Το 2024 αναμένεται αύξηση παγκόσμιας ζήτησης αργού πετρελαίου,γεγονός που αναμένεται να δημιουργήσει ανάγκη για περισσότερα δεξαμενόπλοια. Πέραν των επιθέσεων σε ποντοπόρα πλοία στην Ερυθρά Θάλασσα, το 2023 έκλεισε για τη ναυτιλία με έναν γύρο κυρώσεων στη Ρωσία.
Οι νέες κυρώσεις εναντίον της Ρωσίας θα έχουν ως αποτέλεσμα πολλοί πλοιοκτήτες να γυρίσουν την πλάτη τους στο εμπόριο ρωσικού πετρελαίου και να στραφούν στο «συμβατικό» εμπόριο, ωστόσο πολλά θα εξαρτηθούν από την τιμή του πετρελαίου Urals, σημειώνει η Gibson στο τελευταίο report της.
Αυξάνεται φέτος η ζήτηση αργού πετρελαίου
Μπορεί οι περικοπές της παραγωγής του ΟΠΕΚ+ να αποτελούν πονοκέφαλο για τα δεξαμενόπλοια αργού πετρελαίου, ωστόσο η παγκόσμια ζήτηση αργού αναμένεται φέτος να αυξηθεί κατά 1,1 εκατ. βαρέλια/ημέρα, η οποία από κάπου θα πρέπει να καλυφθεί. Η Κίνα αντιπροσωπεύει το μεγαλύτερο μέρος της αύξησης, με την αναμενόμενη κατανάλωση της χώρας να αυξάνεται κατά 720.000 βαρέλια/ημέρα.
Στο μέτωπο της προσφοράς πετρελαίου, ο ΙΕΑ εκτιμά ότι η παραγωγή των ΗΠΑ θα αυξηθεί φέτος κατά 590.000 βαρέλια/ημέρα, το οποίο, σε συνδυασμό με τη μειωμένη ζήτηση, θα δώσει ώθηση στις εξαγωγές. Και η Λατινική Αμερική αναμένεται να αποτελέσει σημείο αναφοράς για την προσφορά μαύρου χρυσού, κυρίως η Βραζιλία και η Γουιάνα. Υπάρχει επίσης ενδεχόμενο για μια μικρή αύξηση των εξαγωγών της Βενεζουέλας στις αρχές του 2024, αν και η μακροπρόθεσμη τάση είναι αβέβαιη, ανάλογα με το αποτέλεσμα των εκλογών στη χώρα. Με τις εξαγωγές από τη Μέση Ανατολή να περιορίζονται, οι αυξήσεις στις εκροές αργού από την Αμερική θα οδηγήσουν σε σταδιακή αύξηση του εμπορίου μεγάλων αποστάσεων προς την Ασία, η οποία θα ενισχυθεί περαιτέρω από την αναμενόμενη μείωση της ζήτησης στις ΗΠΑ και στην Ευρώπη.
Αύξηση στα δεξαμενόπλοια
Η εξέλιξη αυτή θα ευνοήσει κυρίως τη ζήτηση για δεξαμενόπλοια (VLCCs), σύμφωνα με την Gibson. Οι αυξήσεις στη ζήτηση Suezmaxes και Aframaxes είναι πιθανό να περιοριστούν από τις περικοπές της ρωσικής παραγωγής, αν και οι καθυστερήσεις και οι διαταραχές που σχετίζονται με τον χειμώνα τροφοδοτούν παραδοσιακά τη μεταβλητότητα κατά το α’ τρίμηνο. Αργότερα μέσα στο έτος, η πολυαναμενόμενη επέκταση του αγωγού Trans Mountain προς τη δυτική ακτή του Καναδά θα μπορούσε να προκαλέσει αξιοσημείωτη αύξηση της ζήτησης Aframaxes, εάν η ημερομηνία έναρξης λειτουργίας του αγωγού δεν καθυστερήσει για άλλη μία φορά.
Το 2024 αναμένεται επιβράδυνση του ρυθμού αύξησης του στόλου των δεξαμενόπλοιων, λόγω της αβεβαιότητας των περιβαλλοντικών κανονισμών, η οποία θα δώσει επίσης ώθηση στη ναυλαγορά. Ακόμη, οι ίδιοι κανονισμοί θα οδηγήσουν μεγαλύτερα σε ηλικία δεξαμενόπλοια να εξέλθουν της αγοράς, ενώ μένει να φανεί πώς οι νέες κυρώσεις της ΕΕ στη Ρωσία θα επηρεάσουν τη second-hand δραστηριότητα για το εν λόγω trade.
H Gibson καταλήγει στην ανάλυσή της ότι τα fundamentals της αγοράς των δεξαμενόπλοιων είναι ευνοϊκά, ωστόσο οικονομικά και γεωπολιτικά «σοκ» αποτελούν πάντα τους «γνωστούς-αγνώστους» παράγοντες αλλαγής δεδομένων.