Ο Υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας κ. Θεόδωρος Σκυλακάκης και η Υφυπουργός κ. Αλεξάνδρα Σδούκου παρουσίασαν στο Υπουργικό Συμβούλιο τις νομοθετικές πρωτοβουλίες του ΥΠΕΝ: α) Δέσμευση, μεταφορά και αποθήκευση διοξειδίου του άνθρακα, β) Οργάνωση της αγοράς παραγωγής υδρογόνου, γ) Πλαίσιο για την προώθηση του βιομεθανίου. Μέχρι τον Ιούνιο του 2026 θα έχουν υλοποιηθεί επενδύσεις, ύψους 390 εκατ. ευρώ, σε CCS (τεχνολογίες της δέσμευσης και αποθήκευσης του άνθρακα) και υδρογόνο. Για τον σκοπό αυτό, είναι αναγκαία η ψήφιση των σχετικών νομοσχεδίων που παρουσίασε σήμερα (26/2) στο Υπουργικό Συμβούλιο, ο αρμόδιος Υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, κ. Θεόδωρος Σκυλακάκης.

Το σχέδιο για το CCS

Αξίζει να επισημανθεί, ακόμα, πως συνολικά οι επενδύσεις σε CCS θα φτάσουν τα 2 δισ. ευρώ έως το 2030, με απορρόφηση πολύ μεγάλων ευρωπαϊκών κονδυλίων. Ειδικότερα όσον αφορά στο CCS, αποτελεί κρίσιμη τεχνολογία για τη μακροπρόθεσμη βιωσιμότητα της εγχώριας βιομηχανίας, όπως τα διυλιστήρια και η τσιμεντοβιομηχανία, ενώ συμβάλλει στην αντιστάθμιση του κινδύνου από τις υψηλές τιμές του Συστήματος Εμπορίας Δικαιωμάτων Εκπομπών (ETS). Το προτεινόμενο νομοθετικό πλαίσιο ρυθμίζει δραστηριότητες που δεν περιλαμβάνονται στην υφιστάμενη Υπουργική Απόφαση 48416/2037/Ε.103/2011, όπως η δέσμευση και μεταφορά CO2, καθώς και οι όροι λειτουργίας των τόπων πιλοτικής αποθήκευσης.

Επιπρόσθετα, επικαιροποιούνται οι διαδικασίες αδειοδότησης, η κατανομή χωρητικότητας των αποθηκευτικών εγκαταστάσεων και η παρακολούθηση της συμμόρφωσης με τη νομοθεσία.
Εισάγεται, επίσης, μηχανισμός στήριξης των έργων μεταφοράς και αποθήκευσης, καθώς και μηχανισμός αυτόματης επιστροφής (clawback), ενώ ως αρμόδια αρχή για τη ρύθμιση του CCS, με ευθύνη για την εποπτεία και τον έλεγχο των εγκαταστάσεων αποθήκευσης CO2, ορίζεται η Ελληνική Διαχειριστική Εταιρεία Υδρογονανθράκων και Ενεργειακών Πόρων Α.Ε. (ΕΔΕΥΕΠ).

Αναφορικά με το υδρογόνο, η Ελλάδα έχει δυνατότητα παραγωγής ανανεώσιμου υδρογόνου χαμηλού κόστους σε αντίθεση με άλλες ευρωπαϊκές χώρες, με πιθανές χρήσεις στη βιομηχανία, τις μεταφορές και άλλους τομείς. Επίσης, η εγχώρια παραγωγή ανανεώσιμου υδρογόνου αναμένεται να διαδραματίσει σημαντικό ρόλο στην παραγωγή ανανεώσιμων ναυτιλιακών και αεροπορικών καυσίμων (SAF), με αποτέλεσμα την υπερκάλυψη της ανάγκης εισαγωγών και τη δυνατότητα εξαγωγών στην περιφερειακή αγορά. Παράλληλα, η ανάπτυξη της αγοράς υδρογόνου θα συντελέσει μακροπρόθεσμα στη βέλτιστη αξιοποίηση των περικοπών από Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας (ΑΠΕ).

