Υπό την πίεση του Κογκρέσου, η αμερικανική εταιρεία κοινής ωφέλειας Duke Energy σχεδιάζει να θέσει εκτός λειτουργίας μπαταρίες αποθήκευσης ενέργειας που παράγονται από την κινεζική εταιρεία κατασκευής μπαταριών CATL σε μία από τις μεγαλύτερες βάσεις του Σώματος Πεζοναυτών της χώρας και θα καταργήσει σταδιακά τα προϊόντα της CATL στα πολιτικά της έργα, επιβεβαίωσε η εταιρεία στο Reuters.
Η απόφαση, η οποία δεν έχει αναφερθεί προηγουμένως, έρχεται καθώς κορυφαίοι Αμερικανοί αξιωματούχοι προειδοποιούν ότι χάκερς που συνδέονται με την κινεζική κυβέρνηση στοχεύουν σε κρίσιμες υποδομές των ΗΠΑ που συνδέονται με δίκτυα, συμπεριλαμβανομένου του δικτύου ηλεκτρικής ενέργειας.
Το Reuters ανέφερε τον Δεκέμβριο ότι η Duke Energy είχε αποσυνδέσει προσωρινά βιομηχανικής κλίμακας μπαταρίες αποθήκευσης CATL από ένα έργο στη βάση Camp Lejeune του Σώματος Πεζοναυτών, αφού νομοθέτες και εμπειρογνώμονες εξέφρασαν ανησυχίες σχετικά με τις στενές σχέσεις του προμηθευτή μπαταριών με το κυβερνών Κομμουνιστικό Κόμμα της Κίνας.
Η αλλαγή πορείας της Duke Energy όσον αφορά τις μπαταρίες θα μπορούσε να έχει επιπτώσεις στην αλυσίδα εφοδιασμού για την εταιρεία κοινής ωφέλειας και να έχει ανασταλτικό αποτέλεσμα σε μια αγορά αποθήκευσης ενέργειας στην οποία κυριαρχούν οι Κινέζοι κατασκευαστές.
«Σε συνεργασία με τους υπεύθυνους χάραξης πολιτικής και το Υπουργείο Ναυτικού, πήραμε την απόφαση να παροπλίσουμε το σύστημα αποθήκευσης ενέργειας με μπαταρίες CATL στο Camp Lejeune και να το αντικαταστήσουμε με έναν εγχώριο ή συμμαχικό προμηθευτή», ανέφερε η Duke Energy σε δήλωσή της απαντώντας σε ερωτήσεις του Reuters.
«Μέχρι το 2027, απομακρυνόμαστε οικειοθελώς από την προδιαγραφή τεχνολογιών αποθήκευσης ενέργειας με μπαταρίες CATL», αναφέρει η δήλωση, προσθέτοντας ότι η εταιρεία υποστηρίζει μια «ισχυρή αμερικανική αλυσίδα εφοδιασμού».
Η Duke Energy είχε προσπαθήσει να καθησυχάσει τις ανησυχίες του Κογκρέσου σχετικά με πιθανά τρωτά σημεία του δικτύου που προκύπτουν από τις μπαταρίες, στέλνοντας τουλάχιστον πέντε στελέχη, συμπεριλαμβανομένου του επικεφαλής ασφαλείας και του υπεύθυνου πληροφοριών της, να συναντηθούν με το προσωπικό της ειδικής επιτροπής της Βουλής των Αντιπροσώπων για την Κίνα την πρώτη εβδομάδα του Ιανουαρίου, σύμφωνα με δύο πηγές που γνωρίζουν τις συζητήσεις.
Ενώ τα στελέχη της Duke Energy είπαν στο προσωπικό ότι είναι βέβαιοι για την ασφάλεια των μπαταριών, εξέφρασαν επίσης την επιθυμία να αντιμετωπίσουν τις ανησυχίες του Κογκρέσου, ανέφεραν οι πηγές. Τα στελέχη αποκάλυψαν στη συνάντηση ότι η εταιρεία είχε εξετάσει το ενδεχόμενο μπαταριών CATL για περίπου δύο δωδεκάδες άλλα έργα.
Η Duke Energy δεν απάντησε σε ερωτήσεις σχετικά με το πώς θα επηρεαστούν αυτά τα έργα από την απόφαση να αποκόψει την CATL από την αλυσίδα εφοδιασμού της. Δεν διευκρίνισε ποιον τύπο μπαταριών θα χρησιμοποιήσει στις εγκαταστάσεις του Camp Lejeune στο μέλλον.
Δυσχέρεια εφοδιασμού θα μπορούσε να προκαλέσει η αποφυγή των κινεζικών μπαταριών
Η CATL, παγκόσμιος ηγέτης στον τομέα της αποθήκευσης ενέργειας, δεν απάντησε αμέσως στο αίτημα του Reuters για σχολιασμό. Αφού η Duke Energy αποσύνδεσε για πρώτη φορά την τοποθεσία Camp Lejeune, η κινεζική εταιρεία δήλωσε ότι οι μπαταρίες της είχαν περάσει από αυστηρούς αμερικανικούς ελέγχους ασφάλειας και προστασίας.
Τα συστήματα αποθήκευσης ενέργειας με μπαταρίες (BESS) της εταιρείας πρόκειται να εγκατασταθούν σε εμπορικά έργα σε όλη τη χώρα, μεταξύ άλλων στο Τέξας, και κοντά στο Λας Βέγκας.
Η προγραμματισμένη και λειτουργική χωρητικότητα των μπαταριών κοινής ωφέλειας στις ΗΠΑ έφτασε περίπου τα 16 GW στο τέλος του 2023 και θα μπορούσε σχεδόν να διπλασιαστεί σε πάνω από 30 GW μέχρι το τέλος του 2024, σύμφωνα με τη Διοίκηση Πληροφοριών Ενέργειας των ΗΠΑ.
Οποιαδήποτε ευρεία προσπάθεια αποφυγής των κινεζικών μπαταριών θα μπορούσε να θέσει τους φορείς κοινής ωφέλειας σε σοβαρή δυσχέρεια εφοδιασμού.
«Η πλήρης αποφυγή των κινεζικών μπαταριών θα περιόριζε σοβαρά την προσφορά, σε σημείο που δεν θα ήταν δυνατή η ανάπτυξη σχεδόν αρκετών συστημάτων σταθερής αποθήκευσης και EVs για την κάλυψη της ζήτησης και των στόχων απαλλαγής από τον άνθρακα», δήλωσε η Vanessa Witte, ανώτερη αναλύτρια έρευνας της Wood Mackenzie για την αποθήκευση ενέργειας στις ΗΠΑ.
Ωστόσο, τα συστήματα επικοινωνιών στις μπαταρίες θα μπορούσαν να είναι ευάλωτα σε πειρατεία, λένε οι ειδικοί σε θέματα ασφάλειας, επιτρέποντας σε έναν πιθανό αντίπαλο να προκαλέσει επαναλαμβανόμενες υπερτάσεις και διακοπές ρεύματος στο δίκτυο ηλεκτρικής ενέργειας, προκαλώντας αλυσιδωτές βλάβες.
Τον τελευταίο χρόνο, οι νομοθέτες έχουν εντείνει την πίεση για να απομακρύνουν τις ΗΠΑ από τις κινεζικές μπαταρίες. Ένα μέτρο στο φετινό ετήσιο νομοσχέδιο για τις αμυντικές δαπάνες απαγορεύει στο Υπουργείο Άμυνας να προμηθεύεται μπαταρίες που παράγονται από την CATL και αρκετούς άλλους κορυφαίους κινέζους κατασκευαστές από το 2027.