Με έντονο προβληματισμό υποδέχτηκε η αγορά των ΑΠΕ την εισήγηση του ΔΕΔΔΗΕ για τη μεθοδολογία των περικοπών πράσινης ενέργειας στους σταθμούς που συνδέονται στο δίκτυο Διανομής, σε μια συγκυρία κατά την οποία το πρόβλημα επανήλθε στο προσκήνιο με μεγάλη ένταση με το πού μπήκε ο Μάρτιος (με ημερήσιες περικοπές της τάξης των 1,5-2 GW κατά τις πρώτες ημέρες του μήνα που αφορούν και τα πάρκα που είναι συνδεδεμένα στη Μέση Τάση και αυτά που είναι συνδεδεμένα στην Υψηλή) ενώ εκκρεμεί ακόμα το συνολικό πλαίσιο διαχείρισης των περιορισμών έγχυσης που εκπονεί η Ομάδα Έργου που έχει συστήσει το ΥΠΕΝ.

Οι ενστάσεις σειράς συμμετεχόντων κατατέθηκαν στο πλαίσιο της δημόσιας διαβούλευσης που διενήργησε η ΡΑΕΕΥ, αρχής γενομένης από την ΕΛΕΤΑΕΝ που εκπροσωπεί τους παραγωγούς αιολικής ενέργειας που κάνει λόγο για ένα κείμενο που δημιουργεί συνθήκες μεγαλύτερης σύγχυσης και ανασφάλειας στον κλάδο των ΑΠΕ, το οποίο χαρακτηρίζεται από ασάφεια και αοριστία σε πολλά σημεία του, Μεταξύ άλλων η ΕΛΕΤΑΕΝ σημειώνει ότι δεν γίνεται αντιληπτό γιατί γίνεται διάκριση μεταξύ των έργων που έχουν σύστημα τηλεχειρισμού (set point) και αυτών που δεν έχουν, με δεδομένο ότι η νομοθεσία προβλέπει ότι όλα τα έργα με ισχύ άνω των 400 kW πρέπει να διαθέτουν δυνατότητα τηλεχειρισμού από τον ΔΕΔΔΗΕ μέσω set point, με ξεκάθαρες ποινές μη συμμόρφωσης. Η εγκατάσταση των εν λόγω συστημάτων στους υπόχρεους σταθμούς είναι διαδικασία που βρίσκεται σε εξέλιξη, εν μέσω διαφόρων προβλημάτων. Η ΕΛΕΤΑΕΝ εκφράζει επίσης ανησυχία για τον βαθμό ετοιμότητας του ΔΕΔΔΗΕ να υποδεχτεί και να διαχειριστεί το σύνολο των σταθμών ΑΠΕ που οφείλουν να συνδεθούν με τα συστήματά του μέσω set point, ενώ αντιμετωπίζει πολύ επιφυλακτικά την πρόβλεψη για εκχώρηση στους Φορείς Σωρευτικής Εκπροσώπησης (ΦοΣΕ) ΑΠΕ της αρμοδιότητας να εκτελούν περιορισμούς έγχυσης (έως ότου ο ΔΕΔΔΗΕ αποκτήσει την σχετική δυνατότητα), κάτι με το οποίο –αναμενόμενα- διαφωνούν και οι ίδιοι οι ΦοΣΕ. Μια ακόμη παρατήρηση του κλάδου της αιολικής ενέργειας είναι ότι η πρόταση του ΔΕΔΔΗΕ δεν έχει καμία αναφορά για τις προβλεπόμενες από την ευρωπαϊκή νομοθεσία αποζημιώσεις σταθμών ΑΠΕ που λαμβάνουν εντολές περικοπές έγχυσης (ή πλήρους αποσύνδεσης) κατά τη διαδικασία ανακατανομής. «Αντιθέτως, προβλέπεται αυθαίρετος μηχανισμός χρεώσεων μη συμμόρφωσης, με το προβλεπόμενο ποσό των 500 ευρώ/MWh να χαρακτηρίζεται εξοντωτικό».  Άποψη της ΕΛΕΤΑΕΝ –που εκφράζει την κατηγορηματική αντίθεσή της με την πρόταση του ΔΕΔΔΗΕ- είναι ότι τόσο οι ποινές μη συμμόρφωσης κάποιων παραγωγών ΑΠΕ όσο και οι αποζημιώσεις παραγωγών για περιπτώσεις περικοπών που προβλέπονται από την ευρωπαϊκή νομοθεσία πρέπει να τεθούν συνολικά από την Πολιτεία σε ενιαίο πλαίσιο.