Το προτεινόμενο νομοσχέδιο του ΥΠΕΝ ρυθμίζει ζητήματα σχετικά με την αδειοδότηση και λειτουργία μονάδων παραγωγής ανανεώσιμου και χαμηλών ανθρακούχων εκπομπών υδρογόνου, καθώς και των Γεωγραφικά Περιορισμένων Δικτύων Υδρογόνου (ΓεΠεΔΥ), προβλέπει τη δυνατότητα στήριξης των παραγωγών μέσω διαγωνιστικών διαδικασιών και βελτιστοποιεί τις διαδικασίες αδειοδότησης.

Επιπρόσθετα, ο επικεφαλής του ΥΠΕΝ, κ. Σκυλακάκης, παρουσίασε στο Υπουργικό Συμβούλιο νομοσχέδιο για το βιομεθάνιο. Εξήγησε πως η δημιουργία ενός ισχυρού κανονιστικού πλαισίου είναι απαραίτητη προϋπόθεση και για την αγορά παραγωγής βιομεθανίου, με γνώμονα τη βέλτιστη αξιοποίηση του ενεργειακού περιεχομένου των πρώτων υλών (π.χ. υπολείμματα γεωργικής και κτηνοτροφικής παραγωγής, απόβλητα αγροτο-βιομηχανικών και βιοτεχνικών εκμεταλλεύσεων).

Το προτεινόμενο σχέδιο νόμου ρυθμίζει την αδειοδότηση των μονάδων παραγωγής βιομεθανίου, την έγχυσή του στο Εθνικό Σύστημα Μεταφοράς ή τα Δίκτυα Διανομής Φυσικού Αερίου και την έκδοση Πιστοποιητικών Ανανεώσιμου Αερίου.  Παράλληλα, προβλέπει τη δυνατότητα καθεστώτος στήριξης των παραγωγών με διαγωνιστικές διαδικασίες και επιταχύνει τη διαδικασία αδειοδότησης.  Τέλος, δίνεται η δυνατότητα συνολικής ή μερικής αναβάθμισης υφιστάμενων σταθμών βιοαερίου σε μονάδες βιομεθανίου, διασφαλίζοντας την αποδοτικότερη χρήση των ενεργειακών πόρων και την ενίσχυση της βιώσιμης ανάπτυξης.

Τα νομοσχέδια του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας για το Υδρογόνο, το Βιομεθάνιο και το CCS αποτελούν κρίσιμα μεταρρυθμιστικά ορόσημα και είναι άρρηκτα συνδεδεμένα με την επιτυχημένη απορρόφηση των πόρων του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας.

Υπενθυμίζεται ότι νωρίτερα σήμερα το energygame είχε αναφέρει τα εξής:

Τον δρόμο για τη Βουλή αναμένεται να πάρει μέχρι τέλος Μαρτίου η νομοθετική ρύθμιση- πακέτο, που θα εξειδικεύει τα ρυθμιστικά πλαίσια, τόσο για το βιομεθάνιο, το υδρογόνο, όσο και για την τεχνολογία Δέσμευσης και Αποθήκευσης του Διοξειδίου του Άνθρακα (Carbon Capture and Storage, CCS). Το draft με το τελικό κείμενο που έχει επεξεργαστεί το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας (ΥΠΕΝ) βρίσκεται στις Βρυξέλες και μέσα στις επόμενες ημέρες αναμένεται να αποσταλεί πίσω με τις απαντήσεις, ενώ παράλληλα έχει δοθεί για σχολιασμό στην αγορά. Στόχος να προκύψει ο ρυθμιστικός χάρτης για την ανάπτυξη των τεχνολογιών, που θα κινητοποιήσουν επενδύσεις που υπολογίζονται σε περίπου 3 δισ. ευρώ. Τα σχετικά κείμενα αναμένεται να συζητηθούν σήμερα το πρωί στο υπουργικό συμβούλιο και θα παρουσιαστούν από τον επικεφαλής του ΥΠΕΝ, Θόδωρο Σκυλακάκη.

