Πολύ σύντομα εκτιμάται πως θα πάρει «σάρκα και οστά» το ρυθμιστικό πλαίσιο για το βιομεθάνιο, δίνοντας σαφείς απαντήσεις στην αγορά. Σύμφωνα με πληροφορίες, το σχέδιο το οποίο βρίσκεται ήδη στις Βρυξέλλες, για σχόλια προβλέπει μόνο επενδυτική ενίσχυση και όχι λειτουργική για τις μονάδες βιομεθανίου. Σύμφωνα με πηγές της αγοράς, όμως, αποτελεί βασική προϋπόθεση για τη βιωσιμότητα μιας μονάδας και η λειτουργική ενίσχυση είναι μια πρακτική που συναντάμε και στην υπόλοιπη Ευρώπη. Τονίζουν πως σε αντίθεση με άλλες τεχνολογίες όπως τα φωτοβολταϊκά οι μονάδες βιομεθανίου έχουν από πίσω τους μια αλυσίδα αξιών, εξαρτώνται από συντελεστές όπως η συλλογή και η μεταφορά της πρώτης ύλης. Παράγοντες της αγοράς αναφέρουν πως πρέπει να προσφερθούν κίνητρα και να στηριχθεί η εφοδιαστική αλυσίδα για την τροφοδοσία των μονάδων, καθώς και να υπάρξει συσχέτιση όλων των αγροτικών επιδοτήσεων με την ορθή διαχείριση των αποβλήτων, κάτι που στην υπόλοιπη Ευρώπη γίνεται.
Παράλληλα, μέσα από την παραγωγή βιομεθανίου και τη μετατροπή του σε συμπιεσμένο ή υγροποιημένο βιομεθάνιο δίνεται η δυνατότητα για χρήση στις μεταφορές. Σύμφωνα με πληροφορίες, δεν είναι σαφές στο σχέδιο εάν υπάρχει προτίμηση για έγχυση του παραγόμενου βιομεθανίου στο δίκτυο διανομής. Πηγές της αγοράς αναφέρουν πως αρχίζει και κερδίζει έδαφος το ενδεχόμενο στροφής επενδυτών προς τη λύση του BIOLNG, δηλαδή του ανανεώσιμου υγροποιημένου φυσικού αερίου. Τρεις ελληνικές εταιρίες εξετάζουν αυτό το ενδεχόμενο, καθώς εκτιμάται πως είναι πιο συμφέρουσα λύση η εξαγωγή BIOLNG. Άλλωστε, εκτιμάται πως έχει μεγάλη προοπτική η μετάβαση στο LNG και στο BIOLNG τόσο στη ναυτιλία όσο και για χρήση του στη βιομηχανία, κάτι που συμβαίνει ήδη στην Ευρώπη. Το BIOLNG χαρακτηρίζεται πιο αποδοτικό καύσιμο σε σχέση με το LNG στις μεταφορές, με φορείς της αγοράς να περιμένουν την αποσαφήνιση του ρυθμιστικού πλαισίου.
Αξίζει όμως να σημειωθεί πως το κόστος αυτών των μονάδων είναι διπλάσιο από μια μονάδα βιομεθανίου. Δεν αποκλείεται έτσι να αναπτυχθούν και συνέργειες για να ανταπεξέλθουν στο υψηλό κόστος και το επενδυτικό ρίσκο.
Η πρόβλεψη του ΕΣΕΚ για το βιομεθάνιο
Σήμερα λειτουργούν 80 σταθμοί ηλεκτροπαραγωγής με βιοαέριο με συνολική εγκατεστημένη ισχύ 119,5 MWe και ενέργεια καυσίμου 1,4 TWh/χρόνο περίπου. Σύμφωνα με το αναθεωρημένο ΕΣΕΚ, η συνολική παραγωγή βιομεθανίου αναμένεται να ανέλθει στις 2,1 TWh το 2030. Όπως αναφέρει πρόσφατη έκθεση του ΙΕΝΕ (Ελληνικός Ενεργειακός Τομέας, Ετήσια Έκθεση 2024), για να επιτευχθεί ο στόχος σημαίνει πως οι υπάρχουσες μονάδες βιοαερίου (80) «θα έπρεπε μέσα σε 5 χρόνια να δαπανήσουν το ποσό των συνολικά 70 εκατ. ευρώ προκειμένου να τροποποιήσουν την τεχνολογία μετατροπής του βιοαερίου σε βιομεθάνιο αλλά και να χάσουν τις εγγυημένες τιμές, βάσει των συμβολαίων τους και δεύτερον να δημιουργηθούν μέσα στο ίδιο χρονικό διάστημα άλλες 40-50 μονάδες βιομεθανίου». Κάτι που, σύμφωνα με το Ινστιτούτο, κρίνεται δύσκολο έως αδύνατο και οικονομικά ατελέσφορο.
Επισημαίνει, δε, πως «στην Ελλάδα, μάλιστα, που τα 4/5 των ήδη υπαρχουσών μονάδων βιοαερίου είναι μεταξύ 100 KW και 999 KW, δυναμικότητες που θεωρούνται πολύ μικρές σε σύγκριση με άλλες χώρες (Γερμανία, Ισπανία, Μ. Βρετανία), η μετατροπή τους σε μονάδες βιομεθανίου κρίνεται όχι μόνον προβληματική αλλά και μη οικονομικά βιώσιμη».
Διαβάστε ακόμη