Σε κοινή επιστολή που υπογράφουν οι Optimus Energy (Ο ΦοΣΕ της ΗΡΩΝ), η Metlen, η More, η Elpedison, η Helleniq Energy, η Forena Energy,  η Αxpo, η Eunice, η Wootis και η RenoptiPower τονίζεται ότι η μεθοδολογία που προτείνει ο ΔΕΔΔΗΕ αναθέτει στους ΦοΣΕ νέες υποχρεώσεις (ευθύνη εκτέλεσης των εντολών περικοπής) που ανήκουν στους Διαχειριστές συστημάτων μεταφοράς και δικτύων διανομής όπως προβλέπεται από την κείμενη νομοθεσία. Γι’ αυτό και τυχόν πρόστιμα και χρεώσεις σταθμών ΑΠΕ για παραβάσεις των υποχρεώσεών τους θα πρέπει να επιβάλλονται απευθείας από τον αρμόδιο Διαχειριστή στον σταθμό παραγωγής ΑΠΕ. Τονίζεται επίσης ότι οι ΦοΣΕ για να μπορέσουν να ανταποκριθούν στις «μεταβατικές» υποχρεώσεις τους, καλούνται να προχωρήσουν σε σημαντικές επενδύσεις για την ανάπτυξη των αναγκαίων λειτουργικών συστημάτων, οι οποίες θα καταστούν περιττές με την ολοκλήρωση της εφαρμογής του Κέντρου Ελέγχου Διαχείρισης Δικτύου από τον ΔΕΔΔΗΕ. «Οι Διαχειριστές όχι μόνο καλούν εξαιτίας της τεχνικής τους αδυναμίας τους ΦοΣΕ να αναλάβουν μεταβατικά τον ρόλο τους στην ανακατανομή, αλλά εισηγούνται την εφαρμογή Χρεώσεων μη Συμμόρφωσης για την μη ανταπόκρισή τους σε αυτόν.  Αν τελικά θεσπιστεί αυτή η μεταβατική υποχρέωση, σε καμία περίπτωση δεν θα πρέπει να συνοδεύεται με δεσμευτικές απαιτήσεις. Επιπρόσθετα δεν υπάρχει καμία αναφορά στον τρόπο υπολογισμού της χρέωσης των 500 ευρώ/MWh προς τους ΦοΣΕ που μπορεί να δημιουργήσει επιπλέον οικονομικές πιέσεις στην αγορά, επηρεάζοντας αρνητικά την ανταγωνιστικότητα των συμμετεχόντων», καταλήγουν οι εταιρείες.

Ο Σύνδεσμος Παραγωγών Ενέργειας με Φωτοβολταϊκά (ΣΠΕΦ) εστιάζει στην κατηγοριοποίηση των έργων από τον ΔΕΔΔΗΕ για την εφαρμογή των περικοπών. Όπως σημειώνει, «Αναφύεται το ερώτημα στο ποιοι σταθμοί άνω των 400 kW που δεν θα έχουν setpoint ενώ υποχρεούνται είναι αυτοί που θα ενταχθούν στις ομάδες Α1, Α2 και Β και τι μπορεί να αποκρύπτει αυτό στο να αποφεύγονται περικοπές που κανονικά τους αναλογούν;»

Η CERO Generation (ο βραχίονας της αυστραλέζικης Macquarie που δραστηριοποιείται στα χερσαία έργα ΑΠΕ) διατυπώνει σοβαρές ανησυχίες για τον αντίκτυπο των προτάσεων στην αγορά ΑΠΕ, σημειώνοντας μεταξύ άλλων ότι η διαβούλευση δεν εξετάζει το θέμα της οικονομικής αποζημίωσης για τις περικοπές του δικτύου. Και ισχυρίζεται ότι «Δεν είναι λογικό να περιμένουμε από τους  κατασκευαστές ηλιακών συστημάτων να συμφωνήσουν σε δυνητικά απεριόριστες περικοπές χωρίς τη διαβεβαίωση αποζημίωσης για τα διαφυγόντα έσοδα από την περικοπή». Η Optimus Energy στη δική της ξεχωριστή επιστολή δηλώνει αντίθετη στην ανάθεση υποχρεώσεων στους ΦοΣΕ που αντιβαίνουν στη λειτουργική και θεσμική τους αποστολή και μάλιστα όταν για τη μη συμμόρφωση σε αυτές προτείνεται η θέσπιση προστίμων, ακόμα και χωρίς υπαιτιότητα των ΦοΣΕ. Η Metlen από την πλευρά της υπογραμμίζει ότι «Η προς δημόσια διαβούλευση μεθοδολογία δεν συμπεριλαμβάνει τεχνικές προδιαγραφές προς υλοποίηση και συμμόρφωση από τους συμμετέχοντες στην αγορά (εν προκειμένω τους ΦοΣΕ ΑΠΕ), ούτε συγκεκριμένα χρονοδιαγράμματα σχεδιασμού, υλοποίησης και συμμόρφωσης», Και καταλήγει στο συμπέρασμα ότι  «Η θέσπιση νέων ρυθμιστικών προβλέψεων σχετικά με το ζήτημα των περικοπών και ειδικότερα σχετικά με τις υποχρεώσεις και τις δυνατότητες συμμετοχής στην αγορά των ΦοΣΕ ΑΠΕ, θα πρέπει να αξιολογείται συνολικά από το ρυθμιστικό πλαίσιο. Αυτονόητα θα πρέπει σε κάθε περίπτωση να τηρούνται οι προβλέψεις του ευρωπαϊκού πλαισίου περί του ρόλου των ΦοΣΕ ΑΠΕ». Σύμφωνα με την εταιρεία, ο συνδυασμός της επαναφοράς των αρνητικών τιμών στην αγορά εξισορρόπησης με την ολοκλήρωση της δυνατότητας πλήρους συμμετοχής των κατανεμόμενων μονάδων ΑΠΕ στην ίδια αγορά, κρίνεται ότι θα μετριάσει ιδιαίτερα το εν λόγω ζήτημα της περίσσειας έγχυσης ΑΠΕ κατά τον πραγματικό χρόνο με όρους αγοράς. Η επιβολή από την άλλη υπέρμετρων Χρεώσεων Μη Συμμόρφωσης έχει χαρακτηριστικά υπερρύθμισης της αγοράς προς την αντίθετη κατεύθυνση από αυτή που προδιαγράφει η Πολιτεία μέσω του ΕΣΕΚ, ήτοι την επιτάχυνση της ανάπτυξης των ΑΠΕ και την υποστήριξη των σχετικών ενεργειών».

Διαβάστε ακόμη