Με ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρακολουθεί ο πλανήτης τις κινήσεις της Κίνας στον τομέα της ενέργειας και των Ανανεώσιμων πηγών ενέργειας το 2024. Αυτό το έτος θα μπορούσε να είναι κρίσιμο για τον στόχο της Κίνας να αρχίσει τη μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα (CO2) πριν από το 2030. Παρόλο που ο απεσταλμένος του Πεκίνου για το κλίμα δήλωσε στην COP28 ότι η χώρα εξακολουθεί να υπολογίζει ποιο έτος θα μπορούσε να κορυφώσει τις εκπομπές της, το Κέντρο Έρευνας για την Ενέργεια και τον Καθαρό Αέρα (CREA), προβλέπει ότι η Κίνα μπορεί να έχει επιτύχει το ορόσημο το 2023, χάρη στην αύξηση ρεκόρ της ανάπτυξης ανανεώσιμων πηγών ενέργειας.
Σύμφωνα με το Bloomberg, η Κίνα πρόσθεσε πέρυσι περισσότερη ηλιακή ισχύ από ό,τι οι ΗΠΑ έχουν εγκαταστήσει στην ιστορία τους. Η Κίνα είναι ταυτόχρονα ο μεγαλύτερος παράγοντας εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα στον κόσμο, υπεύθυνη για το ένα τρίτο των παγκόσμιων εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου, και ο ανεξέλεγκτος ηγέτης στην προώθηση της ανάπτυξης ανανεώσιμων πηγών ενέργειας με τους ηλιακοί συλλέκτες, οι μπαταρίες ιόντων λιθίου και τα ηλεκτρικά οχήματα, που χαρακτηρίζονται ως τα «νέα τρία» από τους Κινέζους αξιωματούχους, να αποτελούν πλέον τις ταχέως αναπτυσσόμενες εξαγωγές της χώρας, όπως γράφει το Semafor.
Υπάρχουν όμως αβεβαιότητες, όπως το κατά πόσον η ζήτηση ενέργειας της Κίνας θα συνεχίσει να αυξάνεται, δήλωσε ο Yu Aiqun, ερευνητής-αναλυτής της Global Energy Monitor με έδρα το Σαν Φρανσίσκο. «Η μαζική εγκατάσταση δυναμικότητας παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από άνθρακα τα τελευταία χρόνια μπορεί να υπονομεύσει την προσπάθεια [της Κίνας] να κορυφώσει τις εκπομπές στον τομέα της ηλεκτρικής ενέργειας», είπε.
Η ταχεία διείσδυση των ΑΠΕ
Δεν είναι μυστικό ότι η επέκταση των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας στην Κίνα ήταν ταχεία. Η χώρα βρίσκεται σε καλό δρόμο για να πετύχει τον στόχο του προέδρου Σι Τζινπίνγκ για την αιολική και την ηλιακή ενέργεια φέτος, έξι χρόνια νωρίτερα από το χρονοδιάγραμμα. Η κινεζική ρυθμιστική αρχή ενέργειας ανέμενε να εγκατασταθούν φέτος περίπου 200 γιγαβάτ (GW) αιολικής και ηλιακής ισχύος, ωθώντας την ισχύ ΑΠΕ της χώρας στο τέλος του έτους στα 1.200 GW, δυναμικότητα που επρόκειτο να επιτευχθεί έως το 2030.
«Παρόλο που η βιομηχανία ανέμενε ότι ο στόχος θα επιτευχθεί εκ των προτέρων, το γεγονός ότι θα μπορούσε να επιτευχθεί ήδη από το 2024 εξέπληξε πολλούς», δήλωσε ο Ran Ze, διευθυντής στο Γραφείο Αντιπροσωπείας της Κίνας του Environmental Defense Fund, ενός διεθνούς μη κερδοσκοπικού οργανισμού.
