Ο κλάδος αποθήκευσης ενέργειας με μπαταρίες στις ΗΠΑ αντιμετωπίζει σημαντικές διαταραχές λόγω των νέων δασμών που επέβαλε η κυβέρνηση Τραμπ. Τα συστήματα αποθήκευσης ενέργειας με μπαταρίες (BESS) και τα εξαρτήματα που εισάγονται από την Κίνα αντιμετωπίζουν πλέον δασμούς που φτάνουν το 145%, και δυνητικά έως και το 245%, ανάλογα με τον τρόπο με τον οποίο συνδυάζονται τα διάφορα εμπορικά μέτρα. Αυτά περιλαμβάνουν αμοιβαίο δασμό 125%, δασμό 20% που σχετίζεται με τη φαιντανύλη και δασμούς του τμήματος 301 από 7,5% έως 100%. Ωστόσο, η ακριβής εφαρμογή στην BESS παραμένει ασαφής, τροφοδοτώντας την εκτεταμένη αβεβαιότητα της αγοράς.

Το σημερινό απόθεμα που έχει αποθηκευτεί πριν από τις αυξήσεις των δασμών θα επιτρέψει την ανάπτυξη έργων να προχωρήσει βραχυπρόθεσμα, αλλά μόλις εξαντληθεί, η ανάπτυξη αναμένεται να μειωθεί σημαντικά. Η Wood Mackenzie προβλέπει ένα χάσμα 27 GW μεταξύ των υψηλών και των χαμηλών σεναρίων για τις εγκαταστάσεις BESS στις ΗΠΑ έως το 2029. Το χαμηλό της σενάριο φαίνεται τώρα πιο πιθανό, προβλέποντας πτώση των εγκαταστάσεων κατά 27% έως το 2027 στα 10,9 GW, κυρίως λόγω της αβεβαιότητας των τιμολογίων και της πολιτικής, σύμφωνα με το περιοδικό pv.

Οι εισαγωγές από τη Νότια Κορέα και την Ιαπωνία αυξήθηκαν κατά 225% μεταξύ του τέταρτου τριμήνου του 2024 και του πρώτου τριμήνου του 2025, γεγονός που υποδηλώνει ότι οι κατασκευαστές απομακρύνονται από τους Κινέζους προμηθευτές. Ωστόσο, οι αμοιβαίοι δασμοί στις χώρες αυτές παραμένουν μια απειλή μόλις τεθούν σε ισχύ οι καθυστερημένες εφαρμογές. Η εξάρτηση της αγοράς BESS από τις μπαταρίες φωσφορικού σιδήρου λιθίου (LFP) – πάνω από το 80% των συστημάτων στις ΗΠΑ – προσθέτει πολυπλοκότητα, καθώς οι μη κινέζοι κατασκευαστές παράγουν κυρίως παλαιότερες χημείες όπως το κοβάλτιο μαγγανίου νικελίου (NMC).

Οι δασμοί θα μπορούσαν να ωφελήσουν την εγχώρια μεταποίηση, αλλά η αλυσίδα εφοδιασμού των ΗΠΑ εξακολουθεί να εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από την Κίνα. Η Κίνα προμηθεύει το 80% του παγκόσμιου ενεργού ανοδικού υλικού (AAM) και πάνω από το 90% του συνθετικού γραφίτη. Οι επερχόμενοι δασμοί αντιντάμπινγκ και αντισταθμιστικοί δασμοί (AD/CVD) για το κινεζικό AAM που αναμένονται το γ’ τρίμηνο του 2025 θα αυξήσουν περαιτέρω το κόστος.

Ενώ οι δασμοί ενδέχεται να ωθήσουν τις τιμές στα επίπεδα του 2023, ορισμένοι αναλυτές παραμένουν συγκρατημένα αισιόδοξοι. Η Iola Hughes της Rho Motion σημείωσε ότι οι τιμές έχουν μειωθεί στο μισό τα τελευταία χρόνια, δίνοντας στους προμηθευτές ευελιξία στο περιθώριο κέρδους. Οι κατασκευαστές αναμένεται να αναδιαμορφώσουν τις αλυσίδες εφοδιασμού αντί να ακυρώσουν εντελώς τα έργα, αλλά αν οι υψηλοί δασμοί παραμείνουν μακροπρόθεσμα, η ζήτηση θα μπορούσε να αποδυναμωθεί σημαντικά. Συνολικά, η αμερικανική αγορά αποθήκευσης αντιμετωπίζει μια σκληρή βραχυπρόθεσμη προσαρμογή, αν και τα θεμελιώδη στοιχεία για μακροπρόθεσμη ανάπτυξη παραμένουν άθικτα.

Διαβάστε ακόμη