Πιο συγκεκριμένα, για το υδρογόνο το ρυθμιστικό πλαίσιο θα εξειδικεύει τους όρους με βάση τους οποίους θα βγαίνουν οι άδειες των μονάδων, με σκοπό τη δημιουργία της νέας αγοράς ενώ θα ακολουθήσουν υπουργικές αποφάσεις που θα εξειδικεύουν, τόσο την αδειοδοδότηση, όσο και την παραγωγή. Εκτιμάται πως το υδρογόνο θα κινητοποιήσει μέχρι το τέλος της δεκαετίας επενδύσεις, ύψους 200-300 εκατ. ευρώ. Πρόσφατα, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ενέκρινε το μέτρο της ελληνικής κρατικής ενίσχυσης ύψους 111,7 εκατομμυρίων ευρώ με σκοπό τη στήριξη της Motor Oil για την παραγωγή πράσινου υδρογόνου. Ανοίγει έτσι ο δρόμος για το έργο που εντάσσεται στη στρατηγική Blue Med, υπό την ομπρέλα της οποίας περιλαμβάνεται η δημιουργία Μικρής Κοιλάδας Υδρογόνου «TRIERES», με σημείο αναφοράς το Διυλιστήριο της Motor Oil στην Κόρινθο. Αξίζει να σημειωθεί πως ο ΔΕΣΦΑ βρίσκεται σε συνεχείς επαφές στο πλαίσιο της ανάπτυξης υποδομών υδρογόνου.

Το δεύτερο κομμάτι της νομοθετικής παρέμβασης του ΥΠΕΝ, αφορά το βιομεθάνιο, που θα προβλέπει μεταξύ άλλων τη μετατροπή μονάδων βιοαερίου σε βιομεθάνιο. Θα προβλέπει τη δυνατότητα έγχυσης του βιομεθανίου στο δίκτυο φυσικού αερίου. Δεν θα υπάρχει πρόβλεψη για δυνατότητα παραγωγής ρεύματος, καθώς θεωρείται μη αποδοτική. Σύμφωνα με πληροφορίες, εκτιμάται πως από τη μετατροπή περίπου 40 μονάδων βιοαερίου θα υπάρξουν επενδύσεις 100 εκατ. ευρώ. Να σημειωθεί πως θα προβλέπεται εν ευθέτω χρόνω η δυνατότητα λειτουργικής ενίσχυσης για τις μονάδες βιομεθανίου. Όπως είχαμε αναφέρει πρόσφατα πηγές της αγοράς εκτιμούν πως αρχίζει και κερδίζει έδαφος το ενδεχόμενο στροφής επενδυτών προς τη λύση του BIOLNG, δηλαδή του ανανεώσιμου υγροποιημένου φυσικού αερίου. Τρεις ελληνικές εταιρείες εξετάζουν αυτό το ενδεχόμενο, καθώς εκτιμάται πως είναι πιο συμφέρουσα λύση η εξαγωγή BIOLNG. Άλλωστε, εκτιμάται πως έχει μεγάλη προοπτική η μετάβαση στο LNG και στο BIOLNG τόσο στη ναυτιλία όσο και για χρήση του στη βιομηχανία, κάτι που συμβαίνει ήδη στην Ευρώπη.

Τέλος σε ό,τι έχει να κάνει με την τεχνολογία Δέσμευσης και Αποθήκευσης του Διοξειδίου του Άνθρακα (Carbon Capture and Storage, CCS) στόχος είναι δημιουργηθεί μια αγορά που θα κινητοποιήσει επενδύσεις περίπου 2 δισ. ευρώ. Μέσα από τη δημιουργία αυτής της αγοράς εκτιμάται πως θα υπάρξει σταθερή ροή CO2 από τις τσιμεντοβιομηχανίες και διυλιστήρια, που θα θελήσουν να αξιοποιήσουν την τεχνολογία. Έτσι, στόχος είναι να αξιοποιηθούν εξαντλημένοι ταμιευτήρες. Τέτοια περίπτωση είναι του Πρίνου. Σύμφωνα με την Energean και τη θυγατρική της EnEarth, το έργο Prinos C02 Storage στην πλήρη ανάπτυξη του αναμένεται να παρέχει μέγιστη δυναμικότητα αποθήκευσης έως 3 εκατ. τόνους C02/έτος. Υπενθυμίζεται πως για το συγκεκριμένο έργο έχει κατατεθεί αίτημα προς την ΕΔΕΥΕΠ για τη χορήγηση άδειας αποθήκευσης. Η Ελλάδα εκτιμάται πως μπορεί να διαδραματίσει σημαντικό ρόλο στην περιοχή της Μεσογείου κινητοποιώντας σχετικές επενδύσεις, καθώς σχετικά έργα αυτή τη στιγμή υπάρχουν μόνο στη Βόρεια Ευρώπη (Νορβηγία).

Διαβάστε ακόμη