Οι ισχυρές επιδόσεις της Κίνας θα μπορούσαν να χρησιμεύσουν ως παράδειγμα για άλλες χώρες που επιθυμούν να αυξήσουν την αιολική και ηλιακή τους ικανότητα και να βοηθήσουν τον κόσμο να επιτύχει τον στόχο του για τριπλασιασμό της ικανότητας ανανεώσιμων πηγών ενέργειας έως το 2030, πρόσθεσε.
Η Κίνα «μετατράπηκε από «οπαδός» σε «πρωτοπόρο» και σε «βηματοδότη» σε σύντομο χρονικό διάστημα» στην παγκόσμια μετάβαση στην καθαρή ενέργεια, δήλωσε ο εκπρόσωπος εξωτερικών σχέσεων του Πεκίνου σχετικά με την πιθανή υπεραπόδοση.
H Κίνα επίσης δραστηριοποιείται στη ηλεκτρικά οχήματα, όπου o συνολικός αριθμός των νέων ενεργειακών οχημάτων (NEV) στους κινεζικούς δρόμους αναμένεται να φθάσει τα 30 εκατομμύρια φέτος, αριθμός που ισοδυναμεί με περίπου εννεαπλάσιο του συνολικού αριθμού των NEV στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Ηλεκτρικό είναι πλέον σχεδόν στο 10% του συνόλου των οχημάτων που κατέχονται στη χώρα, σύμφωνα με την China EV100, μια δεξαμενή σκέψης με έδρα το Πεκίνο. Προέβλεψε ότι οι ετήσιες πωλήσεις NEVs στη χώρα θα σπάσουν το όριο των 10 εκατομμυρίων για πρώτη φορά φέτος, γεγονός που δείχνει ότι ο ρυθμός επιταχύνεται ραγδαία.
Παράλληλα, οι κινεζικές εταιρείες προσπαθούν να επικρατήσουν στην κούρσα για την ανάπτυξη μπαταριών ιόντων νατρίου, μια τεχνολογία που δεν περιλαμβάνει λίθιο, μια κρίσιμη αλλά σπάνια πρώτη ύλη. Η BYD, ο μεγαλύτερος πωλητής EV στον κόσμο, ξεκίνησε τον Ιανουάριο την κατασκευή εργοστασίου αξίας 1,4 δισεκατομμυρίων δολαρίων αφιερωμένο στις μπαταρίες ιόντων νατρίου στην ανατολική πόλη Xuzhou, ενώ η Farasis Energy και η JMEV, κατασκευαστής μπαταριών και EV με έδρα τη νότια επαρχία Jiangxi, προωθούν το πρώτο EV στον κόσμο που τροφοδοτείται από μπαταρίες ιόντων νατρίου. Η CATL, ο μεγαλύτερος κατασκευαστής μπαταριών EV στον κόσμο, εργάζεται επίσης για τη μαζική παραγωγή της τεχνολογίας.
Με το βλέμμα στο 2035
Οι στόχοι του 2035 θα είναι «ιδιαίτερα σημαντικοί» για την Κίνα, εν μέρει επειδή είναι το πρώτο σύνολο διεθνών δεσμεύσεων που πρέπει να αναλάβει για τα χρόνια μετά την ομιλία της, δήλωσε ο Li Shuo, διευθυντής του China Climate Hub στο Asia Society Policy Institute. Επιπλέον, η χώρα θα πρέπει να θέσει στόχους που θα καλύπτουν όλα τα αέρια του θερμοκηπίου σε ολόκληρη την οικονομία, όπως δεσμεύτηκε να κάνει η Κίνα στην κοινή δήλωση για το κλίμα με τις ΗΠΑ τον Νοέμβριο.
Οι στόχοι του Πεκίνου είναι «ιδιαίτερα σημαντικοί» για τις πολλές αναπτυσσόμενες χώρες που είναι ιδιαίτερα ευάλωτες στις επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής, σημείωσε ο Ρίτσαρντ Μπλακ, διευθυντής πολιτικής και στρατηγικής της Ember, μιας δεξαμενής σκέψης για την ενέργεια με έδρα το Λονδίνο.