως ανέφερε ο πρώην Γενικός Εισαγγελέας, Κώστας Κληρίδης, «η Νομική Υπηρεσία δεν είχε καμία ανάμειξη στην διαδικασία ανάθεσης του τερματικού, εφόσον η αναθέτουσα αρχή είναι η ΕΤΥΦΑ που αποτελεί ιδιωτική εταιρεία περιορισμένης ευθύνης.
Επιστολή του 2019, την οποία δημοσιεύει η εφημερίδα «Φιλελεύθερος», καταδεικνύει ότι το Υπουργείο Ενέργειας, απευθύνθηκε στη Νομική Υπηρεσία, ζητώντας τη θέση της για διάφορα ζητήματα, μεταξύ των οποίων ο κίνδυνος έκθεσης της Δημοκρατίας σε απαιτήσεις, λόγω των καταγγελλόμενων λανθασμένων χειρισμών. Όπως σημειώνει ο κ. Κληρίδης, «είναι υπόλογος εκείνος ο οποίος συνιστά ένα ξεχωριστό νομικό πρόσωπο, αλλά την όποια ζημιά θα την υποστεί ασφαλώς ο μέτοχος αντιλαμβάνομαι ότι αυτό είναι που διευκρινίζεται».
Όπως σχολιάζει ο Φιλελεύθερος το θέμα που συζητείται στη δημόσια σφαίρα έχει δύο παραμέτρους. Η πρώτη αφορά την ανάγκη να ξεκαθαριστεί το τι έχει γίνει τότε σε σχέση με τη διαχείριση του όλου θέματος και τις διαδικασίες που έχουν ακολουθηθεί. Η άλλη διάσταση είναι η πολιτική. Θεωρούμε πως η νυν κυβέρνηση, η οποία «κληρονόμησε» το θέμα τούτο θα πρέπει να παρέμβει σε πολιτικό επίπεδο προς την Κίνα. Να συζητήσει το όλο θέμα, που έχει προκύψει και να βρεθεί μια φόρμουλα.
Αίσθηση προκαλεί ότι, σε ένα έργο, για το οποίο λήφθηκαν πολιτικές αποφάσεις, όπως καταδεικνύει και στην έκθεση του ο Γενικός Ελεγκτής, αναφερόμενος συγκεκριμένα σε σύσκεψη, υπό τον τέως Πρόεδρο της Δημοκρατίας τον Νοέμβριο του 2019, όπου με επίκληση της κατεπείγουσας φύσης του έργου υπογράφηκε η σύμβαση, δεν ζητήθηκε η εμπλοκή της Νομικής Υπηρεσίας.
Υπενθυμίζεται ότι στο Βασιλικό τα έργα της κινεζικής CPP, που έπρεπε να είναι έτοιμα Σεπτέμβριο του 2022, είναι ακόμα στο 50% της ολότητάς τους και επιπλέον οι εργασίες έχουν διακοπεί με ευθύνη του εργολάβου. Το δε FSRU είναι μεν έτοιμο κατά 95%, αλλά παραμένει στη Σαγκάη, σε εγκαταστάσεις της Cosco, καθώς δεν έχει τύχει ακόμα πιστοποίησης από διεθνή οίκο και δεν μπορεί να παραληφθεί από την Κυπριακή Δημοκρατία. Και να παραληφθεί, όμως, δεν μπορεί να αξιοποιηθεί για τον σκοπό που κατασκευάστηκε, με κόστος γύρω στα 200 εκατ. ευρώ, καθώς ούτε η προβλήτα πρόσδεσής του στο Βασιλικό είναι έτοιμη, ούτε οι άλλες χερσαίες υποδομές υποδοχής και μεταφοράς του φυσικού αερίου στους ηλεκτροπαραγωγούς σταθμούς.
Το φιάσκο του κυπριακού κράτους είναι τεράστιο και η ζημιά για την οικονομία και τους καταναλωτές κολοσσιαία. Επιπλέον, ούτε η CPP δεσμεύεται για τον χρόνο παράδοσης των υποδομών και του πλοίου (που εκτιμάται αρμοδίως ότι ουσιαστικά τελεί υπό την ομηρία των Κινέζων, έναντι αξιώσεών τους για πρόσθετη αποζημίωση 200 εκατ. ευρώ!), ούτε η κυπριακή Κυβέρνηση ή η ΔΕΦΑ – ΕΤΥΦΑ γνωρίζουν. Η εξάρτηση από την πανάκριβη ηλεκτροπαραγωγή από πετρέλαιο θα συνεχιστεί, όπως και η ετήσια επιβάρυνση της ΑΗΚ και των πελατών της με περίπου 300 εκατ. ευρώ, για αγορά δικαιωμάτων εκπομπής αερίων του θερμοκηπίου.