Αρκετά μεγάλη συζήτηση έχουν προκαλέσει οι πολιτικές εξελίξεις στη Γερμανία τις τελευταίες εβδομάδες και αν θα επηρεάσουν και σε τι βαθμό την ενεργειακή στρατηγική της χώρας. Μέχρι στιγμής, δεν διαφαίνεται κάποια αλλαγή στην πολιτική που αφορά τη στρατηγική στο υδρογόνο. Αναμφίβολα, το φυσικό αέριο θα συνεχίσει να διαδραματίζει πρωταγωνιστικό ρόλο για πολλά χρόνια. Ωστόσο, η Γερμανία αναζητά ήδη την «επόμενη μέρα», με το υδρογόνο να βρίσκεται στο επίκεντρο. Άλλωστε, ως «ατμομηχανή» της γερμανικής οικονομίας, η βαριά βιομηχανία της χώρας χρειάζεται ένα καύσιμο που θα είναι άφθονο και ταυτόχρονα οικονομικά προσιτό.
Η Ελλάδα έχει ενταχθεί στη γερμανική ενεργειακή στρατηγική από τον περασμένο Σεπτέμβριο, με τη σύσταση ομάδας εργασίας υπό την υποστήριξη του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας (ΥΠΕΝ). Έκτοτε, έχουν πραγματοποιηθεί αρκετές συσκέψεις, όπως έχει αναφέρει το energygame.gr, με ένα από τα κεντρικά ζητήματα να αφορά την ποσότητα υδρογόνου που θα μεταφερθεί από την Ελλάδα στη Γερμανία.
Στο επίκεντρο εκδηλώσεων το υδρογόνο
Το ενδιαφέρον για τις εξελίξεις στον τομέα του υδρογόνου μεταφέρεται την επόμενη εβδομάδα (18-19 Μαρτίου) στο Βερολίνο, όπου θα διεξαχθεί το Berlin Energy Transition Event. Την επόμενη ημέρα, θα πραγματοποιηθεί στην ελληνική πρεσβεία μια σημαντική ημερίδα σε σχέση με τη στρατηγική για το υδρογόνο, με τον ΔΕΣΦΑ και τον οργανισμό Deutsche Energie-Agentur να παρουσιάζουν τα πρώτα αποτελέσματα της έρευνας γύρω από τη δυναμική του πράσινου υδρογόνου στην Ελλάδα.
Στα αποτελέσματα θα αποτυπώνονται τα κόστη μεταφοράς του υδρογόνου μέσω της Ιταλίας ή των Βαλκανίων και βέβαια δύο ακόμα ζητήματα: πρώτον το πού μπορεί να διοχετευθεί το υδρογόνο και δεύτερον πως θα μπορούσαν να χρηματοδοτηθούν οι υποδομές. Σύμφωνα πάντως με αρμόδιες πηγές τη δυναμική του υδρογόνου θα τη δούμε να ξετυλίγεται στο τέλος της επόμενης δεκαετίας. Όμως μέχρι τότε αρκετές εταιρείες στην Ευρώπη αλλά και στην Ελλάδα προχωρούν σε επενδύσεις. Πρόσφατα, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ενέκρινε το μέτρο της ελληνικής κρατικής ενίσχυσης ύψους 111,7 εκατομμυρίων ευρώ με σκοπό τη στήριξη της Motor Oil για την παραγωγή πράσινου υδρογόνου. Παράλληλα, Motor Oil και ΔΕΗ μέσω της κοινοπραξίας Hellenic Hydrogen έχουν βάλει τις βάσεις για τη μονάδα παραγωγής υδρογόνου, στο Αμύνταιο, με τη δυναμικότητα της μονάδας να είναι της τάξης των 50 MW σε πρώτη φάση.
Την ίδια ώρα, στις «ράγες» έχει μπει το έργο «Dedicated H2 Backbone», που αναπτύσσει ο ΔΕΣΦΑ που αφορά την κατασκευή αγωγού για τη μεταφορά υδρογόνου, συνολικού μήκους 540 χιλιομέτρων, ο οποίος θα ξεκινά από τη Νότια Ελλάδα και θα καταλήγει στο σημείο διασύνδεσης του Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου με τη Βουλγαρία. Πριν λίγο καιρό ολοκληρώθηκε το Market Test που «έτρεχαν» ο ΔΕΣΦΑ και ο Διαχειριστής Συστήματος Φυσικού Αερίου της Βουλγαρίας Bulgartransgaz στο οποίο εκδηλώθηκε μεγάλο ενδιαφέρον.
Παράλληλα, το υπουργείο Ενέργειας, προετοιμάζει μια συνολική νομοθετική ρύθμιση, που θα ξετυλίγει το κουβάρι σε σχέση με την αδειοδοτική διαδικασία των έργων. Σε αυτό το νομοθετικό πλαίσιο που θα είναι έτοιμο, το επόμενο διάστημα, θα εξειδικεύονται οι όροι με βάση τους οποίους θα βγαίνουν οι άδειες των μονάδων, με σκοπό τη δημιουργία της νέας αγοράς ενώ θα ακολουθήσουν υπουργικές αποφάσεις που θα εξειδικεύουν, τόσο την αδειοδότηση, όσο και την παραγωγή. Εκτιμάται πως το υδρογόνο θα κινητοποιήσει στην Ελλάδα μέχρι το τέλος της δεκαετίας επενδύσεις, ύψους 200-300 εκατ. ευρώ.
Στοίχημα πάντως το επόμενο διάστημα είναι να μειωθεί το κόστος παραγωγής του υδρογόνου και ένας τρόπος, όπως αναφέρουν στελέχη της αγοράς είναι η αξιοποίηση των ΑΠΕ, των φωτοβολταϊκών και αιολικών πάρκων. Αυτό θα μπορούσε να γίνει σε στοχευμένες περιοχές με τα συγκεκριμένα έργα ΑΠΕ να είναι προσανατολισμένα στην κάλυψη των αναγκών των μονάδων υδρογόνου.
Διαβάστε ακόμη