Η παγκόσμια συμφωνία για την απομάκρυνση από τον άνθρακα, το πετρέλαιο και το φυσικό αέριο, η οποία επιτεύχθηκε στη σύνοδο κορυφής για το κλίμα COP28 στο Ντουμπάι, ξεπέρασε τις προσδοκίες ορισμένων, αλλά θεωρήθηκε από άλλους ως συμβιβασμός που υπολείπεται της πλήρους εξάλειψης των ορυκτών καυσίμων. Παρ’ όλα αυτά, αποτελεί ένα μικρό βήμα προς τον τελικό στόχο της μείωσης της εξάρτησης από τα ορυκτά καύσιμα στην πραγματικότητα. Η πρόοδος εξαρτάται πλέον από τις πολιτικές που θα υιοθετηθούν από τις χώρες και από τις αποφάσεις των νοικοκυριών και των επιχειρήσεων ως απάντηση στις νέες δομές κινήτρων.
Σύμφωνα με τη δεξαμενή σκέψης Bruegel, ίσως το μεγαλύτερο εμπόδιο για ένα πιο πράσινο μέλλον είναι η διστακτικότητα των πολιτικών να εφαρμόσουν τέτοιες πολιτικές και δομές, οι οποίες ιδανικά θα έπρεπε να αλλάξουν τα κίνητρα μακριά από τα ορυκτά καύσιμα γρήγορα και ριζικά. Οι πολιτικοί διστάζουν να δράσουν με βάση την οικονομική αποτελεσματικότητα και μόνο, παρόλο που ο μέσος όρος των ψηφοφόρων σε πολλές χώρες έχει γίνει πιο πράσινος και η υποστήριξη φιλόδοξων πολιτικών για την κλιματική αλλαγή παραμένει ισχυρή μεταξύ του εκλογικού σώματος.
Ωστόσο, η υποστήριξη αυτή απέχει πολύ από το να είναι άνευ όρων και εξαρτάται από τις αλλαγές στη ζωή των ανθρώπων που θα απαιτήσουν οι πολιτικές για το κλίμα . Για τους πολιτικούς, η ανησυχία είναι ότι η ανεπαρκής προσοχή που δίνεται στον οικονομικό και κοινωνικό αντίκτυπο των περιβαλλοντικών πολιτικών θα τους βλάψει κατά την προεκλογική περίοδο.
Οι φόβοι των πολιτικών έχουν μια λογική βάση όσον αφορά την πιθανή ευθύνη για τις παράπλευρες επιπτώσεις των πράσινων πολιτικών που μπορεί να δημιουργήσουν οικονομικές δυσκολίες. Οι απώλειες αυτές μπορεί να είναι άμεσες, ορατές και συγκεντρωμένες, ενώ τα οφέλη της πολιτικής για το κλίμα μπορεί να είναι διάχυτα και αναβαλλόμενα και ίσως ακόμη και αόρατα για τους ψηφοφόρους (δεδομένου ότι ισοδυναμούν με την αποτροπή περιβαλλοντικών ζημιών). Οι διανεμητικές συνέπειες που συνδέονται με τη σταδιακή κατάργηση των οχημάτων με κινητήρα εσωτερικής καύσης και των παραδοσιακών οικιακών συστημάτων θέρμανσης, ωστόσο, είναι άμεσα ορατές στους ψηφοφόρους.
Η έρευνα του Φουρσέρι για την επίδραση των πολιτικών για την κλιματική αλλαγή
Έρευνα του Νταβίντε Φουρσέρι, ερευνητή στο Διεθνές Νομισματικό Ταμείο (ΔΝΤ), εκτίμησε τη μέση επίδραση των πολιτικών για την κλιματική αλλαγή (CCPs) στη λαϊκή υποστήριξη προς την κυβέρνηση που τις εφαρμόζει. Η αξιολόγησή κάλυψε 30 ανεπτυγμένες και αναδυόμενες οικονομίες μεταξύ 2001 και 2015.
