Η Ρουμανική Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας (ANRE) της Ρουμανίας κοινοποίησε σχέδιο διαταγής τροποποίησης των κανόνων για τη σύνδεση νέας δυναμικότητας παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας με το εθνικό δίκτυο.
Μια βασική αλλαγή αφορά τη διαδικασία σύνδεσης με το δίκτυο που ισχύει για έργα μεγέθους τουλάχιστον 1 MW, με την κατανομή της δυναμικότητας βάσει δημοπρασιών. Θα μπορούσε να εφαρμοστεί από τον Ιανουάριο του 2025.
«Η αλλαγή αυτή ανταποκρίνεται θετικά στα αιτήματα της αγοράς για έναν μηχανισμό που θα περιορίσει τον τεχνητό αποκλεισμό του δικτύου από νέες άδειες σύνδεσης με το δίκτυο που εκδίδονται για μη υλοποιήσιμα έργα ή για έργα που δεν διαθέτουν πηγές χρηματοδότησης», δήλωσε στο περιοδικό pv η Mihaela Nyerges, εκπρόσωπος της δικηγορικής εταιρείας Nyerges & Partners.
Οι δημοπρασίες θα διεξάγονται σε ετήσια βάση, για 10ετείς περιόδους κατανομής. Η διαδικασία θα προβλέπει ότι ο διαχειριστής του συστήματος μεταφοράς της Ρουμανίας (TSO) θα καθορίζει και θα δημοσιεύει τη διαθέσιμη δυναμικότητα για κάθε ζώνη του δικτύου έως τις 15 Ιανουαρίου κάθε έτους.
Από την 1η Ιουλίου κάθε έτους, ο TSO θα διοργανώνει καθημερινές συνεδριάσεις δημοπρασιών. Η τιμή εκκίνησης θα καθορίζεται διαιρώντας τη συνολική εκτιμώμενη αξία των έργων ενίσχυσης, συν την αξία της μελέτης λύσης, με τη συνολική δυναμικότητα μεγαβάτ που ζητείται από τους επενδυτές.
Το ένα πέμπτο της τιμής θα πρέπει να καταβληθεί εντός 30 ημερών από την ημερομηνία υπογραφής, ενώ το υπόλοιπο θα πρέπει να καταβληθεί το αργότερο εντός τεσσάρων μηνών από την ημερομηνία υπογραφής. Καθημερινές ποινές καθυστέρησης ύψους 0,01% της τιμής θα οφείλονται από τον διαχειριστή του δικτύου για καθυστερήσεις στην εκτέλεση των εργασιών ενίσχυσης και από τους επενδυτές για καθυστερήσεις στην θέση σε λειτουργία των έργων.
Το σχέδιο διαταγής της ANRE θέτει επίσης νέους κανόνες για την οικονομική εγγύηση, επεκτείνοντας την εφαρμογή της σε όλα τα έργα και προτείνοντάς την ως προϋπόθεση για την άδεια σύνδεσης με το δίκτυο (ATR). Λέει ότι η εγγύηση θα πρέπει να είναι ίση με το 5% της αξίας του τιμολογίου σύνδεσης και θα απαιτείται ανεξάρτητα από το αν απαιτούνται ή όχι εργασίες ενίσχυσης.
«Η καθιέρωση της εγγύησης σε μια περίοδο κατά την οποία η σκοπιμότητα του έργου είναι ακόμη αβέβαιη, σε συνδυασμό με την επιβολή της σε περίπτωση που δεν υπογραφεί η σύμβαση σύνδεσης ή δεν ολοκληρωθεί το έργο, ανεξαρτήτως αιτίας, μπορεί να αυξήσει τον επενδυτικό κίνδυνο», δήλωσε η Diana Dulamă από την ομάδα ενεργειακών πρακτικών της Nyerges & Partners.
Η ANRE προτείνει επίσης ότι στις περιπτώσεις στις οποίες οι συνδέσεις δικτύου θα έχουν τάση άνω των 110 kV, οι νέοι υποσταθμοί και γραμμές σύνδεσης θα θεωρούνται μέρος του δικτύου μεταφοράς και θα χαρακτηρίζονται ως έργα ενίσχυσης.
«Ως αποτέλεσμα αυτού του χαρακτηρισμού, αν και δεν αναφέρεται ρητά, εκτιμούμε ότι οι επενδυτές δεν θα έχουν πλέον τη δυνατότητα να συνάπτουν απευθείας τη συμφωνία για τη μελέτη/εκτέλεση των αντίστοιχων εγκαταστάσεων σύνδεσης, αλλά θα έχουν μόνο το δικαίωμα να ορίζουν τον ανάδοχο στον TSO», δήλωσε η Dulamă.
Η διαβούλευση σχετικά με το σχέδιο διαταγής ξεκίνησε την 1η Φεβρουαρίου και είναι ανοικτή για σχόλια έως τις 2 Μαρτίου. Οι τροποποιήσεις αναμένεται να τεθούν σε ισχύ από την 1η Ιανουαρίου 2025.
Η Ρουμανία απλοποίησε τον Δεκέμβριο του 2022 τη διαδικασία διασύνδεσης στο δίκτυο για κατανεμημένα ηλιακά συστήματα μεγέθους κάτω των 10,8 kW.
Η ρουμανική ένωση βιομηχανίας φωτοβολταϊκών δήλωσε ότι αναμένει ότι το έθνος θα προσθέσει τουλάχιστον 3 GW ανανεώσιμων πηγών ενέργειας έως το 2026, με την ηλιακή ενέργεια να αντιπροσωπεύει περίπου 2 GW του συνόλου. Τα στατιστικά στοιχεία του Διεθνούς Οργανισμού Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας δείχνουν ότι η Ρουμανία είχε εγκατεστημένα 1.414 MW ηλιακής ενέργειας μέχρι το τέλος του 2022.