Διαπιστώθηκε ότι, συνολικά, η αύξηση της αυστηρότητας της περιβαλλοντικής πολιτικής έχει σημαντικά αρνητικές και σημαντικές επιπτώσεις στη λαϊκή υποστήριξη προς την κυβέρνηση. Μια κυβέρνηση που μετακινείται από το πρώτο στο τρίτο τεταρτημόριο της κατανομής EPS θα βιώσει κατά μέσο όρο μείωση της λαϊκής υποστήριξης κατά 10%. Ο αντίκτυπος αυτός ισοδυναμεί με μείωση του ποσοστού ψήφου κατά περίπου 11% κατά τη διάρκεια των εκλογικών ετών – ένας σημαντικός αντίκτυπος, ιδίως όταν τα εκλογικά αποτελέσματα είναι στενά. Τα αποτελέσματα αυτά είναι ανθεκτικά σε εναλλακτικά σύνολα ελέγχων και το μέγεθος των συντελεστών δεν αλλάζει ανάλογα με την εξειδίκευση του μοντέλου.
Μια πιο λεπτομερής εξέταση δείχνει, ωστόσο, ότι ο προσεκτικός σχεδιασμός της πολιτικής προσφέρει τρόπους άμβλυνσης του πολιτικού κόστους, από τρεις απόψεις.
- Πρώτον, η αρνητική επίδραση στη λαϊκή υποστήριξη διαφέρει σημαντικά ανάλογα με τον τύπο του χρησιμοποιούμενου μέσου. Τα μέτρα που βασίζονται στην αγορά, όπως οι φόροι επί των εκπομπών, οδηγούν σε σημαντική πτώση της λαϊκής υποστήριξης. Όμως, τα μέτρα που δεν βασίζονται στην αγορά, όπως τα όρια εκπομπών, δεν συνεπάγονται σημαντικό πολιτικό κόστος. Αν και πολλοί οικονομολόγοι θεωρούν τη φορολογία του Πιγκουβιανού ως το πρώτο καλύτερο διορθωτικό εργαλείο για τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα, η επιλογή των δεύτερων καλύτερων μη αγοραίων μέτρων μπορεί να αποτελέσει αποτελεσματική εναλλακτική λύση όταν τα αγοραία μέτρα δεν είναι πολιτικά βιώσιμα.
- Δεύτερον, η χρονική στιγμή και τα χαρακτηριστικά της χώρας έχουν σημασία. Το πολιτικό κόστος είναι υψηλότερο όταν οι CCPs υιοθετούνται σε περιόδους υψηλών παγκόσμιων τιμών καυσίμων, αλλά είναι στατιστικά ασήμαντο σε περιόδους χαμηλών τιμών καυσίμων. Τα ευρήματα αυτά υποδηλώνουν ότι το πολιτικό κόστος εξαρτάται από την προβολή της μεταρρύθμισης και από το υφιστάμενο επίπεδο τιμών των επηρεαζόμενων προϊόντων (π.χ. καύσιμα).
- Τρίτον, το πολιτικό κόστος είναι υψηλότερο όταν η ανισότητα είναι σχετικά υψηλή και όταν τα κοινωνικά οφέλη – με τη μορφή άμεσων μεταβιβάσεων στα νοικοκυριά, επιδομάτων ανεργίας και ενεργών πολιτικών για την αγορά εργασίας που βοηθούν στην ανακατανομή των θέσεων εργασίας – είναι σχετικά χαμηλά . Είναι αξιοσημείωτο ότι, εάν η ανισότητα είναι χαμηλή και τα οφέλη είναι υψηλά, το πολιτικό κόστος των ΚΚΠ δεν διαφέρει στατιστικά από το μηδέν . Συνεπώς, η χάραξη πολιτικής που σχετίζεται με το κλίμα είναι τελικά ένα κοινωνικό ζήτημα και οι επαρκείς μηχανισμοί κοινωνικής ασφάλισης είναι ζωτικής σημασίας για να καταστεί δυνατή η υιοθέτηση των CCPs με πολιτικά εφικτό τρόπο.
Η επιτυχής εφαρμογή των πολιτικών για την κλιματική αλλαγή απαιτεί πολιτική και λαϊκή υποστήριξη. Ο σχεδιασμός της πολιτικής είναι κρίσιμος, όσον αφορά την επιλογή των μέσων και τις κοινωνικές πολιτικές που συνοδεύουν την αυστηροποίηση των CCPs. Τα μέσα που βασίζονται στην αγορά (φόροι) φαίνονται πολιτικά πολύ πιο τοξικά από τα μέσα που δεν βασίζονται στην αγορά (όρια εκπομπών και κανονισμοί). Οι γενναιόδωρες πολιτικές κοινωνικής πρόνοιας και οι ενεργές πολιτικές αγοράς εργασίας είναι απαραίτητες για τον μετριασμό του πολιτικού κόστους των περιβαλλοντικών πολιτικών.